استاندار:

مراکز دانشگاهی استان مرکزی جایگاه خود را در پازل حرکت به سوی نوآوری پیدا کنند

استاندار مرکزی گفت: ۶۱ مراکز دانشگاهی استان باید جایگاه خود را در پازل حرکت به سوی نوآوری پیدا کنند، چراکه اگر خارج از ریل حرکت کنند تمام کارهایشان بیهوده و بی حاصل می شود.

فرزاد مخلص الائمه دوشنبه ۱۴ آذر ماه به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در دانشگاه اراک در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان مرکزی افزود: ما به لحاظ ظرفیت ها و فرصت ها در جمهوری اسلامی  یک موقعیت سیاسی، جغرافیایی و اقتصادی بسیار منحصر به فرد داریم . موقعیتی که بسیار برای پیشرفت و حرکت، ظرفیت ایجاد کرده است .

وی گفت: خوشبختانه با نگاهی که به حوزه علم و پژوهش و فناوری در ایران بعد از انقلاب اسلامی ایجاد شد شرایط ما به مراتب متفاوت شده است. یک زمان برای تامین سیم خاردار وابسته بودیم و الان متهم به صادرات پیشرفته ترین سلاح های جهان به بزرگ ترین نظام های جهان هستیم .

مخلص الائمه افزود: ما شتاب لازم را نداریم، اما مسیر، مسیر درستی است و بواسطه تلاشی که با راهبری مقام معظم رهبری در حوزه های علم و پژوهش و اقتصاد دانش بنیان شده و با رشد فوق العاده ای که ایجاد شده، به اذعان مراکز علمی بین المللی در رتبه های اول علمی جهان قرار گرفته ایم .

وی ادامه داد: البته هنوز فاصله مان با شرایط مطلوب زیاد است به علت اینکه فاصله مان زیاد بوده، ولی با کمک مراکز علمی و دانشگاهی کشور تلاش می کنیم این مسیر را سریعتر دنبال کنیم .

مخلص الائمه با اشاره به اینکه از روز اولی که به خدمت مردم استان رسیدیم، سعی کردیم گفتمان ما مسئله محور و نتیجه گرا شود، افزود: مهمترین نقش را در رشد و توسعه و رفع مشکلات، مراکز علمی و پژوهشی دارند و نیازمند توجه آنها به مسائل هستیم. در واقع نتیجه اقداماتی که صورت می گیرد باید این بشود که نظام پژوهشی کشور به سمت حل مسائل برود .

استاندار مرکزی تصریح کرد: آن چیزی که به طور جدی آینده ما را تحت تاثیر قرار داده فاصله ما با شرایط مطلوب است. این فاصله بین شرایط موجود و شرایط مطلوب به خاطر موانعی است که نمی گذارد ما به شرایط مطلوب برسیم .

وی ادامه داد: ما به این موانع، مسئله می گوییم و بین مسئله با سوال تفاوت قائل هستیم. سوال آن مجهولی است که مبتنی بر جهل و نادانی ماست، اما مسئله مبتنی بر دانایی است و پژوهش مسئله محور به دنبال رفع موانع است. آن مسئله ای که دنبال پاسخ سوال است به درد نمی خورد و ارزشی ندارد .

استاندار مرکزی با تاکید در راستای حل مسائل مراکز پژوهشی و علمی در رتبه اول اهمیت قرار دارند، تصریح کرد: ما در حوزه های متنوعی با مسائل دچار هستیم و قرارگاه دانش بنیان را با همکاری دانشگاه اراک شکل دادیم که خروجی های محسوس و ملموسی برای مخاطبین مربوطه داشته است. جایگاه استان مرکزی در حوزه شرکت های دانش بنیان جایگاه خوبی نیست که سعی داریم آن را بهبود ببخشیم .

مخلص الائمه با بیان اینکه دانشگاه ها علاوه بر ارتباط با صنعت باید در ارتباط با جامعه نیز باشند و مشکلات را حل کنند، گفت:  در این راستا باید مسائل به درستی شناسایی و اولویت بندی شوند و بهترین راه حل ها تدوین شود .

مخلص الائمه با اشاره به اینکه نقشه راه علم، فناوری و نوآوری استان مرکزی تدوین شده است، تصریح کرد: تدوین این نقشه، مورد تقدیر هیئت دولت و تقدیر کتبی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و وزیر کشور قرار گرفت. در این نقشه که با کمک دانشگاه صنعتی اراک تدوین شده، جایگاه همه مراکز علمی و پژوهشی استان مشخص شده است.

