به گزارش ایسنا. طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، معاونت صنایع حملونقل این وزارتخانه، با توجه به اتخاذ سیاستهای اخیر در زمینه توسعه روشهای فروش خودرو از قبیل طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، جایگزینی خودروی فرسوده، فروش فوری، فروش فوقالعاده، پیشفروش حداکثر یکساله و بهویژه عرضه خودرو در بورس کالا که موجب تقلیل فاصله قیمت کارخانه تا بازار شده است، ضابطه الزام مراجعه مشتری به نمایندگی شرکت عرضهکننده خودرو حداکثر ظرف مدت پنج ماه از تاریخ تحویل و با حداقل ١٠٠٠ کیلومتر کارکرد به منظور فعالسازی گارانتی را حذف کرد.
پیش از این با توجه به تصمیمات پنجاهودومین نشست کمیته خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت، مشتریان حداکثر ظرف مدت پنج ماه از تاریخ تحویل و با حداقل ١٠٠٠ کیلومتر کارکرد خودرو، برای سرویس اولیه باید به نمایندگی شرکتهای خودروساز مراجعه میکردند. در غیر این صورت، شرکتهای خودروساز مکلف به ابطال گارانتی خودروی مذکور بودند.
این شرط مراجعه به نمایندگی پس از تحویل خودرو که از همان سال ١٣٩٩ به منظور برونرفت از ایجاد فضای دلالی و قیمتگذاری کاذب در سال ۱۳۹۹ از سوی کمیته خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت به اجرا گذاشته شده بود، در ابتدای اجرای طرحهای فروش خودروسازان مهلتی سهماهه بود و سپس در اسفندماه ١٣٩٩، با مصوبه کمیته خودرو، این مدت مراجعه به پنج ماه افزایش یافت.
حال تعلیق این الزام با هدف پرهیز از بروز اختلاف فیمابین اشخاصی که قبل از سررسید سرویس اولیه، نسبت به نقلوانتقال خودرو اقدام میکنند، انجام شده است.
پیرو بخشنامه جدید معاونت صنایع حملونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نیز با توجه به تغییر شرایط عرضه خودرو در ماههای اخیر و در راستای رفع مشکلات و کاهش شکوائیههای متعدد مصرفکنندگان خودروهای مذکور که با ابطال گارانتی مواجه شدهاند، از شرکتهای خودروساز خواسته است در چارچوب آییننامه رعایت حقوق مصرفکنندگان خودرو، سازوکار اجرایی لازم را تهیه و موضوع در اطلاعیههای فروش و قراردادهای تنظیمی درج کنند.
انتهای پیام