احمد محبی در گفتوگو با ایسنا در خصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی مشهد اظهار کرد: مشکلات زیادی در خصوص تامین خودرو برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی وجود داشت و چندین ماه درگیر بودیم که با وجود تمام فراز و نشیبها این مشکل از چند روز گذشته حل شد و آماده ثبتنام هستیم. سایت نوسازی ایران خودرو از دیروز آغاز به کار کرده است و متقاضیان میتوانند ثبتنام کنند. در ادامه اگر مشکلی در ثبتنام وجود داشت متقاضیان میتوانند با مراجعه به معاونت اجرایی تاکسیرانی مشکل را بر طرف کنند.
وی بیان کرد: ممکن است تا پایان سال تعداد محدودی متقاضی برای نوسازی در سطح کشور داشته باشیم. باید کمک کنیم از این قافله عقب نمانیم و در نوسازی پیشتاز باشیم. تاکسی در مشهد باید در شان زائر و مجاور باشد، سن برخی خودروها بالای ۱۰ سال است که هزینه سنگینی برای تاکسیران دارد. اگر تا پایان سال کمتر از ۱۰۰۰ خودرو نوسازی شود و تاکسیرانان حمایت نکنند، اجحاف است.
محبی با بیان اینکه حدود ۴۷۰۰ خودروی فرسوده در مشهد داریم، عنوان کرد: ما در گذشته ماده ۸ قانون هوای پاک را داشتیم و به خودروی بالای ۱۰ سال خدمات نمیدادیم، اما دیوان این قانون را ابطال کرد. در حال حاضر اما به محض اینکه معاینه فنی ارائه دهند، خدمات میدهیم. تاکسیرانان در زمینه هوای پاک و محیط زیست مشارکت کنند، اگر نوسازی را جدی نگیریم معلوم نیست در آینده چه مشکلات زیستمحیطی در مشهد داشته باشیم. موضوع مخارج خودرو نیز وجود دارد که به صرفه است به سمت نوسازی برویم.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد گفت: خودروی سورن با قیمت حدود ۲۷۳ میلیون تومان به عنوان جایگزین خودروهای فرسوده معرفی شده است. ما جلسهای با اعضای کمیته تاکسیرانیهای کلانشهرها داشتیم که آنها نیز مانند ما این نگرانی را داشتند که خودروی سورن به عنوان تنها خودروی جایگزین معرفی شده و چون این مبلغ بالا است، با وضعیت مالی رانندگان همخوانی ندارد و شاید موضوع نوسازی را دچار چالش کند.
وی ادامه داد: به همین دلیل تصمیم گرفتیم پیگیریهایی را انجام دهیم تا ببینیم آیا دولت کمکی در این زمینه خواهد کرد. قرار است این موضوع از طریق ریاست کمیسیون حملونقل کلانشهرها صورتجلسه و ارائه شود.
پیگیر ارائه تسهیلات دولتی برای تعویض یا نوسازی خودروهای فرسوده هستیم
محبی با اشاره به وجود وقفهای در این حوزه تصریح کرد: این وقفه در خصوص پرداخت وام به رانندگان و تسهیلاتی است که قرار است از طریق شهرداری به رانندگان ارائه کنیم. در حال حاضر با دولت به جمعبندی نرسیدهایم و از طریق حوزههای مختلف در حال پیگیری هستیم تا بتوانیم از تسهیلات دولتی برای تعویض یا نوسازی خودروهای فرسوده بهره ببریم.
وی افزود: در مشهد نیز پیگیر هستیم تا تفاهمنامهای با بانک ملی منعقد کنیم که ظرف چند روز آینده انجام خواهد شد. در این تفاهمنامه ما سپردهای را در بانک میگذاریم تا از تسهیلات آن استفاده کنیم. پیشبینی ما این است بتوانیم تا سقف ۲۰۰ میلیون تومان وام بدهیم. از بانک تقاضا کردهایم اگر تفاهمنامه امضا شد حداقل تضامین را دریافت و سختگیری نکنند. این وام سود ۱۸ درصد دارد که ۱۴ درصد توسط شهرداری و تنها ۴ درصد توسط تاکسیران پرداخت میشود و اقساط آن نیز ۵ ساله است.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: اگر در حال حاضر تاکسیرانان پول نقد در اختیار دارند و نیازی به وام ندارند، میتوانند از امروز در سایت ثبتنام کنند؛ چرا که در حال حاضر با همکاری ایران خودرو فرصت خوبی فراهم شد تا متقاضیان خودروی سورن را با قیمت گفته شده خریداری کنند. از آنجایی که قیمت این خودرو در گذشته ثابت نبوده و طی یک سال ۴ بار افزایش قیمت داشته است، مشخص نیست این نرخ تا چه زمانی ثابت میماند.
انتهای پیام