«تا پای جان» برای ایران

چند روزی است که سروصدای اجرای نمایش «تا پای جان» و بودجه میلیاردیِ آن از اولین شب‌های اجرا در شهر پیچیده و نُقل محافل اصفهان شده است. برنامه‌ای که به گفته مسئولین شهری بزرگ‌ترین نمایش ترکیبی کشور در حوزه دفاع مقدس است و با شعار «غوغای مردی تا پای جان» زندگی شهید صیاد شیرازی، به‌عنوان یکی از شهدای شاخص دفاع مقدس را روایت می‌کند.

سعید امامی، معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا و با بیان اینکه برنامه «تا پای جان» نمایش ترکیبی با محور برشی کوتاه از زندگی شهید صیاد شیرازی است، اظهار کرد: برای تدارک این برنامه که توسط معاونت اجتماعی شهرداری با همکاری ارتش، سپاه و شهرداری منطقه ۵ برگزار شد حدود ۳ ماه زمان برای مطالعات اولیه، جلسه‌های مشاوره و پژوهش برای خلق نمایشنامه اختصاص داده شد.

او با اشاره به اینکه نمایش «تا پای جان» در سه وجه روبه‌رو، چپ و راستِ مخاطب اتفاق می‌افتد و حضور ادوات جنگی و شرایط واقعی جنگی به طبیعی‌تر شدن روایت کمک می‌کند، ادامه داد: علی‌رغم امکان پرداخت ساده به موضوع و محدودیت‌هایی که استفاده از جلوه‌های ویژه ایجاد می‌کرد، اما با توجه به اینکه جلوه‌های ویژه بصری، جذابیت‌های آن را افزایش می‌داد از این جذابیت‌های بصری استفاده شد.

وجود ناهماهنگی‌ها در پادگان

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه به‌واسطه نوع اجرا و کابرد جلوه‌های ویژه، مجبور به حضور در شرایط و مکان خاص و غیرمسکونی بودیم، گفت: باوجوداین موضوع، مکان فعلی یعنی پادگان ارتش، نزدیک‌ترین و بهترین لوکیشن برای اجرای این برنامه بود که با همکاری ارتش فراهم شد، همچنین به دلیل اینکه پارکینگی در کنار مکان اجرا وجود نداشت و در مدت کوتاهی با همکاری خدمات شهری شهرداری عملیات خاک‌برداری و ساخت آن انجام شد.

او با اشاره به مشکلات مربوط به توزیع بلیت و همخوان نبودن بلیت‌ها اظهار کرد: در شب اول به‌واسطه مشکل داخلی که مربوط به پادگان بود مجوز اجرا داده نشد و این موضوع زمانی اعلام و اطلاع داده شد که برای اطلاع‌رسانی به مردم زمان کافی وجود نداشت و بلیت‌ها توزیع‌شده بود. شب دوم نیز به‌واسطه مسئله داخلی ارتش، زمان ما برای آماده‌سازی صحنه و ادوات از دست رفت و مواد منفجره دیرتر از زمان معمول به دست مسئول مربوطه رسید که با توجه به تاریکی هوا امکان قرار دادن و استفاده ایمن از آن‌ها فراهم نبود؛ طبعاً امنیت و ایمنی مردم و مخاطبان اولین اولویت ما بود و به همین دلیل برنامه لغو و به حاضران اعلام شد که شب‌های بعد با بلیت‌های خود برای تماشای نمایش حاضر شوند، به همین دلیل استقبال در شب‌های بعد به‌ویژه شب‌های پنج‌شنبه و جمعه بسیار زیاد بود.

امامی با اشاره همکاری بسیار خوب ارتش برای این نمایش، ادامه داد: با توجه به مکان خاص نظامی و الزامات آن، ناهماهنگی‌های پیش‌آمده در شب‌های اول به دلیل مسائل داخلی ارتش بود، البته منکر اشکالات نیستیم و از مردم برای اشکالات به وجود آمده عذرخواهی کرده و تلاش کردیم این اجرا در شب‌های بعد با نشاط، آرامش و بدون اشکال انجام شود.

