یعقوب وحیدکیا، سهشنبه، 29 آذرماه، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: این اقدام بر اساس برنامه ریزیهای انجام یافته بوده و مقرر شده طی سال آینده جهت توسعه هوشمندسازی و جهش نظارت تصویری صورت گیرد.
به گزارش ایسنا، وی تصریح کرد: به همین منظور افزایش تعداد انواع دوربینهای سرعت سنج و پلاک خوان برای نظارت بر میانگین سرعت وسائل نقلیه در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه هدف نهایی مدیریت شهری بررسی سرعت میانگین خودروها است، افزود: تبریز در بین شهرهای شمالغرب کشور تنها شهری است که آمار تصادفات آن در مقایسه با شش ماهه مشابه سال پیش ۳۳ درصد کاهش یافته است.
وحیدکیا در ادامه اظهار کرد: نزدیک به ۶۰ درصد از بودجه عمرانی شهرداری تبریز به صورت مستقیم و غیرمستقیم به حمل و نقل اختصاص دارد و سهم سازمان حمل و نقل ریلی از بودجه شهر دو هزار و ۵۰۰ همت است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز گفت: اجرا و بهره برداری از فاز یک خط۲ قطارشهری از ایستگاه قراملک تا استانداری نیازمند پنج هزار میلیارد تومان است.
وی با بیان اینکه این مسیر دارای چهار ایستگاه بوده و تلاش می شود تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد، افزود: قرارداد اجرای این خط در سال های گذشته منعقد شده و نیاز به برخی اصلاحات و اخذ مجوزهای لازم دارد که با انجام این اصلاحات و اخذ مجوزهای لازم، سرعت اجرای این خط برای ارایه خدمات حمل و نقل عمومی به شهروندان افزایش می یابد.
وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی خط۲ قطارشهری تبریز از سال ۱۳۹۰ آغاز شده و هم اکنون به ۲۲ درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است، اظهار کرد: کندی پیشرفت این پروژه به علت وجود موانع مختلف و وقفه در انجام عملیات در سال های گذشته است.
مدیرعامل سازمان قطارشهری تبریز گفت: هم اکنون یک دستگاه حفاری تونل (TBM) در این مسیر فعال بوده و یک دستگاه دیگر نیز پس از تعمیرات به زودی کار حفاری در این خط را شروع می کند.
وی با بیان اینکه بر اساس آخرین برآوردها، اجرا و بهره برداری هر کیلومتر قطارشهری به یک هزار و ۴۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، ادامه داد: تلاش می شود بخشی از فاز یک خط۲ قطارشهری در سال ۱۴۰۲ و بخشی دیگر نیز در سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۲ رام قطار در قطارشهری تبریز فعال است، یادآوری کرد: خدمات دهی قطارشهری از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و با توجه به اینکه روز به روز تجهیزات مورد استفاده در آن دچار فرسودگی می شود باید نسبت به تعمیر و بروز رسانی آن اقدام شود.
مدیرعامل سازمان قطارشهری تبریز با اشاره به وجود محدودیت ها در تهیه تجهیزات، سیگنالینگ و کنترل هوشمند این پروژه، گفت: هم اکنون زمان انتظار مسافر در ایستگاه های قطارشهری حدود ۱۵ دقیقه است که تلاش می شود این مدت با خرید واگن های جدید کاهش یابد.
وحیدکیا، افزود: در زمان کنونی در ۱۸ کیلومتر از خط یک قطارشهری تبریز نیاز به ناوگان وجود دارد و از محل قرارداد سال های قبل دولت برای تامین ۳۱۵ واگن قطارشهری شهرهای تبریز، اصفهان و شیراز، سهم قطارشهری تبریز زیاد بوده و پیگیری لازم برای تحویل آن انجام می شود.
وی افزود: منابع بودجه سازمان حمل و نقل ریلی از محل درآمدهای نقدی و غیرنقدی همچون املاک تأمین می شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز، با اشاره به تأکید شهردار تبریز در خصوص تحقق بودجه مناطق و سازمانها اعلام کرد: شهردار تبریز روزهای دوشنبه در جلسه شهرداران مناطق و روزهای سهشنبه در جلسه مدیران سازمانها و شرکتهای تابعه پیگیری تحقق بودجه و ارائه راهکارهایی برای آن را در دستور جلسات قرار میدهد.
