مجتبی محمودی شامگاه دوشنبه ۲۸ آذر ماه در نشست خبری به مناسبت هفته حمل و نقل، رانندگان و راهداری با اشاره جایگاه رسانه ها در امر اطلاع رسانی گفت: بعد از بهداشت دومین زیرساخت بخش راه و حمل و نقل است که اصحاب رسانه می توانند در امر خیر مشارکت داشته باشند.
وی با تقدیر از پیگیری مطالبات مردمی توسط خبرگزاری ایسنا اظهار کرد: خبرنگاران زمینه تامین اعتبار را برای پروژههای معطل مانده تسریع کرده اند و اگر اطلاعات بر اساس مستندات مخابره بشود حتما کمک کننده خواهند بود و در نهایت به نفع مردم تمام می شوند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان رسانه ها را ابزار بیان کننده خدمات نظام دانست و افزود: خدمات نظام در بحث ایمنی راه ها و... قابل توجه است و رسانه ها که به عنوان صدای رسای نظام بوده و زمینه نشاط اجتماعی را فراهم می کنند؛ باید موجب اعتماد سازی در جامعه شده و امنیت روانی را در نظر بگیرند.
محمودی امنیت را مرهون وفاداری مردم توسط رسانهها عنوان و اظهار کرد: بیان خدمات باید در راستای حفظ نظام باشد و نه پله ترقی مدیران که به عنوان جهاد تبیین مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و قلم دست رسانه ها می باشد و در دین ما قلم حرمت دارد و بار سنگینی هم به عهده اهالی خبر است و اگر درست استفاده شود رسانه ها مهمترین ابزار تامین اعتبارات هستند.
وی از انتقادات به عنوان ظرفیت و فرصت نام برد و گفت: مدیران نباید از نقدها واهمه داشته باشند زیرا رسانه و قلم می تواند با دو رویکرد وارد میدان شود و می تواند نیت بدخواهان را به نظام عملی کند که برعکس دیده شده برخی از رسانه ها با اطلاع و یا ناخواسته آتش بیار معرکه شدند زیرا توجه به عرض کار موفقیت و توسعه را به ارمغان دارد.
وی حُسن ظن را به عنوان یکی از آموزه های دینی در امر مدیریت ها و اطلاع رسانی موثر عنوان کرد و افزود:بر اساس آنچه بیان شد نباید دنبال پاتک به رسانه ها باشیم زیرا مطالبات رسانه ها مردمی هستند و نه شخصی و باعث تعامل و مدیریت میدانی می شوند و نه تشریفاتی و شفاف سازی را رقم می زند و کسی هم به این شیوه هیچ ایرادی نخواهد داشت .
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان با اشاره به وضعیت حمل و نقل عمومی گفت: نوع کار ما فصلی است و کل کشور ۶۴ هزار دستگاه حمل و نقل دارد و در جنوب کرمان ۳۴ هزار دستگاه نیاز است که ۶۰ درصد ناوگان باید برای حمل محصولات کشاورزی کمک کنند.
وی با بیان اینکه بازسازی ناوگان فرسوده از ۲ سال پیش شروع شده است که برای واردات خودروهای بالای ۲ سال کارکرد اخذ مجوز شده و ما به دلیل رتبه ای که در سطح کشور داریم نمی توانیم خدمات مورد نیاز را ارائه بدهیم گفت: آمادگی لازم را در بارندگی ها داریم و در این راستا راهداران در مناطق مورد نظر مستقر شده اند.
محمودی تعیین نقاط حادثه خیر را بر اساس معیارهای کارشناسی عنوان کرد و گفت: ۸۴ نقطه حادثه خیز در این منطقه داشتیم که تا کنون ۴۵ نقطه رفع شده و مابقی نیز آشکار سازی شدند. نقاط حادثه خیز به صورت قطعی برطرف نمی شوند بلکه جابجا می شوند و نباید نوک پیکان همواره به سمت راهداری باشد بلکه بخش اصلی به صنعت خوردو سازی برمی گردد و باید سعی کنیم که از وضعیت جاده ها کمترین خسارت متوجه مردم شود.