 ۵ تا ۸ هزار نفر تماشاگر «تا پای جان»

معاون اجتماعی و مشارکت‌های مردمی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان درباره نقد برخی از افراد به انتخاب شخصیت شهید صیاد شیرازی به‌عنوان یک شهید غیر اصفهانی برای این رویداد نمایشی، اظهار کرد: شخصیت شهید صیاد شیرازی، شخصیت خاص و ویژه‌ای است که احساس کردیم دربرگیری و الگوپذیری بیشتری در شرایط فعلی دارد؛ ضمن اینکه این شخصیت در عملیات محرم نیز نقش‌آفرینی داشتند. علاوه بر آن رویداد تا پای جان برای هفته دفاع مقدس آماده‌شده بود که به دلیل شرایط و موقعیت امکان اجرا فراهم نشد و تصمیم بر آن شد که آن را هم‌زمان با ایام ۲۵ آبان برگزار کنیم.

او با اشاره به استقبال مردم اصفهان از این رویداد، گفت: استقبال از برنامه «تا پای جان» بسیار فوق‌العاده بود و هر شب ۵ تا ۸ هزار نفر از این رویداد بازدید کردند و حتی در شب بارانی اصفهان، برخلاف تصور ما ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در زیر باران شدید به تماشای نمایش نشستند. با توجه به استقبال خوب مردم و درخواست علاقه‌مندان برای تمدید زمان رویداد، برنامه «تا پای جان» ۳ روز از یکم تا سوم آذر  تمدید شد  و بلیت از طریق سایت tapayejan.ir در دسترس است.

درگیری ۶۰۰ نفر برای تولید «تا پای جان»

همچنین مسعود عشاقی، کارگردان برنامه «تا پای جان» با بیان اینکه این نمایش، برنامه‌ای ترکیبی زندگی شهید صیاد شیرازی است، اظهار کرد: «تا پای جان» روایت‌کننده برهه‌های مختلف زندگی شهید صیاد شیرازی از تولد، کودکی و نوجوانی تا جوانی، فرماندهی توپخانه ۴۴ ارتش اصفهان، فرماندهی قرارگاه غرب کشور، برخورد با کوموله و عملیات محرم و نقش ایشان در این عملیات است.

او با بیان اینکه این برنامه به سفارش معاونت اجتماعی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان و توسط موسسه فرهنگی، هنری رویش با ۱۲ سال سابقه کار در همین زمینه اجرا شد که این موسسه، برنامه‌های ترکیبی زیادی را در ایران اجرا کرده است، ادامه داد: سناریو و تحقیقات این نمایش ۳ ماه زمان برده است و ما در این مدت ضمن مصاحبه با همکاران و هم‌رزمان شهید صیاد شیرازی و مطالعه کتاب‌های مربوط و انجام تحقیقات بسیار، به متن نمایش رسیدیم و کار توسط ۱۰۰ تا ۱۲۰ نفر بازیگر و هنرور،۴۰۰  نفر از عوامل صحنه و ۲۰۰ نفر از عوامل شهرداری تولید شد.

بزرگ‌ترین نمایش ترکیبی دفاع مقدس در کشور

کارگردان نمایش «تا پای جان» با اشاره به اینکه این نمایش بزرگ‌ترین برنامه ترکیبی دفاع مقدس به لحاظ وسعت در کشور است، گفت: برنامه ترکیبی با تئاتر متفاوت است و به لحاظ وسعت کار، تعداد مخاطب و عناصر درگیر، بسیار بزرگ‌تر و وسیع‌تر از تئاتر محسوب می‌شود؛ درواقع برنامه ترکیبی، ترکیبی از نور، صدا، تصویر و هنر نمایش است که نمایش در آن در چند وجه و ضلع اتفاق می‌افتد. صدا در آن اهمیت زیادی دارد و اغلب ضبط‌شده است و همراه با تصاویر و نمایش بر مخاطب تأثیر گذاشته و او را غافلگیر می‌کند.

او اضافه کرد: برنامه ترکیبی در سال‌های گذشته در اصفهان در ابعاد کوچک‌تر اجراشده است که ازجمله در موضوع پایتختیِ اصفهان در جهان اسلام، برنامه ترکیبی با عنوان «آیینه چنین گفت» در مصلای اصفهان و برنامه «۳۰۰هزار مرد» در گلستان شهدای اصفهان اجرا شد.

مدیر موسسه رویش با بیان اینکه نگاه ما از ابتدا این بود که «تا پای جان» آغازی بر اجرای برنامه‌های ترکیبی وسیع در اصفهان باشد، اظهار کرد: این قبیل نمایش‌ها در تهران اجرا می‎شود، اما در اصفهان به علت هزینه زیاد، زمان‌بر بودن و وسعت مکان موردنیاز همراهی و همکاری برای اجرا  سخت‌تر انجام می‌شود زیرا هزینه پیش‌تولید و تولید در این پروژه‎های بزرگ بالا است، اما در تکرار اجرا هزینه کاهش پیدا می‎کند؛ بنابراین صرفه این برنامه‌ها در تکرار اجرای آن‌ها است و اجرای بیشتر در این برنامه‌ها منطقی‎تر خواهد بود و مسئولین باید به این نکته توجه داشته باشند.

