سیدخلیل منبتی امروز ۱۹ آذر، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در شهرداری مرکزی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: پروژههای گذشته شامل تقاطع غیر همسطح خلیج فارس، زیرگذر جانباز آزادی، مسیر اسماعیلآباد، پل رسالت ۸۵، دیوارسازی کال دروی، پل عصمتیه و مسیر چشمهپونه به بهرهبرداری رسیده است.
وی در خصوص پروژههای در دست اقدام این معاونت نیز گفت: در بوستان وکیلآباد مشغول به کار هستیم که اواخر سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید. پارکینگ هشتآباد نیز آماده بهرهبرداری است. فاز هفتم بوستان خورشید هم اواخر سال تکمیل میشود. برای باغموزه دفاع مقدس تا جایی که اعتبار داشتیم، اقدام کردیم. قرار شد برای مابقی اقدامات نیز پول را در اختیار خودشان قرار دهیم تا پروژه را به اتمام برسانند. در تقاطع شهید حریری نیز مشغول به کار هستیم که تا پایان سال به اتمام میرسد.
منبتی افزود: کار تقاطع چهارسطحی آزادگان نیز تا خرداد سال آینده تمام میشود و امیدواریم تا اواخر سال ۱۴۰۲ بتوانیم آن را بهرهبرداری کنیم. فاز اول رودپارک چهلبازه آماده شده و چپگرد آزادی به میثاق نیز آماده است اما نیازمند برخی عملیات عمرانی است که آن هم تا اواخر ماه آینده به بهرهبرداری میرسد. بخش دیگری از جلوخان پایانه امام رضا(ع) به زودی به مرحله بهرهبرداری خواهد رسید. پردیس تئاتر شهر پروژه بسیار سنگینی است که برنامه زمانبندی برای آن تعیین شده تا آن را مرحله به مرحله اقدام کنیم. این پروژه تا پایان سال ۱۴۰۲ انجام میشود؛ به شرط اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار داشته باشیم.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد ادامه داد: دوربرگردان غیر همسطح شهید میرزایی تا سال آینده به بهرهبرداری میرسد. همچنین مسیر طرق محدوده شهید باهنر تا آخر امسال و مسیر طرق محدوده شهرک طرق تا اواسط سال آینده بهرهبرداری خواهد شد. مسیر زرکش، تعریض باند سوارهرو و احداث ضلع غربی رسالت شمالی نیز تا اواسط سال آینده به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی بیان کرد: در سال جاری یک میلیون متر مربع روکش آسفالت در معابر سطح شهر و ۲۳۰ هزار متر مربع آسفالت معابر خاکی پیادهسازی شده است. همچنین ۲۰۰ هزار متر مربع پیادهروسازی در سطح معابر شهر صورت گرفته است. مرمت، بازسازی و ایمنسازی کانال و مسیلهای سطح شهر به میزان ۱۳ هزار متر مکعب و رفع آبگرفتگی در ۲۰۰ نقطه سطح شهر نیز انجام شده است.
منبتی با بیان اینکه روزانه ۶ میلیون سفر در سطح شهر انجام میشود، عنوان کرد: روزی یک میلیون مسافر با اتوبوس، ۲۰۰ تا ۲۳۰ هزار نفر با مترو و مابقی از طریق تاکسی و ماشینهای دیگر جابهجا میشوند. هماکنون ۳۰ واگن قطار شهری وارد خط ۲ و سپس خط ۳ خواهد شد. اتمام حفاری خط ۴ تا پایان سال ۱۴۰۴ به مبلغ ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد و راهاندازی ۶ کیلومتر فاز اول خط سه با تامین مبلغ ۴ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۳ انجام میشود. باید توجه داشت بیش از ۵۰ درصد اعتبار معاونت حمل و نقل و ترافیک به مبلغ ۱۹۸۰ میلیارد تومان مختص به قطار شهری است.
کیانوش کیامرز، مدیر عامل شرکت قطار شهری شهرداری مشهد، در این خصوص اضافه کرد: ما در زمینه قطار شهری طبق برنامه پیش نمیرویم. قرار بود دولت ۴ هزار میلیارد تومان برای رساندن فاز یک خط ۳ به حرم تخصیص دهد که تاکنون دریافتی نداشتهایم. ۲۰۰۰ میلیارد تومان بودجه نفتی و ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت است که اوراق مشارکت در آخرین تخصیص ۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده و بودجه نفتی هم داده نشده است. با پول شهرداری نمیتوان مترو ساخت.
