علیرضا رحیمی مدیر کل آموزش و پرورش استان قم، در نشست رابطین کمیته های استانی ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش که امروز ۲۳ آذرماه در سالن آموزش خانه معلم استان قم برگزار شد، گفت: خوشبختانه همه ارکان آموزش و پرورش از مدرسه گرفته تا عالی ترین مقام اجرایی و سیاست گذاری و نیز حوزه های علمیه و حتی جامعه هدف که والدین و دانش آموزان باشند به این نتیجه رسیده اند که برای تربیت دانش آموز تراز اسلام ناب نیازمند همکاری حوزه علمیه و نهاد رسمی تعلیم و تربیت کشور است.
وی با بیان اینکه استقبال از برنامه های ستاد همکاریها در چند سال اخیر، امید بخش و ثمردار است، عنوان کرد: لازمه توسعه این امر، بهره گیری از منبع وحی و اهل بیت علیهم السلام است که تعلیم و تربیت توام با شناخت حقایق دین و انسانیت را رقم میزند.
رحیمی ادامه داد: منبع اصلی معارف، مکتب اهل بیت(ع) و مرکز ثقل این معارف حوزه های علمیه هستند، مراکز فوق تضمین کننده تربیت در آینده و راه برون رفت از شرایط موجود هستند.
وی با اشاره به نقش رابطان کمیته های استانی ستاد همکاریها، یادآور شد: اشراف و شناخت نسبت به گذشته برای ترسیم راه آینده یک ضرورت است.
مدیر کل آموزش و پرورش استان قم با انتقاد از کنکور محور بودن نظام آموزشی دوران دبیرستان گفت: در شرایطی که همه تلاش دشمن منحرف کردن اذهان دانش آموزان برای دوری از اخلاق و معنویت است، ایجاد فرصت تربیتی نباید کمتر از مسائل آموزشی باشد که متأسفانه این مهم دیده نشده و امیدواریم بتوانیم اصلاح کنیم.
رحیمی با بیان گزارشی از نحوه حضور مبلغین در مدرسه افزود: ممکن است اعزام های مختلفی از طریق نهادهای حوزوی و دینی داشته باشیم که به نظرم آموزش و پرورش ظرفیت همه این اعزام ها را دارد.
مدیر کل آموزش و پروش قم تصریح کرد: برای فاصله انداختن دانش آموزان با فضای مجازی، طرح هر مدرسه یک روحانی در ایام تابستان در قم اجرا شد و در این خصوص بیش از سه هزار طلبه خواهر و برادر را مصاحبه و گزینش کردیم و برای آنان دوره های توانمند سازی گذاشتیم و خوشبختانه توفیقات قابل قبولی را به دست آوردیم.
وی ادامه داد: نگاه تحولی در همکاریها نیازمند آموزش ها و توانمندسازی طلاب و روحانیون فعال در این عرصه است که امیدواریم در دور جدید شاهد رونق بیش از گذشته آن باشیم.
رحیمی بیان کرد: نظام آموزشی کشور باید از حوزه علمیه الگو بگیرد زیرا این نظام شعار و عمل را توامان در بر دارد و تنها به آموزش صرف توجه نکرده و تعلیم تربیت مورد نظر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مستلزم این گونه نظامی است.
وی تصریح کرد: جهاد تبیین که مورد تاکید قرار گرفته یعنی واقع بینی و اینکه سفیدی ها و نقاط قوت را نشان دهیم نه اینکه نقطه ضعف ها گفته شود زیرا موجب ناامیدی بخصوص در نسل جوان دانش آموز می شود.
رحیمی تأکید کرد: دانش آموزان، ورودی فکری خوبی از جهت نقاط مثبت ندارند و نمیتوانیم انتظار خروجی خوب از آنان داشته باشیم باید خوراک فکری و فرهنگی مناسبی برای دانش آموزان و نسل جوان تامین کنیم تا باورها تقویت شود و دشمنان این نقطه ضعف را فهمیدهاند و از طریق فضای مجازی انواع خوراک فکری نامناسب را به راحتی در اختیار جوانان قرار می دهند و ما باید قبل از دشمنان، اقدام کنیم.
در حاشیه این نشست، حجت الاسلام حسین درودی معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش، بیان کرد: در راستای جهاد تبیین مطالبه مقام معظم رهبری و اجرایی نمودن مضامین بیانیه گام دوم و راهکارهای سند تحول و همچنین آرایش متناسب سیاست های شیطان بزرگ و استکبار جهانی و جنگ رسانه ایی هولناک تر از تخریب بمب های اتمی و شیمایی و ویروسی و بطور کلی جنگ ترکیبی دشمنان انقلاب اسلامی هر ساله نشست رابطین کمیته های همکاری کشور برقرار بوده البته شیوع کرونا منجر به وقفهای در برگزاری این نشست شد لذا بعد از سه سال، چهارمین نشست را با هدف تبادل تجارب و بررسی ظرفیت های همکاری حوزه و آموزش و پرورش استان ها امروز در شهر قم برگزار کردیم.