وی علت عمده تصادفات در جنوب کرمان را در گذشته واژگونی عنوان کرد که ۶۰ درصد تصادفات را برجای می گذاشت که این روند برعکس شده است.
محمودی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه مردم بعضا بر این باورند که صدور بارنامه های صوری توسط راهداری زمینه قاچاق سوخت را پر رنگ تر می کند افزود: اینگونه نیست. ما کنترل دروازه ای انجام می دهیم و اگر کامیون ها تردد نداشته باشند به استان مبدا اطلاع داده می شود که کارت سوخت و هوشمند آنها باطل می شود.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان تخصیص بخشی از سوخت را درون شهری عنوان کرد و گفت: صدور باربر توسط وزارت کشور و شهرداری ها انجام می شود. پس اگر تخلفی صورت می گیرد در اینجا صورت می گیرد که مورد اعتراض است و بحث مبدا و مقصد و کنترل دروازه ها از دست ما خارج می شود و از این مسیر احتمال قاچاق سوخت وجود دارد.
وی از تعلل عملیات اجرایی پل و جاده رمشک که به عنوان مطالبه جدی مردم توسط خبرگزاری ایسنا پیگیری شده است سخن به میان آورد و اظهار کرد: در حال حاضر ۸ اکیپ فعال آسفالت در جنوب کرمان است و در شهرستان قلعه گنج یک کارخانه آسفالت در سال ۱۳۸۵ توسط جهادنصر احداث شده است که بعد از مدتی تعطیل شد و یکی از پیمانکاران را تشویق به راه اندازی مجدد کارخانه آسفالت کردیم که هزینه های زیادی به همراه داشت. دغدغه کارخانه آسفالت است و طولانی شدن پروژه به این مشکلات در بخش آسفالت برمی گردد.
محمودی از تحویل ۸۹ پروژه با ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار خبر داد و گفت: اعتبار مورد نیاز برای هر پروژه ای تعریف شده است که پروژههای تأثیر گذار بر اقتصاد جنوب را در اولویت قرار داده ایم.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان از اولویت بندی پروژها خبر داد و گفت: اینکه پروژه رمشک طولانی شده است قبول داریم و ۴ کیلومتر به مناقصه رفته و شهر رمشک به زودی به نیکشهر وصل خواهد شد.
وی با اشاره به نحوه تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهوری گفت: بخشی از اعتبارت ریاست جمهوری به پروژههای کوچک اختصاص داده شده است و با تدبیر روی چند پروژه متمرکز شدیم و استمرار عملیات عمرانی پل رودخانه رمشک همچنان ادامه دارد.
این مقام مسئول عمده راه های روستایی بدون آسفالت را در جیرفت و عنبرآباد اعلام کرد و گفت: بعضی از راه های کوهستانی خیلی مشکل آسفالت ندارند اما با جاری شدن سیل محورها مسدود می شوند که شناسایی این مناطق در دستور کار هستند و دهیاری هاباید کمک کنند تا این نقاط آسفالت بشوند.
وی کل اعتبار راه های روستایی را در سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد که جوابگوی نیازهای منطقه نبودند.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان در پاسخ به انتقادات نسبت به حریم محور گردشگری دلفارد گفت: باید حاشیه امنی در چنین مناطقی داشته باشیم تا اینکه در موقع حوادث ترافیکی کمتر دچار خسارت بشویم. از صدور مجوز برای خدمات منفرد خودداری می کنیم و مجتمع خدماتی و رفاهی را به عنوان کارهای ایمن در دست اقدام داریم که در راستای کاهش تصادفات است. ما تابع قوانین هستیم که ناظر بر جمیع کشور است و همه جوانب را در نظر داریم و متناسب با نوع جاده ها حریم را مشخص می کنیم.
