احمد دیناری در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: اینکه یک مقصد خوشنام باشد در جذب گردشگر بسیار موثر است. نام خوش یک مقصد به ساکنین آن مکان مرتبط است. مهمانپذیری مردم، رفتار صحیح با گردشگران، زیبایی محیط، پاکیزگی شهر، رفتار و عملکرد مناسب مردم و مسئولین در این امر بسیار مهم است.
مقاصد خوشنام گردشگران بیشتری جذب میکنند
وی افزود: برندینگ شهری در حوزه گردشگری، جاذبههای گردشگری، تاسیسات گردشگری، هزینه اقامت در شهر و نظارت بر آنها و مسائل اجتماعی و سیاسی نیز در جذب گردشگران نقشی کلیدی دارند.
دیناری بیان کرد: انتخاب مقصد فرد به فرد متفاوت است. هر مقصد با توجه به ظرفیتهای گردشگری خود افراد خاصی را جذب میکند. برای مثال مشهد مقصد گردشگری زیارتی، اصفهان مقصد گردشگری تاریخی و فرهنگی و شیراز مقصد گردشگری تاریخی و فرهنگی و سلامت است.
وی عنوان کرد: برای تمام مقاصد گردشگری نمیتوان یک نسخه پیچید. با توجه به شرایط هر شهر یکی از جاذبهها به عنوان جاذبه شاخص مورد توجه گردشگران قرار میگیرد.
معاون سرمایهگذاری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه شرایط مالی گردشگر در انتخاب مقصد بسیار موثر است، بیان کرد: گردشگرانی که از نظر مالی محدودیتی ندارند هزینه سفر نیز برای آنها اهمیت ندارد، اما گردشگری که محدودیت مالی دارد به مقاصدی سفر میکند که هزینه سفر مانند هزینه اقامت، خوراک و سوغات پایین باشد.
وی گفت: در مقاصد زیارتی به این دلیل که بیشتر گردشگران وضعیت مالی متوسط و پایین دارند این مسئله بسیار پررنگ میشود؛ مشهد نیز به عنوان مقصد گردشگری مذهبی این چنین است.
کاهش هزینه سفر راهی برای رونق گردشگری داخلی است
دیناری در خصوص رونق گردشگری داخلی بیان کرد: باید به شاخههای مختلف حوزه گردشگری مانند گردشگری شهری، روستایی، عشایری و طبیعی توجه بیشتری شود. با برنامهریزی دقیق در این ۴ شاخه گردشگری و تمرکز بر توسعه کسبوکارهای مناسب این فضاها میتوان گردشگران بیشتری جذب کرد.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از راههای رونق گردشگری داخلی کاهش هزینههای سفر است که این امر به کاهش هزینه عناصر مختلف دخیل در هر سفر نیاز دارد. از سویی معرفی تمام مقاصد گردشگری و عدم تاکید بر مقاصدی خاص در رونق گردشگری موثر است.
توسعه زیرساختها عامل مهم در جذب گردشگران است
معاون سرمایهگذاری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی افزود: توسعه زیرساختهای گردشگری در مقصد نیز از مهمترین عوامل در جذب بیشتر گردشگر است. آب، برق، گاز، راهها و دسترسی ایمن، سرویس بهداشتی و نمازخانه بخشی از زیرساختهای مورد نیاز گردشگران است.
گردشگری ورودی به مناسبات بینالمللی وابسته است
وی در خصوص گردشگری ورودی بیان کرد: این مقوله به مناسبات میان کشورها و شرایط بینالمللی بستگی دارد. فراهم بودن بسترها و زیرساختهای مناسب فرهنگی و الکترونیکی و امکانات و تسهیلات ویژه گردشگران خارجی تاثیر بسیاری دارد.
دیناری ادامه داد: یکی دیگر از راههای رونق گردشگری ورودی، تبلیغ جاذبههای ایران در کشورهای هدف است. رایزنان فرهنگی و اقتصادی در این کشورها میتوانند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.
وی با اشاره به تاثیرات کرونا بر گردشگری بیان کرد: کرونا عاملی برای تقویب گردشگری الکترونیک شد و در حال حاضر بسیاری از گردشگران بلیت، محل اقامت و بسیاری از جاذبهها و امکان گردشگری شهر مقصد را از این طریق رزرو میکنند.
دیناری تصریح کرد: یکی دیگر از تاثیرات گسترش گردشگری الکترونیک معرفی برخی از مقاصد گردشگری از این طریق است. بسیاری از مقاصد کمتر شناخته شده به این ترتیب به خوبی معرفی شدند. یکی دیگر از تاثیرات کرونا افزایش حساسیتهای بهداشتی در عموم جامعه به ویژه گردشگران است.
نقش شبکههای اجتماعی انکار ناپذیر است
وی با بیان اینکه شبکههای اجتماعی در حوزه گردشگری بسیار موثر هستند، عنوان کرد: تبلیغات در حوزه گردشگری ۲ هدف معرفی مقاصد و جذب گردشگر را دنبال میکند. گردشگران با چندین بار مشاهده تبلیغ مقصد گردشگری به سفر به آن ترغیب میشوند.
معاون سرمایهگذاری ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی خراسان رضوی گفت: شبکههای مجازی در رونق و ترویج گردشکری و کسبوکارهای وابسته به آن موثر است؛ در واقع نقش این شبکه ها انکار ناپذیر است.
انتهای پیام