دشمن به دنبال آن است حضور موثر روحانیون طرح امین را به چالش تبدیل کند
وی ادامه داد: با توجه به این که رئیس ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش نماینده ولی فقیه و نایب رئیس مدیر کل آموزش و پرورش و دبیر معاون پرورشی در هر استان است فردی به عنوان رابط پیگیری بخشنامه های بین دو دستگاه را به عهده دارد لذا بیشترین فعالیت و زحمات را رابطین کمیته های همکاری به عهده دارند.
درودی تصریح کرد: هر ساله رابطین کمیته های همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش استانها گرد هم جمع می شوند و تجربیاتی که در همکاری حوزه و آموزش و پرورش در هر استان انجام شده از جمله فعالیت های تاسیسی و ابتکاری و همچنین تکمیلی و ترمیمی با یکدیگر تبادل می کنند.
وی یادآور شد: به دلیل استفاده از ظرفیت های حوزه علمیه در تحقق مباحث اعتقادی، عبادی و اخلاقی سند تحول آموزش و پرورش در چهار سطح روحانیون طرح امین، طلاب وظیفه و طلاب شاغل در آموزش و پرورش و برنامه ریزی هایی حوزه علمیه در تربیت دانش آموزان تراز با آموزش و پرورش همکاری می شود.
درودی با بیان این که هر ساله یک تفاهم نامه بین حوزه و آموزش و پرورش توسط ستاد همکاری منعقد می شود، افزود: محتویات آن تفاهم نامه شامل برنامه ریزی، طرح ها و فعالیت های که باید بین دو دستگاه انجام شود در کارگروه های تخصصی متشکل از شش نفر از کارشناسان و مسئولین آموزش و پرورش و شش نفر از کارشناسان و معاونین حوزه های علمیه مورد بحث و گفت و گو قرار می گیرد و خروجی آن بعد از پالایش تبدیل به تفاهم نامه می شود.
معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش ادامه داد: این تفاهم نامه در استان ها نیاز به پیگیری و تقسیم وظایف دارد لذا رابطین در کمیته همکاری استان این وظیفه را به عهده دارند و مشکلات احتمالی و تجربیات حاصل از اجرای طرح ها و ظرفیت های کلانشهر ها، جلوگیری از موازی کاری، عدم مداخله در برنامه ریزی های دو دستگاه را هر ساله در قالب نشست با یکدیگر تبادل می کنند.
درودی تأکید کرد: هر لحظه حضور روحانیون در آموزش و پرورش و یا فعالیت های تربیتی آنان برای دانش آموزان توسط دشمنان رصد می شود لذا دشمن همواره از ناهماهنگی های فی مابین و نبود برخی ظرفیت ها و تاخیرها سوء استفاده و آن ها را پررنگ می کند.
وی ادامه داد: دشمنان خبرسازی می کنند که حوزویان قصد دارند آموزش و پرورش را در اختیار بگیرند یا این که القا می کنند که حضور روحانیون در آموزش و پرورش دخالتی در دروس دینی، قرآن و فعالیت های پرورشی است لذا دشمن از این فضا استفاده می کند تا حضور موثر روحانیون طرح امین و طلاب وظیفه به ویژه در مناطق کم برخوردار را در دید افراد تبدیل به چالش و تعبیر به سلطه روحانیت کند.
معاون امور استانهای ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش در ادامه یادآور شد: به همین دلیل در این نشست ها به دنبال این هستیم که نوع حضور روحانیون در مدارس تخصصی و متناسب با سن دانش آموزان، سوالات و نیازهای آنان باشد تا دشمن نتواند با سوء استفاده، تحریف و دروغ پردازی ها از این مسائل علیه روحانیت، آموزش پرورش و انقلاب اسلامی استفاده کند.
وی اظهار کرد: یکی از دستاوردهای همکاری حوزههای علمیه با آموزش و پرورش بیداری هوش ملکوتی در دانش آموزان کشور و جهان اسلام و حتی برخی کشورهای اروپایی بوده که نمونه آن حضور در راهپیمایی جهانی اربعین حسینی از سراسر جهان است.
در ادامه این نشست، حجت الاسلام محمد کهوند استاد حوزه علمیه و کارشناس فضای مجازی بیان کرد: چهل چالش با محوریت حیا زدایی، غیرت زدایی و تقدس زدایی از آموزه های دینی از سوی دشمنان که در فضای مجازی طرح ریزی شده که از ۶ ساله تا جوان ۲۵ ساله را در بر گرفته است.
وی با تأکید بر این که اختیار، امنیت و آزادی سه دروغ بزرگ در فضای مجازی است، گفت: آنقدر سیاه نمایی کرده اند که برخی دختران با فرض ناامیدی نگاه می کنند و روسری بر می دارند در حالی که آنهایی که باور درست دارند هیچگاه حجاب خود را از دست نمی دهند و این افراد کم هم نیستند.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: باید با استفاده از ظرفیت های کتابخانه های استان قم موضوع کتاب را ترویج کنیم تا با آسیب های فضای مجازی آشنا شویم و با آن ها برخورد کنیم.
همچنین در این نشست رابطین کمیته های استانی ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش، به تبادل تجارب و بررسی ظرفیت های موجود با هدف تقویت فعالیت های ستاد همکاریها پرداختند.
انتهای پیام