به گزارش ایسنا، جلال رشیدی کوچی در جلسه علنی صبح امروز (سهشنبه) مجلس شورای اسلامی و در طرح سوال خود از وزیر صنعت، معدن و تجارت پیرامون دلیل افزایش قیمت خودرو توسط خودروسازان علیرغم دستور و تاکید صریح رئیس جمهور و مخالفت مجلس بیان کرد: در ابتدا باید بگویم که بحث خودرو اصلا شیرین نبوده بلکه خیلی تلخ و غمانگیز است. اینکه هر بار مجلس شورای اسلامی به سوال و استیضاح از وزیر صنعت بر این موضوع روی میآورد به دلیل دغدغهای است که مردم دارند. زمانی که آقای فاطمی امین تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت را برعهده گرفت قول داد که قرعه کشی خودرو را حذف کرده و مانع افزایش قیمت خودرو شود.
وی ادامه داد: رئیس جمهور بر این موضوع تاکید کرد، بنده و خیلی دیگر از نمایندگان که در این موضوع سوال پرسیده و یا استیضاح طرح میکنیم با دولت و وزرا پدرکشتگی نداریم بلکه این حرفها دغدغه مردم است. آقای فاطمی امین در ۲۲ شهریورماه سال ۱۴۰۰ اعلام کرد برای صنعت خودرو دو برنامه دارد و آن هم اینکه در ۶ ماهه اول سال به افزایش عرضه کمک خواهد کرد و سپس جلوی افزایش قیمت خودرو را خواهد گرفت. آیا امروز واقعا قیمت خودرو کاهش یافته است؟
این عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار کرد: در چند روز گذشته قیمت ارزانترین خودروی تولید داخل ۳۰ میلیون تومان گران شده است در ۲۵ مهرماه سال ۱۴۰۰ وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که ما برنامه داریم تا در سال آینده قرعه کشی خودرو را حذف کنیم آیا این اتفاق رقم خورد؟ پس چرا امروز یک لاتاری را راه انداختهاید و مردم را برای خرید خودروی بیکیفیت داخلی به صف کردهاید.
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای فاطمی امین گفتند که قیمت خودرو در بازار آزاد تا پایان سال ۱۴۰۰ کاهشی خواهد بود، امروز پایان سال ۱۴۰۱ است نه تنها قیمت خودرو کاهش نیافته است بلکه شاهد افزایش قیمت هستیم مردم دیگر نمیتوانند ماشین بخرند. در ۲۲ اسفندماه سال ۱۴۰۰ به مردم اطمینان دادیم که از اواسط سال آینده در زمینه قرعه کشی خودرو کیفیت و قیمت آن اتفاقات خوبی رخ میدهد. آیا واقعا امروز وعده شما محقق شده است؟ آیا امروز مردم میتوانند به در کارخانه رفته، پول داده و ماشین بخرند؟ پس در اعلام قیمت خودرو به نرخ کارخانه استناد نکنید. با قیمت فضایی مردم نمیتوانند خودرو بخرند.
نماینده مردم مرودشت و ارسنجان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: امروز سمند ال ایکس ساده که معمولی ترین خودرو تولیدی بعد از پراید در ایران به شمار می آید، ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۳۲ میلیون تومان بوده و امروز ۳۷۵ میلون تومان است. این بدان معنا است که وقتی من در دانشگاه صحبت می کنم جوان معترضی عنوان می کند آقای نماینده مجلس اگر پس از دوران تحصیلم به سرکار بروم و ماهی ۲۰ میلیون تومان هم حقوق دریافت کنم که دریافت نخواهم کرد بعد از ۲ سال کار کردن تازه می توانم یک سمند ساده در کشور خریداری کنم.
وی در ادامه اظهار کرد: پژو پارس ۲۰ مرداد ۱۴۰۰، ۲۶۰ میلیون تومان بوده که امروز ۴۰۰ میلیون تومان شده، پژو ۲۰۶ تیپ ۲، ۲۴۰ میلیون تومان بوده در حال حاضر ۳۹۵ میلیون تومان است. به جای اینکه مسائل را حل و فصل کنیم دائم وعده می دهیم و می گوییم چرا مردم ناراحتند. آنچه که عیان است این بوده که اقدامات شما نه تنها باعث کاهش قیمت نشده بلکه موجب افزایش قیمت خودرو نیز بوده است.
وی افزود: صحبت های وزیر صمت بارها و بارها مطرح شده و اگر ما با همین فرمان پیش برویم باید منتظر پژو ۲۰۶، ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومانی باشیم، پارسال هم گفتم که باید منتظر پژو ۲۰۶، ۴۰۰ الی ۵۰۰ میلیون تومانی باشیم که خیلی ها خندیدند. ما وقتی از خودرو صحبت می کنیم از یک درد ناعلاج صحبت می کنیم، مردم امروز دسترسی به اینترنت دارند و مردم فهیمی هم هستند چرا خودروهای تولید داخل را به ۳ برابر قیمت آن به مردم می فروشیم. خودرو تیگو ۸ پرو با قیمت یک میلیارد و ۸۰۰ به فروش می رسد در حالی که در کشورهای همسایه با قیمت ۸۰۰ الی ۹۰۰ میلیون تومانی معامله می شود، تا وقتی انحصار خودرو در دست ۲ خودروساز باشد وضعیت همین خواهد بود.
این عضو کمیسیون امور داخلی در ادامه خاطرنشان کرد: برخی می گویند مثل اصحاب کهف هستیم، وقتی از غار بیرون آمدیم قیمت ها چندین برابر شده بود. چرا مردم باید برای خودروهای خارجی نیز قیمت ۱۰ برابری پرداخت کنند که برخی از آن ها حتی در خارج از کشور از رده هم خارج شدند. در کشور جنگ زده عراق خودروهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ بنز و بی ام و معامله می شود. چرا ما باید خودرو در بورس کالا معامله کنیم و وقتی سوال می کنیم می گویند قصد داریم کشف قیمت کنیم در حالی که خودرو فیدیلیتی با ۴۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت فروخته می شود.
رشیدی کوچی عنوان کرد: وقتی صحبت از تولید خودروی اقتصادی می شود، خودروی اقتصادی تعریف دارد. هرگز خودروی اقتصادی که از آن صحبت می شود زیر ۷۰۰ میلیون تومان به مردم عرضه نمی شود. ما تا امروز بد عمل کردیم و مردم ناراحت هستند، خودروی سازمان تملیکی نیز در بازار ارائه شد و چون عرضه کم بود عده ای همه آن را خریدند و همان خودرو افزایش قیمت داشت. مردم دنبال ماشین هستند و خودرو یک کالای سرمایه ای نیست بلکه یک کالای مصرفی صفر است.
وی در پایان بیان کرد: این مردم نیستند که بنزین مصرف می کنند بلکه خودروهای تولیدی شما هستند که بنزین مصرف می کنند، خودروی هیبریدی در ۱۰۰ کیلومتر ۲ لیتر مصرف می کند، چرا خودرویی تولید می شود که در ۱۰۰ کیلومتر ۱۵ لیتر مصرف بنزین دارد.
انتهای پیام