سلیمی در دیدار با معاون وزارت خارجه اکوادور:

روابط ایران با آمریکای لاتین با گشایش مجدد سفارت اکوادور در تهران تقویت می‌شود

نایب رئیس گروه دوستی ایران و اکوادور و هیئت همراهش ضمن سفر به اکوادور با معاون آسیا، آفریقا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه این کشور دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش ایسنا، اصغر سلیمی در ابتدای این دیدار، چشم انداز سطح مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی،  اقتصادی و فرهنگی را رو به رشد ارزیابی کرد و گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و اکوادور قدمتی ٥٠ ساله دارد و این روابط تا سال ۲۰۱۷ در حوزه های سیاسی، اقتصادی و پارلمانی بسیار گسترده بود.

وی در همین راستا افزود: دو کشور، دارای اقتصاد مکمل هستند و با واردات و صادرات محصولات و تجهیزات کشاورزی، می توانند مسیر تعاملات فی‌مابین را بیش از پیش گسترش دهند. ‎

نماینده مردم سمیرم، با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای منابع متعدد خدادادی در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی و محصولات دانش بنیان است، خاطرنشان کرد: آمادگی لازم برای همکاریهای گسترده مبتنی بر سیاست های توزیعی و ارتباط با بازارهای جهانی بویژه اکوادور، جزو اهداف راهبردی ما می باشد.

وی در این زمینه تصریح کرد: گشایش مجدد سفارت اکوادور در تهران، گستردگی روابط جمهوری اسلامی ایران با آمریکای لاتین را تقویت خواهد کرد و مجلس شورای اسلامی نیز از تقویت همکاری‌ها در حوزه های مورد علاقه دو کشور حمایت خواهد کرد.

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو گروه دوستی پارلمانی ایران و اکوادور نیز در این دیدار، ‎با اشاره به فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای کشورمان گفت: انرژی هسته‌ای، از عمده‌ترین مباحث علمی و تکنولوژی جمهوری اسلامی ایران است و نقش عمده‌ای را در تأمین انرژی کشورمان بر عهده دارد.

وی افزود: بهره‌مندی از این انرژی در مسیر صلح آمیز و استفاده بهینه از منابع موجود، باتوجه به محدودیت ذخایر فسیلی، در حوزه های مختلف، بویژه برق و پزشکی، حائز اهمیت است.‎

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی، نگرانی غرب از موضوع هسته ای کشورمان را بزرگ نمایی استکبار جهانی و رسانه های غربی عنوان و تصریح کرد: تمامی پارامترهای سازمان ملل در موضوع انرژی هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران رعایت شده است.

‎وی تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به تمامی تعهدات برجامی خود عمل نموده و معتقد به روح توافقات هسته ای است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، ‎به ارتقاء جایگاه بانوان در کشورمان پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: نقش زنان در بسیاری از حوزه های علمی-فرهنگی، سیاسی-اقتصادی و اجتماعی، بنیادین است و زن ایرانی همواره در جهت ارتقای منزلت فردی و اجتماعی خود گام برداشته است.

حسین خسروی اسفزار نماینده بیرجند، درمیان و خوسف نیز با اشاره به تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه کشورمان تصریح کرد: خروج آمریکا از برجام گویای آن است که این کشور پایبند هیچگونه تعهدات بین المللی نخواهد بود.

‎وی همچنین با اشاره نقش کشورمان در مبارزه با جریانهای تکفیری افزود: ایران در مبارزه همه جانبه با جریان تکفیری و تروریستی داعش صلح و ثبات را به جهان بویژه کشورهای اروپایی هدیه نمود.

خانم هلنا یانز، معاون آسیا، آفریقا و اقیانوسیه وزارت امورخارجه اکوادور نیز در ادامه این نشست، بر ضرورت ارتقای سطح همکاری‌های فیمابین تأکید کرد و گفت: نقش پارلمان‌های دو کشور در هموار نمودن مسیر توسعه و تعمیق مناسبات دوجانبه حائز اهمیت است.

وی افزود: اکوادور علاقه مند به تقویت روابط سیاسی و پارلمانی بین دو کشور است و معتقدیم ظرفیت خوبی برای افزایش این مناسبات وجود دارد.

معاون آسیا، آفریقا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه اکوادور در پایان، با اشاره به موقعیت استراتژیک کشورمان در منطقه خاورمیانه اظهار کرد: اکوادور از جایگاه ایران در منطقه خاورمیانه به خوبی آگاه است و از توسعه و تعمیق همه جانبه مناسبات با جمهوری اسلامی ایران، استقبال می کند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۹ آذر ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401092919500
  • خبرنگار :