هادی اصغری در گفتوگو با ایسنا در خصوص عوامل موثر بر توسعه صنعت گردشگری اظهار کرد: بسته به نوع سفر، اقامتگاه و جاذبههای مقصد مانند جاذبههای فرهنگی، انسانساز و رویدادها از عوامل موثر در انتخاب مقصد است. به طور کلی ۲ دسته عوامل کششی و رانشی موجب شکلگیری سفر و انتخاب مقصد میشود. عوامل کششی وابسته به مقصد و عوامل رانشی وابسته به مبدا است.
وی افزود: برخی از مقاصد گردشگری جاذبه خاصی دارد؛ برای مثال جاذبه اصلی مشهد حرم امام رضا(ع) است. در کنار این جاذبه امکانات اقامتی مناسب، حمل و نقل و دسترسی آسان به دیگر جاذبههای شهر در جذب گردشگران موثر است.
اصغری ادامه داد: زمان در دسترس، درآمد، مشوقهایی که در مبدا برای سفر در اختیار افراد قرار میگیرد و فشار کاری چند نمونه از عوامل رانشی است.
سلیقه فردی در گردشگری موثر است
این کارشناس گردشگری بیان کرد: در گذشته گردشگری جمعی مطرح بود و تورهایی با برنامه مشخصی ارائه میشد اما امروز در تمام بخشها به سلیقه فردی توجه میشود. علیرغم اینکه در ایران هنوز تورهای گردشگری برپاست، در دیگر کشورها افراد به دنبال انتخاب مقصد و جاذبه متناسب با سلیقه خود هستند.
اصغری عنوان کرد: در واقع هدف از گردشگری کسب تجربه رضایتبخش برای گردشگران است نه صرفا دیدن چند جاذبه برنامهریزی شده. در نتیجه گردشگری از شکل گردشگری انبوه فاصله گرفته است. در حال حاضر افراد مقصد و فعالیت را انتخاب میکنند و حق انتخاب در سفر به رسمیت شناخته شده که در آن سلیقه، زمان و هزینه در دسترس گردشگر نقشی کلیدی دارد.
وی با اشاره به اینکه مسائلی مانند گردشگری الکترونیک و تکنولوژی در انتخاب مقصد موثر است، گفت: گردشگران با استفاده از این ابزار از رویداها و خدمات مطلع میشوند. برای مثال با توسعه تاکسیهای هوشمند، گردشگران در هر شهری به سادگی میتوانند با قیمت متعارف در شهر جابهجا شوند و مشکل پرداخت کرایه بیشتر به رانندگان تا حدودی رفع شده است.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در واقع گردشگران هدف خوبی برای مجرمان هستند. ناآگاهی این افراد از مقصد عامل بروز چنین اتفاقاتی است اما گردشگری که اطلاعات کافی دارد و مقصد را مانند ساکنان آن میشناسد، میتواند بدون دردسر سفر کند.
وی در خصوص گردشگری هوشمند گفت: استفاده از راهنمای هوشمند در معرفی جاذبهها نیز گردشگری را راحتتر کرده است. گردشگری مجازی و سامانههای هوشمند، گردشگران امروز را آگاه کرده است. در نتیجه گردشگر امروز با گردشگر دهههای قبل که اطلاعاتی سطحی دریافت میکرد، متفاوت است.
اصغری با اشاره به اینکه برای برخی مقاصد همیشه تقاضا وجود دارد، گفت: پس از کرونا و در نیمه اول امسال تقاضا برای سفر به مشهد افزایش یافت. مردم مدتی طولانی نتوانسته بودند به مشهد سفر کنند و به دلیل ارزش معنوی این شهر پس از مدتی تصمیم به سفر گرفتند. در حال حاضر برخی فعالان گردشگری مشهد معتقدند گردشگری نسبت به زمان مشابه سال گذشته ضعیف شده است.
وی با تاکید بر اینکه ۲ عامل محدودکننده گردشگر زمان و هزینه است، گفت: کیش سال گذشته وضعیت خوبی داشت اما امسال به میزان مورد انتظار گردشگر جذب نکرد. علت این اتفاق افزایش هزینهها در کیش بوده است که این مورد بسیاری از ساکنان این شهر را مجبور به مهاجرت کرده است.
تبدیل منبع به محصول با سرمایهگذاری درست
اصغری تصریح کرد: فراهم شدن زیرساختهای مناسب و خدمات متناسب با سلیقه گردشگر در جذب گردشگران بسیار موثر است. در ایران منابع زیاد، اما محصول کم است. زمانی منبع به محصول تبدیل میشود که سرمایهگذاری درست انجام شود. ایجاد زیرساخت، سرمایهگذاری و بازاریابی مهمترین مولفههای ایجاد محصول است.
گردشگری پدیدهای گسترده است
وی تصریح کرد: گردشگری پدیدهای گسترده است و محصولی نیست که در یک محل تولید و در نهایت عرضه شود. طیف متنوعی از ذینفعان مانند مردم عادی و کسب و کارها در این صنعت حضور دارند.
این کارشناس گردشگری افزود: با ایجاد هماهنگی در مقصد، فرهنگسازی در این زمینه و ایجاد تعامل درست میان جامعه میزبان و مهمان میتوان گردشگری هر مقصدی را ارتقاء داد.
وی در خصوص تاثیرات فضای مجازی گفت: در فضای مجازی بلاگرهای سفر با نوشتن نظر خود در مورد امکانات و منابع گردشگری به مردم آگاهی میدهند.
اصغری تصریح کرد: صنعت گردشگری غیرقابل لمس است و همین باعث میشود تبلیغات مثبت یا منفی بلاگرها موثر واقع شود. در واقع این فضا برای تبلیغات دهان به دهان مکان مناسبی است. این مساله باعث میشود بخشهای مختلف صنعت گردشگری با دقت بیشتری خدمات ارائه دهند. همچنین گشتن در فضای وبگاهی تقاضا نیز ایجاد میکند. ممکن است افراد با دیدن یک تور گردشگری یا مزیت یک مقصد، تصمیم به سفر بگیرند.
انتهای پیام