وی گفت: ۶۱ مراکز دانشگاهی که در استان هستند همه باید جایگاه خود را در پازل حرکت به سوی نوآوری بدانند و اگر خارج از ریل حرکت کنند تمام کارهایشان بیهوده و بی حاصل می شود. مسئولیت اجرایی این نقشه با دانشگاه اراک است و بیشتر دانشگاه ها در کارگروه مربوطه عضو هستند. حرکت دانشگاه ها باید شتاب بگیرد و سعی کنیم نیازهای کشور در دانشگاه ها حل شود که این اتفاق تاکنون اتفاق نیفتاده است، به عنوان مثال باید نیروی انسانی متخصص در رشته های مورد نیاز صنایع بومی استان را در دانشگاه های استان خودمان تربیت کنیم .

دکتر مجتبی ذوالفقاری رییس دانشگاه اراک نیز در این مراسم گفت: مظلومیت نظام مقدس جمهوری اسلامی در حوزه دفاع از فناوری است. امروز کسی بخواهد فناوری در کشور ایجاد کند مورد حمایت قرار میگیرد و طرحش روی زمین نمیماند و همگان این را قبول دارند .

وی ادامه داد: بسیاری از افرادی که در حوزه پژوهش کار می کنند ارکان حمایتی از این موضوع را نمی دانند و نکته مهمتر اینکه بسیاری، اصول تجاری سازی را نمی دانند. مشکل ما در حوزه دانش بنیان، تجاری سازی و کسب و کار است ‌.

رییس دانشگاه اراک با بیان این نکته که غالب اقتصاد ما، اقتصاد دانش بنیان نیست، اظهار کرد: یکی از تحولاتی که در حوزه آموزش باید رخ دهد، در بخش اقتصاد دانش بنیان است. نسل جدید نسبت به کار سنتی مشکل دارند و یکی از علت های آن، این است که آنها بلدند کارشان را هوشمندانه انجام دهند به همین دلیل در امر پژوهش باید چالش جذابیت پژوهش و آموزش برای نسل جدید هویدا شود، در این صورت شاهد خواهید بود که چقدر کار خوب جلو می رود.

ذوالفقاری با بیان اینکه بعضی مواقع ما برخی امور را باید از نسل جوان یاد بگیریم، گفت: اگر می خواهیم در مقابل دشمن بایستیم، با استفاده از همین نسل جوان می توانیم با دشمن مقابله کنیم .

وی افزود: ما در دانشگاه اراک ایجاد رابطه آموزش با صنعت و جامعه را تقویت کردیم.

دکتر رضا سرایی مدیرعامل شرکت ماشین سازی اراک نیز در این آیین گفت: گروه مولفان بانک جهانی در پژوهش خود با عنوان "اندازه گیری سرمایه در قرن بیستم" ثروت کل کشورها را با ۳ مولفه مورد مقایسه قرار دادند که شامل سرمایه های تولیدی، سرمایه های طبیعی و سرمایه های نامحسوس بود. سرمایه نامحسوس شامل نیروی متخصص و ماهر، کیفیت ضوابط و مقررات، کیفیت سازمان ها، حقوق مالکیت معنوی و سرمایه اجتماعی است .

وی ادامه داد : بعد از این کار، کشور ها به سه دسته ثروتمند و متوسط و فقیر تقسیم شدند و این پرسش مطرح شد که هرکدام از سرمایه ها چه قسمتی را تعیین می کنند که ۱۸ درصد سرمایه تولیدی، دو درصد سرمایه طبیعی و ۸۰ درصد سرمایه نامحسوس بود. در تعریف تکنولوژی نیز ۴ رکن را تعریف می کنند که مهمترین آنها نیروی انسانی ماهر است .

مدیرعامل ماشین سازی اراک اظهار کرد: در توسعه و رشد علوم و فناوری ها در قرن گذشته دو عامل بنیادی و اساسی وجود دارد که عامل اول پژوهش و تحقیق و توسعه و عامل دوم بحث تجاری سازی و بازاریابی است. شرکت ماشین سازی اراک توانسته است در بحث تحقیق و توسعه، بازارسازی و بستر سازی را برای ورود به بازار دانش بنیان تعریف کند .

سرایی با بیان اینکه ماشین سازی اراک به عنوان یک شرکت دانش بنیان گام های موثری برداشته است، تصریح کرد: ما مرکز نوآوری را احداث کرده ایم و شرکت های دانش بنیان استان در بعضی از حوزه ها در این مرکز با ما همکاری داشته اند. ما آمادگی داریم به کمک نخبگان دانشگاهی بیاییم و تجهیزات پالایشگاهی که واردات آنها صورت می گیرد را تولید کنیم .

در پایان این جلسه تفاهم نامه همکاری بین شرکت ماشین سازی اراک و دانشگاه اراک امضا شد .

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۴ آذر ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 1401091409388
  • خبرنگار :