وی خاطرنشان کرد: تحقق بودجه سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری تبریز در ششماهه نخست سال ۱۰۸ درصد بود که در حال حاضر به ۱۰۳ درصد رسیده است.
۶ هزار دستگاه تاکسی ناوگان تاکسیرانی تبریز نیاز به نوسازی دارد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز با بیان اینکه ۱۰ هزار و ۸۰۰ دستگاه تاکسی در ناوگان تاکسیرانی این شهر برای ارایه خدمات به شهروندان فعالیت می کنند، گفت: بر اساس دستورالعمل های دولتی، از این تعداد حدود ۶ هزار دستگاه فرسوده بوده و بالای ۱۰ سال عمر دارند و نیازمند نوسازی هستند.
وحیدکیا، با اشاره به فراخوان برای نوسازی و ثبت نام تاکسی های فرسوده مدل ۸۳ به بالا در تبریز، افزود: امسال مجوز نوسازی ۲ هزار دستگاه تاکسی از سوی مدیریت شهری و موافقت شفاهی وزیر کشور برای اختصاص یک هزار و ۲۰۰ دستگاه تاکسی نیز از سوی استانداری برای تبریز اخذ شده است.
وی یادآوری کرد: بر اساس مصوبه شورای اسلامی تبریز برای نوسازی هر دستگاه تاکسی ۱۲۰ میلیون تومان وام کم بهره از سوی شهرداری و ۵۰ میلیون تومان نیز وام با سود چهار درصد از سوی سازمان محیط زیست پرداخت می شود و بخشی از پول خودرو نیز از محل اسقاط خودرو فرسوده و بقیه نیز با آورده راننده تامین می شود.
یک هزار دستگاه اتوبوس باید در حمل و نقل عمومی تبریز فعالیت کند
وحیدکیا، گفت: در کلانشهر تبریز برای ارایه خدمات بهینه به شهروندان در حوزه حمل و نقل عمومی به فعالیت یک هزار دستگاه اتوبوس نیاز است در حالی که این خدمات با لحاظ اتوبوس های شرکت واحد و بخش خصوصی با ۵۰ درصد و از طریق ۵۰۰ دستگاه اتوبوس انجام می شود.
وی ادامه داد: در پنج سال گذشته به علت فرسودگی اتوبوس ها و اتمام تعهدات بخش خصوصی، حدود ۲۲۰ دستگاه اتوبوس از ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز خارج شده و جایگزینی برای آن ها نشده است.
وی با بیان اینکه پیش بینی شده تا پایان امسال ۳۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز افزوده شود، اظهار کرد: از این تعداد برای تامین ۱۰۰ دستگاه با استفاده از منابع شهرداری با شرکت های تولید خودرو سنگین قرارداد منعقد شد که از این تعداد ۳۵ دستگاه تحویل شده و مقرر شده بقیه نیز تا پایان سال تحویل ناوگان حمل و نقل عمومی شود.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تبریز گفت: از محل قراردادهای وزارت کشور نیز ۱۵۰ دستگاه اتوبوس ثبت نام شده است که از این تعداد فقط ۱۴ دستگاه تحویل شده و پنج دستگاه اتوبوس نیز به زودی تحویل این ناوگان می شود.
وی افزود: در حدود هفت سال گذشته غفلت دولت و مدیریت شهری از نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی موجب پایین آمدن عملکرد مربوط به این حوزه در تبریز شده است.
وی یادآوری کرد: به علت وجود مشکل در تامین قطعات، تولید خودروهای سنگین و اتوبوس از سوی شرکت ها با وقفه مواجه شده است بنابراین فقط ۱۰ درصد از اتوبوس های مربوط به سهمیه واریزی از محل قراردادهای وزارت کشور به ناوگان حمل و نقل عمومی تبریز تحویل شده است.
انتهای پیام