به گزارش ایسنا، دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم روز پژوهش دانشگاه علم و صنعت که عصر امروز در محل این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: میدانیم که اتفاقی که در حال حاضر در جامعه شاهد هستیم، این است که متقاضیان دانشگاهها، اقبال کمتری به رشتههای فنی و مهندسی دارند. آمار فعلی نیز نشان از آن دارد که تعداد متقاضیان اول برای رشتههای تجربی، بعد انسانی و در نهایت ریاضی یا همان علوم فنی و مهندسی است. این در حالی است که کشور از نظر فناوری تولید محصول و نوآوری در حال پیشرفت است. عموم اتفاقات فناوری و نوآوری مربوط به حوزههای فنی و مهندسی است. هرجا مدیران از میان مهندسین انتخاب میشوند، به دلیل اینکه قدرت منطق، تحلیل و مدل سازی در میان آنها قویتر است، عملکرد موفقتری دارند.
وی ادامه داد: مردم ما بسیار باهوش هستند و عالمانه عمل میکنند و نفع خود را انتخاب میکنند. این تفکر وجود دارد که با تحصیل در رشته مهندسی، لزوما آینده شغلی تضمین نمیشود.
دهقانی فیروزآبادی افزود: ساحت اولی که ما در آن کار میکنیم، اندیشه است. ساحت بعد علم است و سوم فناوری. بعد از فناوری، ساحت نوآوری، تولید و در نهایت عرضه است. این مسیر برای رسیدن به اندیشه و ارزش باید طی شود. در دنیا، اندیشکدهها روی پرورش اندیشه تمرکز میکنند و فرضیهها استخراج میشود و زمینهساز تولید علم است.
معاون علمی رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: مهمترین بستر علم دانشگاهها هستند. در دانشگاهها آموزش علم صورت میگیرد و دانشمند تربیت میشود. در علم پژوهش میشود که خروجی آن پایاننامه است. در نهایت، ترکیب اینها فناوری را شکل می دهد.
دهقانی فیروزآبادی یادآور شد: ما نوآوری را هم آموزش می دهیم که از طریق آن کارآفرین تولید میشود. همه این ساحتها نشان میدهد که آموزش و پرورش در فرآیندی است که بر علم، فناوری، نوآوری و عرضه پیاده میشود. در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا وزارت آموزش عالی، وزارت آموزش و پژوهش نام دارد و فرآیند آموزش و پژوهش از دوران مدرسه آغاز میشود.
وی افزود: یک زمانی دانشگاهها فقط فارغالتحصیل تربیت می کردند که پس از آن فضای علمی کشور به نتیجه رسید که باید پژوهشگر یا مستخدم تربیت کند، ولی امروز، دانشگاه باید مولد نیروی انسانی باشد که علاوه بر اینکه در محیط تاثیر میگذارد، برای بقیه هم کار تولید کند و حرکت جدی دانشگاه در این زمینه یک الزام جدی است.
انتهای پیام