حجتالاسلام والمسلمین سیدمحمد صادقی آرمان - کارشناس مسائل دینی- در گفتوگو با ایسنا در مورد نقش تربیتی خاندان اهلبیت در شکلگیری شخصیت حضرت زینب(س) گفت: وقتی درباره موضوعات تربیتی صحبت میکنیم یکی از مولفههای اصلی برای تربیت تراز، پدر و مادر هستند، پس وقتی حضرت زینب (س) را به عنوان یک بانو با همه مولفههای تراز میبینیم یکی از علتهای آن، پدر و مادر ایشان هستند و اگر میخواهیم یک فرزند تراز اسلامی داشته باشیم باید در خمیر مایه و ساختار اصلی فرزند نکاتی را رعایت کنیم.
این کارشناس مسائل دینی بیان کرد: با توجه به اینکه شکلگیری اصلی شخصیت انسان تا سن هفت سالگی رقم میخورد از این رو نقش خانواده به عنوان یک هسته مرکزی بسیار مهم است و خانواده چگونه باید عمل کند که انسانهایی از دل آن بیرون بیایند که وقتی فرد در اجتماع قرار میگیرد جامعه خود را زبانزد و بالنده کند. قرآن کریم نیز بر روی شکلگیری شاکله اصلی یک انسان اشاره دارد، بنابراین هرآنچه از سوی یک انسان سر میزند برگرفته از شخصیت وی است.
وی با اشاره به تربیت خاندان اهلبیت (ع) توسط حضرت زهرا(س) و امام علی(ع) اظهار کرد: تربیت این دو بزرگوار و مدیریتشان در خانواده به گونهای است که ما شاهد رشد دختری در این خانواده هستیم که اسلام را حفظ میکند؛ جمله معروف «کربلا در کربلا میماند اگر زینب نبود» دقیقا به این موضوع اشاره دارد. آنچه ما در شخصیت حضرت زینب(س) از منظر مدیریت، بروز عواطف، تربیت خانواده، صبر و تحمل مشکلات و ... میبینیم و اینکه یک انسان بتواند این میزان از سختیها را تحمل و در همه شرایط جلوهای از این شئونات را نشان دهد در عالم کمنظیر است؛ اما سوال این است که این فرد در کجا تربیت شده است و چه سبک تربیتی باعث شده از این انسان چنین شخصیتی رشد و نمو پیدا کند.
وی افزود: یکی از القاب حضرت زینب (س) لقب صدیقه است، این لقب به این خاطر به ایشان داده شد چون تمام حرکات و رفتار ایشان با درستی و راستی بود. این مقام بسیار منحصر به فرد است. در قرآن کریم اولین نفر حضرت ابراهیم(ع) و سپس حضرت مریم(س) با این لقب خطاب شدند، پدر و مادر این بانو نیز دارای این ویژگی هستند. بنابراین فرزندی که پدر و مادر راست گفتار و کردار میبیند قطعا از آنها الگو میگیرد.
این کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: علیرغم نامگذاری درست در بحث تربیتی، داشتن الگو نیز بسیار مهم است و آنچه از سبک تربیتی اهلبیت (ع) برخاسته است را میتوانیم به خوبی ببینیم. وقتی رسول اکرم (ص) نام حضرت زینب (س) را از جانب خداوند انتخاب میکنند، بلافاصله میفرمایند این دختر را باید پاس بدارید زیرا او همچون حضرت خدیجه کبری(س) است. جد این بانو جزو زنانی است که خداوند به ایشان اشاره دارند و در همینجا پیامبر(ص) این دختر را به ویژگیهای جدش ارتباط میدهد تا به عنوان الگو خود قرار دهد. حضرت خدیجه (س) انیس و مونس پیامبر اکرم (ص) بود، از آن سو نیز حضرت زینب (س) غمخوار و انیس پدر بعد از فوت مادر و همچنین برادران خود به ویژه امامحسین (ع) هستند.
وی یادآور شد: حضرت خدیجه (س) انیس حضرت محمد(ص) بود. از آن سو حضرت زینب (س) انیس دردهای امام حسین(ع) بود، حضرت خدیجه(س) از تمام دارایی خود برای اسلام گذشت و چنین چیزی ما از سوی حضرت زینب(س) در کربلا شاهد هستیم. همچنین حضرت خدیجه (س) متکفل خدمات حضرت رسول اکرم(ص) بود و در کربلا هم حضرت زینب (س) متحمل خدمات برادر خود بودند.
