رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور:

لرستان، معدن سنگ تزئینی است

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران سهم لرستان از تعداد صنایع معدنی را  ۷۵۰ صنعت دانست که ۵۰۰ نوع آن کارخانه سنگ هستند.

رضا بستامی، در نشست پرسش و پاسخ با اعضای هیئت علمی و دانشجویان که توسط معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان در خانه ملی گفت‌وگوی آزاد دانشگاه لرستان برگزار شد، اظهار کرد: کشور ایران در حال حاضر، ۸۱ نوع ماده معدنی دارد و دارای ۴۰ میلیارد تُن ذخیره ثبت‌شده است.

وی ادامه داد: لرستان از مجموع ۸۱ ماده معدنی موجود در کشور دارای ۱۷ نوع ماده معدنی است.

بستامی با تحلیل آماری، تصریح کرد: در حال حاضر در کشور، ۱۲ هزار معدن وجود دارد و از این تعداد، ۷۰۰۰ فعال و ۵۰۰۰ معدن نیز تعطیل هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران، افزود: لرستان دارای ۲۳۶ معدن است که بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ معدن این استان، فعال هستند.

 وی تصریح کرد: لرستان، چندان استانی معدنی نیست اما از نظر شاخص سنگ تزئینی در فهرست سه استان برتر کشور قرار دارد.

بستامی عنوان کرد: معدن یعنی فلز؛ همچون آهن، مس، سرب، روی، طلا و ...؛ زیرا این‌ها دارای ارزش افزوده و زنجیره‌ تولید بالایی هستند.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایرانبیان کرد: در کل کشور ۸۰ هزار واحد صنعتی وجود دارد که ۱۷ هزار از نوع صنایع معدنی هستند که مهم‌ترین صنایع ایران محسوب می‌شوند.

وی تأکید کرد: مهم‌ترین صنایع ایران از نوع معدنی و پُرسودترین صنایع کشور، صنایع فولاد هستند.

 بستامی، سهم لرستان از تعداد صنایع معدنی را  ۷۵۰ صنعت دانست که ۵۰۰ نوع آن کارخانه سنگ هستند و افزود: این استان معدن سنگ تزئینی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران ادامه داد: لرستان از نظر ذخایر سنگ تزئینی در سطح کشور، اول و از نظر تولید این سنگ، رتبه دوم را در ایران دارد؛ همچنین لرستان از نظر شاخص تعداد سنگ‌بُری، جایگاه سوم کشور را دارد.

وی افزود:  توقع داریم لرستان، نمایشگاه تخصصی سنگ، برپا کند و معدن‌کاران استان، حضور قوی در این نمایشگاه داشته باشند.

بستامی درباره چرایی مشکلات صنعت سنگ کشور، عمده‌ترین علت را ضعف تجارت و بازرگانی دانست و افزود: به این معنی که ما نمی‌دانیم چگونه در این حوزه، صادرات مطلوب داشته باشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران برگزاری این‌گونه نشست‌های پرسش و پاسخ دانشجویی را بسیار مفید برای پاسخ‌گویی و رفع ابهامات حوزه کاری معدن دانست.

انتهای پیام

  • جمعه/ ۱۸ آذر ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۲
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 1401091811821
  • خبرنگار : 50310