اتصال خیابان امام خمینی به بلوار نماز
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: ما در حال حاضر کارهای مطالعاتی نداریم و خزانه مطالعاتی ما خالی است. قرار شده کار بدون مطالعه انجام ندهیم و باید برای تمام کارهایی که قصد شروع آنها را داریم، مطالعات به اتمام برسد؛ مانند پروژه ارتباط خیابان امام خمینی یا میدان انقلاب به بلوار نماز که در ماه آینده شروع خواهیم کرد. پروژه کرانه شمالی هم اکنون در فاز مطالعات است. بیش از هزار میلیارد تومان از اعتبارات ما در حاشیه شهر هزینه میشود که شاید چندان به چشم نیاید. ۹۱ پروژه ایمنسازی و اصلاح هندسی معابر در سطح مناطق با ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار و تعمیر و تجهیز ترافیکی و خطکشی محوری و عرضی با اعتبار ۵۰ میلیارد تومانی در حال انجام است.
وی با اشاره به نوسازی و خرید ناوگان اتوبوسرانی تصریح کرد: در چندین سال گذشته خرید اتوبوس انجام نشده بود. تاکنون انعقاد قرارداد ۳۵۲ اتوبوس و میدلباس انجام و ۱۳۷ دستگاه تحویل داده شده است. یک تفاهمنامه دیگر برای ۹۰۰ دستگاه اتوبوس است که تا چند وقت دیگر به مرحله قرارداد میرسد. با این اقدامات فاصله زمانی سرخطها کمتر خواهد شد. در زمینه تعمیرات و بهسازی اتوبوسها ۹ میلیارد تومان هزینه شده است. در خصوص بومیسازی قطعات اتوبوس با مهندسی معکوس کارهای بسیار خوبی انجام شده است. اگر قرار بود این قطعات از خارج وارد شود، اکثر اتوبوسهای ما خوابیده بودند. ۲۰۰ قطعه از لوازم یدکی را با همان کیفیت و حتی بهتر با مهندسی معکوس بومیسازی کردهایم.
علیاصغر نیشابوری، مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد نیز در این خصوص گفت: در دوره مدیریت پنجم شهری ۱۸۷ دستگاه اتوبوس جدید به بهرهبرداری رسید اما در دوره ششم ۱۳۷ دستگاه اتوبوس و میدلباس به بهرهبرداری رسیده که در سال آینده ۳۰۰ دستگاه دیگر نیز اضافه خواهد شد، این تعداد ۲.۵ برابر دوره چهار ساله گذشته، طی دو سال است.
بسیاری از قطعات آسانسورها تحریم است
منبتی در خصوص پلهای عابر پیاده خاطرنشان کرد: ۱۴ دستگاه آسانسور برای ۷ پل عابر پیاده نصب کردیم. بسیاری از پلهای عابر پیاده و آسانسورها دچار مشکل هستند و کمبود قطعات دارند که بسیاری از این قطعات تحریم هستند. مناقصه خرید تعدادی پله برقی در دستور کار قرار دارد. همچنین ۴۳ دستگاه پل عابر پیاده تعمیر و تجهیز شده است.
راهاندازی مرکز معاینه فنی موتورسیکلت
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: ایمنسازی آزادراهها را در دستور کار داریم که ظرف چند ماه آینده بلوار وکیل آباد ایمنسازی خواهد شد. دوربینهای ثبت تخلفات را دو برابر خواهیم کرد. این موضوع در ۷۰ نقطه حاشیه شهر در دست اقدام است. مطالعات تهیه ۲۰۰ طرح ترافیکی و اصلاح هندسی را در دستور کار داریم. مرکز معاینه فنی موتورسیکلت راهاندازی خواهد شد. برای احداث سه دستگاهه پل عابر پیاده در میدان نمایشگاه از بخش خصوصی کمک گرفتیم.
وی در خصوص نوسازی ناوگان تاکسیرانی عنوان کرد: تسهیلات خرید ۱۳۰ دستگاه تاکسی پرداخت خواهد شد. تا چند وقت پیش ایرانخودرو، خودرویی برای تحویل نداشت اما اخیرا خودروهای جدیدی را به ما تحویل خواهند داد. تاکسیها در حال شمارهگذاری هستند.
