حمید طریفی حسینی در گفتوگو با ایسنا، درباره روند ساختوساز فضاهای آموزشیِ ویژه دانشآموزان با نیازهای ویژه در نقاط مختلف کشور توضیح داد و در اینباره اظهار کرد: چندی پیش مشکلاتی در ساخت مدارس اوتیسم داشتیم؛ برخی استانها مدرسه اوتیسم دارند، اما فضای استانداردی که از ابتدای امر ویژه اوتیسمیها ساخته شده باشد نداشتیم که در حال پیگیریهای لازم برای بهسازی فضا هستیم.
وی افزود: هفت استان هم مدرسه اوتیسم نداشتند که زمین برای ساخت مدرسه تامین و بخشی از کار شروع شده است. هنوز مدرسه تخصصی برای دانش آموزان اوتیسم در این استانها نداریم و دانش آموزان ما در مدارس عادی استثنایی و یا کلاسهای ضمیمه مدارس معمولی تحصیل میکنند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه با اقبال خوب خیرین در سالهای اخیر، بسیاری از مشکلات مربوط به فضاهای آموزشی استثنایی مرتفع شده است گفت: اما ارتقای کیفیت و استاندارد فضاهای مذکور بسیار مهم است. تجهیزات نیز باید بهروزرسانی شوند.
طریفی ادامه داد: از هفته دولت به این سو، بالغ بر ۱۱ مدرسه و مرکز استثنایی همانند مراکز ویژه یادگیری راهاندازی شدهاند. همچنین در راستای توسعه عدالت تربیتی، ۸۰ مرکز ویژه یادگیری را در همین چندماه اخیر راهاندازی و به استانها ابلاغ کردیم که تمام مناطق آموزشی کشور که فاقد این مرکز هستند باید حداقل یک مرکز تخصصی دایر کنند تا هم بتوانند خدمات ارائه دهند و هم کار سنجش سلامت نوآموزان را پیگیری کنند و امور درمانی مداخلهای را انجام دهند.
وی اضافه کرد: گروههای جدیدی چون کودکان دارای نقص توجه هم به جامعه هدف سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزوده شدهاند که مراکز ویژه اختلالات یادگیری باید به آنها خدمت ارائه کنند. در مجموع فضاهای جدیدی کلنگزنی شده یا برای ساخت آنها برنامهریزی شده است و به طور کلی کار با یک روند روتین و قابل قبولی پیش میرود.
انتهای پیام