محمودی نبود پیمانکار را از نقاط ضعف جنوب کرمان دانست و گفت: تا ۱۰۰ درصد توان عملیاتی پیمانکاران پای کار بیاید زمان نیاز داریم و جنوب کرمان در این زمینه باید تقویت شود تا پروژههای عمرانی با سرعت بیشتری پیش بروند.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان با تشریح آخرین وضعیت محور جیرفت «بلوک - فاریاب» که همواره به عنوان یک مسیر حادثه خیز مطرح است، اظهار کرد: این محور به طول ۶۵ کیلو متر است که ۲۵ کیلومتر آن تعریض و به بهره برداری رسیده و ۱۰ کیلومتر باند دوم نیز تکمیل و در آستانه بهره برداری می باشد و عملیات اجرایی ۱۵ کیلومتر آغاز و ۱۵ کیلومتر هم پیگیر اخذ مجوز برای برگزاری مناقصه هستیم.
وی استفاده از فرهنگ و هنر را در حوزه ترافیکی نوید داد و اظهار کرد: بزرگراه «جیرفت -کهنوج» با همه جوانب ایمنی که در آن لحاظ شده رتبه اول تصادفات را در جنوب کرمان دارد اما آمادگی کامل جهت همکاری اهالی فرهنگ، هنر و رسانه در راستای ترویج فرهنگ صحیح ترافیکی داریم.
محمودی از بهسازی راهدارخانه ها خبر داد و گفت: راهدارخانه گردنه برفگیر امیر المؤمنین در محور «جیرفت - دلفارد - ساردوئیه» با اعتبار ۴ میلیارد تومان در دستور کار است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان رانندگان را حلقه واسط بین تولید و مصرف دانست و افزود: در حمل و نقل تورم ۸۰ درصدی داشتیم و افزایش کرایه ۳۰ درصد بود و باید به این نکته توجه کنیم تعیین کرایه دستوری نیست و زنجیره تامین مواد غذایی تولید - حمل و بازاریابی است که مغفول مانده و نیاز به کار دارد.
وی از بی توجهی رسانه نسبت به افزایش بی رویه قیمت محصولات کشاورزی در بازار همزمان با پایان برداشت در جنوب کرمان انتقاد کرد و گفت: چرا در فصل تابستان گوجه در جنوب کرمان کیلویی ۲۵ هزار تومان است اما کسی اعتراضی نمی کند اما اگر در مرکز کشور قیمت ها بالا برود صدای همه در میآید.
محمودی ورود ناوگان خارجی را به مزارع برای حمل محصولات صادراتی نقطه عطفی در رونق بازارهای خارجی دانست و افزود: چون تره بار داریم تا وقتی به کشور مقصد برسند دچار مشکل می شویم لذا در این راستا با اخذ مجوز ورود ناوگان خارجی روند صادرات تسریع شده است که به نفع کشاورزان تمام می شود.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان از میزان صادرات محصولات کشاورزی در سال گذشته انتقاد کرد و گفت: سال گذشته از ۴ و نیم میلیون تن تولیدات کشاورزی، تنها ۴ هزار تن صادرات بوده که جای سوال است.
وی سهم دلالان را در محصولات کشاورزی قابل تامل عنوان کرد و گفت: عامل تنزل اقتصاد این است که سهم دلالان خارج از منطقه زیاد بوده و سهم کشاورز و حمل و نقل به نسبت جوابگوی هزینه ها نمی باشد.
محمودی با رد شائبه در نحوه تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهوری گفت: آنچه در فضای مجازی منتشر شده است مبلغ پیشنهادی بوده و نه قطعی و تخصیص اعتبارات منطقه ای نبوده بلکه بر اساس کارشناسی صورت می گیرد و نگاه همه تحول در اقتصاد جنوب بوده و پروژه هایی که معطل بودند را شروع کردیم.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای جنوب کرمان با ارائه توضیحاتی از نحوه برخورد با قاچاق سوخت را تشریح کرد و گفت: راننده ای که کارت هوشمند می گیرد ۵۰ درصد یارانه اش را دولت می پردازد که به کمک ناوگان عمومی بیاید و عوارضی که از هر بارنامه ها اخذ می شود ناچیز است و از طرفی منطقه ما مستعد قاچاق سوخت است که برای بعضی ها ایجاد انگیزه می کند چون با استان های مرزی همجوار هستیم.
انتهای پیام