شروع ثبتنام وام نوسازی تاکسیرانی تا پایان ماه
احمد محبی، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری مشهد نیز در این خصوص تصریح کرد: تا انتهای سال ۱۴۰۰ دو نوع خودروی سمند و پژو ۴۰۵ داشتیم که از تولید خارج شد. بعد از آن خودروی سورن معرفی شد و یک ماه پیش مجوز گرفته شد. هنوز سایتی برای ثبت نام در اختیار شهرداریهای کشور قرار نگرفته که مشکل شرکت ملی نفت است. ما در شهر مشهد ۸۰ درصد قیمت خودرو را وام میدهیم و تسهیلات از طرف شهرداری با سود ۱۸ درصد پرداخت میشود که ۱۴ درصد را شهرداری پرداخت میکند. شرکت ملی نفت در حال بارگذاری سایت است و تا پایان ماه ثبت نام را شروع میکنیم.
منبتی با اشاره به اینکه ۹۰ ایستگاه دوچرخه اشتراکی با ۴۰۰ دستگاه دوچرخه در سطح شهر وجود دارد، گفت: برای استفاده رایگان بانوان از دوچرخههای اشتراکی، ۷ بوستان با ۱۰۰ دوچرخه در نظر گرفته شده است. در زمینه پارک حاشیهای و غیر حاشیهای، ۳۸ پارک حاشیهای را حذف کردیم. ۲۰۰۰ جایگاه پارک موقت را به ۳۰۰۰ جایگاه در دهه پایانی صفر رساندیم.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: ما یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو در سطح شهر داریم، آیا برای این تعدا میتوانیم پارکینگ ایجاد کنیم؟ هرچه بیشتر پارکینگ ایجاد کنیم، مخصوصا در اطراف حرم، مردم را به استفاده از خودرو شخصی تشویق میکنیم. ۲۷ هزار جای پارک حاشیهای و ۲۰ هزار جای پارک غیر حاشیهای داریم.
کمبود ۱۵۰۰ جای پارک در مشهد
مهدی امامی، مدیر عامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد با بیان اینکه هیچ کدام از پارکینگهای مکانیزه جمعآوری نشده و در حال اورهال است، عنوان کرد: ۱۶۰ پارکینگ در برنامه است که در هفته آینده حدود ۵۰ درصد اورهال میشود. وظیفه ما مدیریت پارک حاشیهای بوده که با قیمتگذاری آن را مدیریت کردیم و اکنون هر فضای پارک در روز ۱۰ بار استفاده میشود. ما برای ۶۰ درصد فضای پارکی که تامین میکنیم، ۱۵۰۰ جای پارک کم داریم.
ایجاد مسیر برای موتورسیکلتها در مشهد
منبتی در خصوص موتور برقی خاطرنشان کرد: قرار شد ۱۰۰ هزار دستگاه موتور برقی با اعتبار ۶ میلیارد تومان واگذار شود. قیمت موتور برقی از ۳۰ تا ۸۰ میلیون تومان بوده که تا سقف ۱۰۰ میلیون تسهیلات با کارمزد ۴ درصد به صورت دو ساله پرداخت میشود. تفاهمنامه با بانک مهر ایران انجام شده است. دادن تسهیلات تنها با نامه کسر از حقوق انجام میشود و نیازی به ضامن نیست. برای شارژ این موتورها قرار است وزارت صمت همکاری کرده و خشابهایی برای باطری این موتورها در خیابان قرار دهد. تصمیم داریم مسیرهایی برای موتورسیکلتها فراهم و مسیرهای دوچرخه را نیز بازنگری کنیم.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اینکه ما در خصوص کمربند جنوبی مجری سیاستهای شورای شهر هستیم، تصریح کرد: در محورهای دیگر برای کاهش ترافیک مشغول به کار هستیم. کرانه شمالی که از شرق به غرب یعنی از التیمور تا شاهنامه بوده و محورهای دیگری شامل خیام شمالی و جنوبی نیز در دستور کار است. امیدواریم مطالعات پروژه کرانه شمالی تا پایان سال به اتمام برسد. در تلاش هستیم تا بلوار نماز را به برونسی وصل کنیم که در حد امکانسنجی در حال بررسی است و اواسط سال آینده آغاز خواهد شد.
وی در خصوص وامهایی که در گذشته گرفته شده است، بیان کرد: اکنون باید رقم زیادی برای این وامها پرداخت کنیم که اگر مشهد را هم بفروشیم نمیتوانیم.
بدهی ۲۳۶ میلیون دلاری شهرداری
کیانوش کیامرز، مدیرعامل شرکت قطارشهری شهرداری مشهد در این خصوص افزود: در سال ۹۲، ۱۴۶ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به عنوان تنها و اولین شهر کشور وام گرفته شد که امروز بازپرداخت آن ۷۰۰۰ میلیارد تومان است و با سود و اصل به مبلغ امروز ۲۳۶ میلیون دلار میشود.
