دکتر عباس کتابی در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه آموزش به ۲ دو دسته "رسمی" و "غیررسمی" تقسیم میشود، تصریح کرد: در حال حاضر، دانشجویان ناچار هستند برای فراگرفتن یک توانمندی و مهارت به کلاسهای خارج از دانشگاه مراجعهکنند. اگرچه هزینه های فراگرفتن این مهارتها گران است اما مهارت آموزان به واسطه آن میتوانند، شغل داشته باشند. در حال حاضر، مهارتی که میتواند موجب اشتغال شود، وجود دارد اما در سرفصلهای رسمی و استانداردهای کلاسیک جایگاهی ندارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه دروس مهارتی در آموزش و پرورش برای دانشآموزان ارائه نمیشود، تصریح کرد: عدم مهارتهای فردی، اجتماعی و تخصصی از چالشهای نظام آموزشی به حساب میآید. برخی از دروس ۳ واحدی هستند؛ اگر به جای آن درس ۳ واحدی، ۳ درس مهارتی ارائه شود، میتواند منجر به اشتغال شود. به منظور توسعه دروس مهارتی باید از اساتیدی بهره ببریم که توانایی و مهارت دارند. ارتباط با فنیحرفهایها هم میتواند در این زمینه موثر باشد؛ دانشگاه کاشان، اقداماتی در این زمینه انجام داده است.
وی با اشاره به تشکیل شورای تحول برنامه درسی و بازنگری دروس در دانشگاه کاشان، تصریح کرد: این شورا، دروس دانشگاهی را بر مبنای یک مکانیزم تعریف شده، بازنگری میکند. در این راه این احتمال وجود دارد که یک رشته را کنار بگذاریم و یک میانرشتهای جدید تعریف کنیم. همچنین برخی از رشتههای علومپایه شاید مورد اقبال نباشند؛ به همین دلیل، با یک عنوان کاربردی میخواهیم که این رشتهها را در کانون توجه قراردهیم. به طور مثال، رشته "علوممالی" که از زیرشاخههای ریاضی است ، نسبت به ریاضی محض کاربرد بیشتری دارد. دانشجویی که میخواهد تحصیلات استاندارد اکادمیک را تجربه کند، در رشته ریاضی محض تحصیل میکند و دانشجویی که به دنبال اشتغال است در علوم مالی تحصیل میکند.
انتهای پیام