با محوریت بزرگداشت شیخ محمد تقی شیرازی؛

همایش «احیای میراث علمای کربلا» در عراق برگزار شد

سومین همایش بین‌المللی «احیای میراث علمای کربلا» با حضور آل‌صادق، سفیر و حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا اباذری، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در عراق برگزار شد.

به گزارش ایسنا، در این همایش که به همت مرکز مطالعات و تحقیقات عتبه مقدس حسینی و تولیت آن مجموعه الشیخ عبد المهدی الکربلایی برگزار شد، مقامات و شخصیت‌ها، شیوخ عشایر، اساتید حوزه و دانشگاه، تنی چند از اساتید دانشگاهی کشورمان در باب ابعاد شخصیتی، زوایای اندیشه و تفکر و همچنین مجاهدت‌های این عالم برجسته جهان تشیع سخنرانی کردند.

شیخ عبدالمهدی کربلایی متولی شرعی آستان مقدس حسینی و نماینده آیت‌الله سیستانی در سخنانی، به همگرایی در رویکردها و اهداف مرجعیت شیخ محمد تقی شیرازی (قدس) و مرجعیت سید علی سیستانی(دام ظله) اشاره کرد.

وی گفت: از میان مراجع سابق شیخ محمد تقی شیرازی و از میان مراجع متأخر سید علی سیستانی در رویکرد و برنامه ریزی برای تحقق اهداف اصلی مرتبط به زندگی امت همگرایی وجود دارد.

شیخ عبدالمهدی کربلایی افزود: این همایش در قالب سلسله کنفرانس‌های بین‌المللی برای احیای میراث علمای کربلا برگزار می‌شود و سومین همایشی است که به تحلیل و تبیین اندیشه‌های آنان به رهبری حضرت آیت الله شیخ محمد تقی الشیرازی(ره) اختصاص دارد.

وی خاطرنشان کرد: بدون شک چندین ضرورت وجود دارد که ما را ملزم می‌کند به این کنفرانس اهمیت ویژه‌ای بدهیم، زیرا لازم است میراث آنها را احیا کنیم و گنجینه های دانش آنها را با حفظ میراث محمد و آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین آشکار کنیم.

وی ادامه داد: درس‌های گرفته شده از تاریخ، ما را به حقیقتی تاسف بار رسانده است که نشان می‌دهد بسیاری از حوادث مهم تاریخی با ویژگی های عقیدتی، انسانی و ملی توسط اصحاب باطل و هواپرستان و جاه‌طلبی‌های دنیوی جعل و تحریف شده است.

شیخ عبدالمهدی کربلایی تأکید کرد: هر ملتی از بزرگان و زندگینامه رهبران خود تجلیل می‌کند، به ویژه اگر آنها عالی ترین و بهترین الگوی دانش واقعی و رهبری ایده آل باشند.

وی در پایان توضیح داد: احیای این میراث و بسیج محققان و پژوهشگران برای نوشتن در مورد آن، اندیشه و دانش را غنی می‌کند و تجربه شناختی را در مفاصل اصلی آن توسعه می‌دهد.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۷ آذر ۱۴۰۱ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1401092718016
  • خبرنگار : 71461