ثبت جهانی "منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان" مطالبه دو دهه مردم همدان است

مدیرکل سابق میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با اشاره به اینکه برای ثبت جهانی «منظر تاریخی، شهری هگمتانه تا همدان» نیاز است دستگاه‌های زیربط تلاش همسو و هم افزا داشته باشند، گفت: پرونده آماده است و باید مطالبه دو دهه مردم همدان را به نتیجه رسانده و جشن ثبت جهانی را در استان داشته باشیم.   

علی مالمیر پنجشنبه ۱۰ آذرماه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان همدان با اشاره به اینکه سهمیه ثبت جهانی برای سال آینده به همدان داده شده است، افزود: پرونده در کمتر از دو سال پرونده تکمیل و اقدامات اساسی انجام شده است، پرونده در حال حاضر در مراحل پایانی ترجمه است و تا تا پایان سال میلادی به یونسکو ارسال خواهد شد.  

وی در ادامه به اقدامات ۷ ساله خود در سمت مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان اشاره کرد و گفت: در این مدت در حوزه صنایع دستی با همت ۴۵ هزار هنرمند جایگاه اول کشوری در شهرهای جهانی و ملی و روستاهای ملی داشتیم که جهانی شدن سفال لالجین و مبل و منبت ملایر، ملی شدن منبت گلریز تویسرکان، روستای اشترمل و همچنین مرواربافی روستای داویجان در برندسازی شهری اتفاق افتاد.  

مالمیر با اشاره به افزایش ۱۳ هزار کارگاه صنایع دستی در این مدت، بیان کرد: آمار کارخانه‌جات و کارگاه‌های بالای ۲۰۰ نفر زیاد نیست اما در حوزه گردشگری هتل‌ها و بومگردی‌ها می‌توانند به اندازه کارگاه‌ها اشتغال ایجاد کنند. 

وی در ادامه به اقدامات حوزه گردشگری اشاره و اظهار کرد: رویداد «همدان ۲۰۱۸»، برگزاری بیش از ۵۰ رویداد بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای و دو برابر شدن ظرفیت تخت‌های استان از جمله این اقدامات است. 

مالمیر با اشاره به اینکه در این مدت شناسایی بیش از صد محوطه و اثر تاریخی انجام شد، گفت: ثبت ۲۰۷  آثار تاریخی که ۱۸ درصد از کل آثار استان را تشکیل می‌دهند و ۷۹ درصد از حرائم در این مدت صورت گرفت.

وی ادامه داد: در این سال‌ها مخزن امن و موزه منطقه‌ای غرب کشور تعیین تکلیف شد و در حال حاضر ۶۰ درصد پیشرفت دارد، همچنین سال گذشته دو کاروانسرای فرسفج و تاج آباد در راستای پرونده زنجیره‌ای ثبت جهانی کاروانسراها مورد بازدید ارزیابان یونسکو قرار گرفت، علاوه بر این ارگ تاریخی نوشیجان، منظر دره ارزانفود، غار علیصدر و قنات قاسم آباد از جمله ظرفیت‌های جهانی استان هستند. 

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۰ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۰۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 1401091006622
  • خبرنگار :