این کارشناس مسائل دینی افزود: حضرت خدیجه (س) در گرفتاریها شریک پیامبر(ص) بودند، همچنین حضرت زینب (س) در تمامی مصیبتها کنار امام حسین(ع) بود. حضرت خدیجه (س) بعد از اینکه شنید کفار به پیامبر اکرم(ص) هجوم آوردند و ایشان را مجروح کردند برای دادرسی سریعا به سمت پیامبر(ص) رفت و برای ایشان آب و غذا برد و به ایشان رسیدگی کرد. حضرت زینب(س) هم در واقعه عاشورا چندین بار به کنار برادر میروند و دردهای ایشان را التیام میدهند. پس داشتن الگو برای تربیت فرزندان بسیار مهم است.
حضرت زینب(س) در مقام عصمت
وی اظهار کرد: یکی از ویژگیهای حضرت زینب(س) عصمت ایشان است. عصمت هم یکی از درجات عالیه است که مخصوص خواص پروردگار همچون انبیاء یا اوصیاء است. عصمت به معنای نگاهداری از لغزشها است. در اصطلاح یک ملکهای در ذهن انسانها نهادینه میشود که انسان با او بزرگ میشود که وی را از لغزشها محافظت کند. خداوند در قرآن کریم میفرماید «اهلبیت(ع) را از پلیدیها حفظ و شما را پاک و طاهر قرار دادم»، از این رو در تمام طول زندگی حضرت زینب(س) این عصمت و پاکدامنی را میبینیم.
حجتالاسلام صادقی آرمان با اشاره به لقب «صدیقه الصغرا» برای حضرت زینب(س) گفت: علاوه بر این القابی چون العصمت الصغرا، ولی الله العظما، ناموس الکبرا، راضیه البالقدر و القضا، امین الله، عالمه الغیر المعلمه، فهمیه الغیر المفهمه، قره العین المصطفی و نائب الزهرا را میتوان برای ایشان متصور بود. این القاب نشان میدهد این بانو هویتی بسیار عالی دارد که در تمام عالم کمنظیر است.
وی افزود: وقتی درباره حضرت زینب(س) از لقب صدیقه کبری استفاده میشود به معنای راست گفتار و کردار یعنی سبک تربیتی این فرد که به این درجه رسیده را باید در خانواده دید. همچنین مدیریت ایشان در همه زوایا حتی خانواده زبانزده است. بالاخره ما میخواهیم در آینده فرزندانی داشته باشیم که مدیر و مدبر باشند و بحرانها را کنترل و از تهدیدها ایجاد فرصت کنند و از پس مشکلات خودشان بربیایند.
این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه باید دید یک خانواده چه خلقیاتی یا همان اصل و نسبی دارد، خاطرنشان کرد: ویژگیهای تربیتی پدر و مادر بسیار مهم است اما اصل و نسب را هم نباید در نسلی که ایجاد میشود فراموش کرد. حضرت زینب(س) وقتی اصل و نسب ایشان را میبینید مادر حضرت زهرا(س) و پدر حضرت علی(ع) است، پیش از آن جدی به نام حضرت محمد(ص) دارند که دارای کمالات ویژه الهی هستند. بنابراین نسل بسیار مهم است که رسول اکرم(ص) هم جد خودشان را حضرت ابراهیم(ع) معرفی میکنند.
وی گفت: یکی دیگر از القاب حضرت زینب(س) «امین الله» است. ایشان حافظ ودایع الهی هستند. این امانتداری بسیار مهم است، حضرت زینب(س) امین الله بود و هرآنچه خدا امر کرده بود امانت و در زمان مشخص خرج کرد. در واقعه عاشورا حضرت زینب(س) از خانواده گذشت و با امام خود همراه شد و در این راه هر دو فرزند خود را فدای امام زمان خود کرد. در میدان عاشورا ایشان بیتاب بودند و ممکن بود زودتر از امام حسین(ع) از دنیا بروند اما امام فرمودند شما باید صبوری کنید، غافله اسرا را راهبری کنید و در هر زمان این بانو بزرگ جز اطاعت کاری نکرد، این یعنی آنچه خداوند به امانت به ایشان داده بود در محل خودش هزینه کرد.
انتهای پیام