منبتی گفت: از طرف وزارت کشور به ما گفته شد که اقدامات عمرانی را در زابل انجام دهید که بیان کردیم پول شهر مشهد را نمیتوانیم برای شهر دیگری هزینه کنیم، بنابراین وزیر کشور ۱۰۰ میلیارد تخصیص دادند.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص جمعآوری تابلوهای روزشمار عنوان کرد: کسی اعلام نکرده که این تابلوها قطع شود اما وقتی در اجرای پروژهها مشکل داریم، یا باید زمان روزشمار را افزایش دهیم یا به طور کل وجود نداشته باشد.
مهدی امامی، مدیر عامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد در این خصوص ادامه داد: وقتی نمیتوانیم تزریق مالی مناسبی برای پروژهها داشته باشیم، چرا از روزشمار استفاده کنیم و بگوییم مثلا تا ۱۰۰ روز دیگر تمام میشود. تا زمانی که پرداختها درست نشود نمیتوانیم روزشمار استفاده کنیم.
وی در خصوص پروژه رودپارک اضافه کرد: فاز اول رودپارک افتتاح شده است. برای فاز دوم از فازغالتحصیلان تا پل ستاری به مساحت ۲۰ هکتار در حال انعقاد قرارداد با سازمان عمران هستیم که قرار است با اعتبار ۱۸۰ میلیارد تومان و ظرف ۱۸ ماه اجرا شود. تا ۱۰ روز آینده عملیات شروع خواهد شد.
منبتی در خصوص پروژه میدان بیتالمقدس گفت: تصمیمگیرنده واقعی ما نیستیم. به این نتیجه رسیدیم از خیابان تهران پایین برویم تا به زیرگذر برسیم. مطالعات را شروع و امکانسنجی را بررسی کردیم. قرار است این طرح را در شورای حملونقل مشهد مطرح کنیم و بعد به شورای همتا ببریم تا در آنجا مصوب شود.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد در خصوص تذکر حجاب در مترو، خاطرنشان کرد: همکاران ما در مترو تذکرات را میدهند اما ما ضابط قضایی نیستیم و اگر درگیری پیش بیاید همکاران ما مجرم میشوند.
۷۹۲ تذکر حجاب در مترو
مجتبی زمانیان وحیدی، سرپرست شرکت بهرهبرداری قطار شهری شهرداری مشهد نیز در این خصوص افزود: بر اساس تکالیفی که به عهده ما گذاشته شده، تذکر لسانی داده شده و در موارد تخطی به همکاران فراجا اعلام میشود. از تیرماه تاکنون ۷۹۲ مورد تذکر داشتیم.
در ادامه علی سمیعی، مدیر عامل سازمان حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد با اشاره به اینکه وضعیت ۶۴ پل مکانیزه سطح شهر مناسب نیست، تصریح کرد: تجهیزات مربوط به چند سال قبل است که درست تعمیر و نگهداری نشده و در حال حاضر شرایط مناسبی ندارد. آمار بهرهبرداری آسانسورهای عابر پیاده از ۶۰ به ۸۵ درصد فعال رسیده است. وضعیت پلهبرقیها نیز مناسب نیست و دنبال این هستیم که بتوانیم در ۶ نقطه اصلی نوسازی انجام دهیم.
همچنین بهنام خیاط، مدیر کل نظارت بر نگهداری، تعمیرات و بهرهبرداری از تاسیسات شهرداری مشهد در خصوص رفع آبگرفتگی معابر عنوان کرد: در سال ۹۸، ۲۳۰ نقطه آبگرفتگی شناسایی شد که ۱۲ نقطه قابلیت اجرا نداشت. در بارندگیهای اخیر نیز ۲۸۰ نقطه جدید اعلام شد. تاکنون ۱۵۰ نقطه تمام شده و پایان سال اقدامات مربوط به ۲۰۰ نقطه انجام میشود.
وی در خصوص آسفالت معابر شهری خاطرنشان کرد: ۱۱ سال پیش قیر را تنی ۶۰ هزار تومان میخریدیم اما اکنون ۱۶ میلیون تومان است. تلاش میکنیم برای سال ۱۴۰۲ نهضت آسفالت را در کوچههای فرعی پرحاشیه و پرخطر اجرا کنیم.
انتهای پیام