حامد بخشی در گفتوگو با ایسنا در خصوص سلیقه گردشگری و انتخاب مقصد اظهار کرد: اصلیترین عامل در انتخاب مقصد گردشگری، تصور از مقصد است. تصور از مقصد شامل پنداشت یا تصویری است که گردشگر پیش از سفر به مقصد دارد. این تصویر را افرادی که در گذشته به آن منطقه سفر کردند برای دیگران ایجاد میکنند.
وی افزود: در واقع تصویر از مقصد است که باعث میشود مقصدی را برای سفر انتخاب کنید، شنیدن از مقصدی خاص افراد را ترغیب به دیدن آن مکان میکند.
بخشی تصریح کرد: در انتخاب مقصد سفر خارجی نیز تصویر مقصد امری کلیدی است. گردشگران خارجی ایران را بر اساس تصویری که از ایران مخابره شده است، میشناسند.
وی بیان کرد: با شروع ناآرامیهای اخیر گردشگران اندکی که در کشور بودند از کشور خارج شدند، بسیاری نیز سفر خود را لغو کردند و در حال حاضر تعداد بسیار اندکی گردشگر خارجی در ایران حضور دارند.
عضو پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی با اشاره به اهمیت تصویر مقصد اضافه کرد: برای مثال کشوری مانند کره شمالی ممکن است جاذبههای خاص و خوبی داشته باشد، اما هیچ گردشگری این کشور را به عنوان مقصد سفر انتخاب نمیکند؛ زیرا تصاویر مطلوبی از این کشور وجود ندارد.
وی افزود: برای تقویت گردشگری بینالمللی باید بتوانیم تصویر ایران را در تمام جهان به تصویری مطلوب تبدیل کنیم. لازمه ایجاد تصویر مثبت، تعامل و همکاری با جامعه جهانی است. اگر بتوانیم عضوی مبتنی بر هنجارهای اجتماعی جامعه جهانی باشیم، گردشگری ما رونق خواهد گرفت.
بخشی با اشاره به اینکه گردشگران پساکرونا گرایش خاصی در انتخاب مقصد ندارند، عنوان کرد: با توجه به زمانی که از کاهش همهگیری کرونا گذشته، در سراسر جهان گردشگری به شرایط سابق برگشته است. محدودیتها نیز در بسیاری از کشورها برداشته شده و گردشگران حساسیت کمتری دارند.
شبکههای اجتماعی عامل موثر بر ساخت تصویر مقصد
وی با تاکید بر اینکه شبکههای اجتماعی تاثیر بالایی در شکلگیری سلیقه گردشگران و تصویر مقصد دارند، تصریح کرد: افرادی که در شبکههای اجتماعی به عنوان بلاگر سفر معرفی شدند تصویر مقصد را در ذهن گردشگر میسازند.
بخشی ادامه داد: امروز بحث تبلیغات و بازاریابی به سمت تبلیغات سینه به سینه رفته است. این نوع تبلیغات نسبت به تبلیغات تودهای موثرتر است. تغییرات رسانهها در رواج این تبلیغات سینه به سینه بسیار موثر بوده است.
انتهای پیام