رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز:

بستر تبادل دانشجو و استاد با دانشگاه‌های ارمنستان برقرار است

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: بستر برای آموزش و تبادل دانشجو و استاد با دانشگاه‌های ارمنستان برقرار است.

دکتر علی‌محمد آخوندعلی در نشست توسعه همکاری علمی و فرهنگی میان دانشگاه ایروان و دانشگاه شهید چمران اهواز که امروز (۲۳ آذرماه) در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، ضمن تبریک سی‌امین سال همکاری دو کشور ارمنستان و ایران، اظهار کرد: در سال ۲۰۲۰ روسای جمهوری دو کشور، بر توسعه همه جانبه توافقی داشتند و وزرای علوم این دو کشور بر ادامه روابط تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: دانشگاهیان در کنار سیاستمداران می‌توانند نقش ویژه‌ای در ارتباطات داشته باشند و باعث فراهم‌آوری صلح و توسعه برای همه شوند.  

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر حفظ روابط، گفت: با تاکید مجدد بر حفظ روابط و توسعه آن و داشتن ارتباطات عمیق فرهنگی بر حفظ مرزهای سنتی و قدیمی و به دور از هر گونه تنش در منطقه تکیه می‌کنیم.

آخوندعلی گفت: استان خوزستان، یکی از استان‌های پرجمعیت و دارای جمعیت بیش از ۵ میلیون نفر است. در شهرهای استان خوزستان با مرکز اهواز تعداد زیادی دانشگاه وجود دارد و دانشگاه شهید چمران، دانشگاه مادر و بقیه دانشگاه‌ها زایده آن هستند. منطقه خوزستان دارای سه زون و جغرافیای مختلف است؛ در بخش شمال و شرق آن کوه‌های زاگرس وجود دارد در حالی که منطقه ما گرم و خشک معرفی شده است، اما بر اساس تخصص خودم آن را به دو منطقه تر و خشک تقسیم کرده‌ام و نظریه دومارتن را فسخ کردم. خوزستان یک بخش از سال، آب و هوای کاملا مدیترانه‌ای دارد و با مرکزیت تابستان دارای آب و هوای گرم و خشک است.

وی یادآور شد: کوه‌های زاگرس سرچشمه جاری شدن رودخانه‌های استان خوزستان است و بیش از شش رودخانه بزرگ از جمله کارون، دز و کرخه در آن جاری است. دشت وسیعی در استان خوزستان واقع است که قطب و بستر کشاورزی است. خوزستان بیش از یک میلیون هکتار زمین تولیدات کشاورزی دارد و این استان از طریق خلیج فارس به آب‌های آزاد دنیا متصل می‌شود. صنایع فولاد، نفت، پتروشیمی، منابع کشاورزی و صنایع کشاورزی و صنایع جانبی آن در خوزستان قرار دارند.  

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به ظرفیت‌های گردشگری استان خوزستان عنوان کرد: از بیش از یک هزار و ۵۰۰ سال پیش تاکنون، پل ساسانی روی رودخانه دز همچنان پابرجا است و ظرفیت دیدنی زیادی از جمله تالاب‌های جنوب استان خوزستان وجود دارد.

وی ادامه داد: دانشگاه شهید چمران اهواز که قبلا به عنوان جندی شاپور نامیده می‌شد که نام آن با شروع جنگ تحمیلی و شهادت شهید و دانشمند ایرانی به نام شهید چمران، تغییر پیدا کرد. این دانشگاه بیش از ۷۰ سال قدمت دارد و دانشکده کشاورزی و همچنین دانشکده علوم پزشکی که از آن مستقل شده و اکنون تبدیل به دانشگاه کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی شده‌اند که از قدیمی‌ترین دانشکده‌ها هستند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز  ادامه داد: در این دانشگاه بیش از ۱۶ هزار دانشجو در حال تحصیل و حدود ۷۰۰ عضو هیات علمی در تخصص‌های مختلف مشغول آموزش هستند. بیش از ۴۰۰ رشته تخصصی در دانشگاه تدریس می‌شود و آزمایشگاه‌های متعدد و ارتباط با صنعت برقرار است. بنابراین بستر برای آموزش و تبادل دانشجو و استاد با دانشگاه‌های ارمنستان برقرار است.

آخوندعلی در پایان گفت: همچنین بستر برای توسعه و ارتباطات صنعتی و تجاری و گردشگری توسط شهروندان دو کشور وجود دارد.

ضرورت برقراری توسعه اقتصادی با کشور ارمنستان

آقارضا فتوحی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان نیز در این نشست گفت: خوزستان یکی از مناطق ثروتمند دنیا به حساب می‌آید و خوشبختانه در بسیاری از بخش‌ها رتبه اول در کشور و خاورمیانه را در توسعه نیشکر و تولید شکر دارد.

وی خطاب به سفیر ارمنستان در ایران، افزود: ما می‌توانیم تفاهم‌نامه‌های اقتصادی در حوزه کشاوری، نفت و گاز و صنایع مختلف و به ویژه دامپروری داشته باشیم. چون خوزستان به عنوان استانی که دارای هفت بندر فعال است و به آب‌های آزاد متصل است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خوزستان گفت: امیدوارم این نشست، نقطه شروعی برای روابط بیشتر و بهتر با ارمنستان باشد. با توجه به وجود ارامنه در ایران، جزو اولین کشورهایی بودیم که متعاقب فروپاشیدن اتحاد جماهیر شوروی، استقلال ارمنستان را به رسمیت شناختیم و این پل ارتباطی را با حضور ارامنه در ایران می‌توانیم بیش از گذشته با ارمنستان توسعه اقتصادی داشته باشیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۲۳ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۱۲
  • دسته‌بندی: خوزستان
  • کد خبر: 1401092315770
  • خبرنگار : 50300