«تا پای جان» رضایت مخاطبان را جلب کرد!

او با اشاره به عدم استفاده از بازیگران شناخته‌شده در نمایش «تا پای جان» گفت: این جنس نمایش مثل تئاتر یا سینما نیست که حرکات کوچک بازیگر به چشم بیاید و بیشتر نیاز به غلو در اجرا دارد، بنابراین برای اجرای آن نیاز به بازیگرانی بود که توان غلو در بازی داشته باشند و برای انتخاب بازیگر هم به همین نکته توجه شد.

عشاقی افزود: اجرای برنامه «تا پای جان» نشان داد که مردم و مخاطبان نیز کشش و علاقه لازم به این برنامه‌ها و رویدادها را دارند، کما اینکه برنامه برای ۵ هزار نفر مخاطب در هر شب پیش‌بینی‌شده بود اما مخاطبانی بین ۶ تا ۸ هزار نفر وبدون افت کیفی کار، هر شب برنامه را تماشا می‌کردند.

او در خصوص بودجه این برنامه تصریح کرد: ۱۶ میلیارد اعلام‌شده، مبلغ کل برنامه‌های اجراشده به مناسبت ۲۵ آبان است، اما مبلغی که خاص این برنامه صرف شده و موسسه ما دریافت کرده کمتر از یک‌پنجم این مبلغ است؛ بااین‌وجود ارتش برای اجرای برنامه «تا پای جان» کاملاً پای‌کار آمد و ادوات، مهمات، مکان، سربازان را در اختیار قرار داد که شاید ارزش ریالی این موارد به مبلغ اعلام‌شده نزدیک باشد به‌طوری‌که اگر ارتش در اجرای برنامه دخیل نبود و همکاری نمی‌کرد برنامه شکل نمی‌گرفت و کار با ارتش بسیار منظم‌تر و بهتر از تجربه کار با سپاه رقم خورد.

کارگردان برنامه «تا پای جان» درباره چرایی انتخاب شخصیت شهید صیاد به‌عنوان محور موضوعی نمایش، اظهار کرد: یکی از دلایل این بود که او شهید شاخص ارتش بودند، ضمن اینکه شخصیت شهید صیاد شیرازی کم‌تر از شهید قاسم سلیمانی نبود و به لحاظ ابعاد مختلف سیاسی، اعتقادی مهارتی و عملیاتی بسیار به‌ویژه و خاص بوده‎اند، علاوه بر آن شخصیت‌هایی مثل صیاد شیرازی شهدای ملی ما هستند و اختصاص به شهر و مکان خاصی ندارند، درعین‌حال او ارتباط بسیار زیادی با شهر اصفهان داشتند که ازجمله آن می‌توان به فرماندهی توپخانه ۴۴ ارتش، ارتباط با علما و شخصیت‌های اصفهان ازجمله آیت‌الله خادمی و رحیم صفوی، حضور در محور غرب کشور برای پیگیری غائله ۵۲ پاسدار و فرماندهی یکی از محورهای عملیاتی در عملیات محرم اشاره کرد.

او ادامه داد: نکته دیگر که موردتوجه ما است به تصویر کشیدن چهره منافقین بود که شهید صیاد شیرازی در مهار منافقین در کردستان و بعدازآن در عملیات مرصاد نقش کلیدی داشتند.

این کارگردان با بیان اینکه ارزیابی و اعطای نمره به برنامه «تا پای جان» باید توسط مردم انجام شود، گفت: نه ما و نه مسئولین نمی‌توانیم نمره‌ای به کار بدهیم بلکه باید دید مردم از «تا پای جان» راضی بوده‎اند یا خیر که خوشبختانه استقبال خوب مردم طی این شب‌ها رضایت آن‌ها و بازخوردهای خوبی که پس از اجرا از مخاطبان می‎گرفتیم و تقاضا برای تمدید اجرا نشان‌ می‌داد که این کار به هدف خود رسیده و توانسته رضایت مخاطبان را جلب کند.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۱ آذر ۱۴۰۱ / ۱۴:۵۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 1401090100488
  • خبرنگار :