عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی

تشکل‌های دانشجویی به روند هویت پذیری اجتماعی دانشجو کمک می‌کنند

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: تشکل‌های دانشجویی و فعالیت در آن‌ها علاوه بر نقش‌آفرینی دانشجو به عنوان مسئولیت اجتماعی، به تجربه اندوزی و تکمیل روند جامعه پذیری و هویت‌پذیری اجتماعی دانشجو در حین تحصیل کمک می‌کند.

حسین گودرزی در گفت‌و گو با ایسنا در رابطه با ضرورت احیای دوباره فعالیت‌های سیاسی و تشکیلاتی دانشگاه، بیان کرد: این ضرورت و انتظار درستی است که دانشجو جدای از درس خواندن و طی روند آموزش و پژوهش به عنوان قشر نخبه، جوان و طبعا پیشرو، توجه کافی به ارتباطات و فعالیت اجتماعی، فرهنگی و سیاسی به عنوان مسئولیت اجتماعی در جامعه نیز داشته باشد؛ یعنی طبیعت این دوره این است که جوان دانشجو انواعی از روابط اجتماعی و ارتباطات با جامعه پیرامون دانشگاه نیز داشته باشد.

وی تصریح کرد: در عین حال آن‌جا که می‌گوییم افراد به تنهایی امکان انجام برخی کارها را ندارند، نیاز به ایجاد ساختار، تشکل و سازماندهی فعالیت‌ها در بخش‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، مذهبی، سیاسی هم ایجاد می‌شود؛ به عنوان مثال اردوهای محرومیت‌زدایی و جهادی دانشجویان که در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم بیانگر  جامع‌نگری دانشجوی مسلمان ایرانی است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در عین حال خاطرنشان کرد: این تشکل‌ها و فعالیت در ذیل آن‌ها علاوه بر نقش‌آفرینی دانشجو به عنوان مسئولیت اجتماعی،  به تجربه‌اندوزی و تکمیل روند جامعه‌پذیری و هویت‌پذیری اجتماعی دانشجو در حین تحصیل هم کمک می‌کند.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ایجاد تشکل ها و رقابت مفید از طریق این تشکل‌ها در دانشگاه‌ها را یک ضرورت دانست و گفت: اما در کنار این‌ها به نظر می‌رسد باید همه جانبه نگری نیز وجود داشته باشد و نیازهای مختلف جامعه و مسئولیت اجتماعی که دانشجو دارد را نیز در نظر داشته باشیم.

گودرزی همچنین ارتباط متقابل با بخش های مختلف جامعه خارج از دانشگاه را نیز امری لازم و ضروری خواند و عنوان کرد: این بدین معنی است که یک آگاهی جمعی و تعلق خاطر و ارتباط متقابل میان دانشگاه و جامعه نیاز است پدید آید؛ یعنی اینگونه نباشد که بر فرض استاد دانشگاه یا دانشجو مانند یک کارمند ستادی که به محل کار خود می آید و می رود، او نیز فقط به دانشگاه بیاید و برود، بلکه نیاز است دانشگاه تبدیل به سازمان یا مجموعه ای شود که ارتباط متقابل با جامعه و مسئولیت اجتماعی را نیز داشته باشد.

وی در رابطه با اثر پویایی و تحرک دانشگاه بر کنشگری سیاسی و فضای سیاست داخلی کشور نیز بیان کرد: این موضوع طبیعتا هم تاثیر درونی بر دانشجو و دانشگاه دارد و نوعی پختگی و کارآزمودگی به دانشجو داده و سطح تجربه او را بالا می برد و هم اینکه می تواند در تصمیم گیری ها و بالندگی و تقویت نهادهای جامعه مدنی و رشد مطالبه گری و پویایی نقد و نظر در جامعه موثر باشد. در واقع تعادلی به دانشجو می دهد که نگاه جامع تر و کامل تری در برخوردها و سیاست گذاری ها و فعالیت ها داشته باشد و تا حدودی تناسب و ارتباط خود را با بخش های مختلف جامعه حفظ و  تقویت کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: در واقع این نوع ارتباطات نوعی پختگی و عقلانیت رفتاری را از طریق دانشجو به جامعه و همچنین پویایی اجتماعی را به دانشگاه منتقل خواهد کرد.

گودرزی با اشاره به ۱۶ آذرماه؛ روز دانشجو خاطرنشان کرد: در آستانه این روز انتظار از قشر دانشجو این است که به منافع ملی، هویت ملی، تاریخ بلند این ملت و این سرزمین و گذشته پر فراز و نشیبی که داشته ایم و همچنین شناخت دوستان و دشمنان این کشور و تحلیل و تبیین های عمیق‌تر از رخدادها و تحولات جامعه از جمله دستاوردهای انقلاب و علل دشمنی برخی کشورها با این نظام و کشور بپردازند.

وی در پایان گفت: به عنوان کسی که بیش از ۳۰ سال در دانشگاه مسئولیت داشته و  کار آموزشی و پژوهشی کرده‌ام احساس می کنم دانشجوی ما نیازمند این است تا در روز دانشجو فلسفه نامگذاری این روز و شهدای آن و مسیری را که طی کرده ایم و مسئولیتی که به عنوان قشر پیشرو در قبال ملت و کشور ایران در یک جایگاه حساس در جهان و خاورمیانه را بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

انتهای پیام

  • چهارشنبه/ ۱۶ آذر ۱۴۰۱ / ۰۵:۳۰
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 1401091510059
  • خبرنگار : 71594