کارشناس روان‌شناسی پاسخ می‌دهد؛

عوامل مؤثر در تقویت روابط عاطفی چه چیزهایی هستند؟

یک روان‌شناس و پژوهشگر حوزه خانواده گفت: شروع یک رابطه عاشقانه برای خیلی‌ها آسان است؛ اما ماندن در یک رابطه و تقویت نکات مثبت آن، کار دشواری است.

حکمت محمدی قنبرلو در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه روابط عاطفی باید مرتباً بهبود یابند و این روابط می‌تواند بین یک زن و شوهر، دو دوست یا اعضای خانواده باشد، اظهار کرد: در بیشتر روابطی که سردی عاطفی وجود دارد، طرفین فراموش می‌کنند که برای حفظ صمیمیت باید کاری انجام دهند.

وی اضافه کرد: کارهایی چون  تمرکز روی کیفیت روابط و استفاده از تکنیک‌های زیرکانه ابراز عشق به همسر به طور غیرمستقیم، حفظ تعادل در روابط (که نه از خودگذشتگی بیش از حد باشد و نه برخوردار از روحیه مبارزه‌جویانه) موجب تقویت روابط عاطفی می‌شود.

محمدی قنبرلو با بیان اینکه در هر رابطه موفقی، گاهی باید تسلیم شد و گذشت کرد و گاهی هم باید برای گفتن حرف و نظر خود پافشاری کرد، ادامه داد: عواملی از قبیل تقویت روابط اعضای خانواده، مخاطب قرار دادن همه اعضا، مشخص‌کردن نقش‌ها، حل تعارضات و بهبود مهارت‌های ارتباطی از جمله روش‌هایی هستند که برای بهبود روابط اعضای خانواده می‌توان از آنها بهره گرفت.

این کارشناس روان‌شناسی اضافه کرد: اقدامات دیگری همانند در اولویت قرار دادن خانواده (وقت گذرانی با اعضای خانواده به دور از حواس پرتی‌هایی هم‌چون تماشای تلویزیون و استفاده از تلفن و شبکه‌های اجتماعی)، انجام کارهای ساده در کنار یکدیگر (مانند صرف غذا، آشپزی، بازی، خواندن آهنگ و داستان و تماشای فیلم)، بزرگداشت لحظات کوچک (از جمله روزهای مهم، تولدها و سالگردها، وقایع روزانه)، بازی کودکان با یکدیگر، به اشتراک‌گذاری اسباب‌بازی‌ها، رفتارهای مؤدبانه و شرافتمدانه، اوقات فراغت بیشتری برای صرف کردن در کنار یکدیگر می‌تواند پیوندهای عمیقی بین اعضای خانواده ایجاد کند.

وی با اشاره به اینکه ابراز احساسات و برقراری ارتباطات مؤثر و نشان دادن محبت، عشق و تأیید در خانواده با در آغوش کشیدن و بوسیدن یکدیگر، استفاده از الفاظ دلگرم کننده و تشویق لفظی یا عملی بسیار ضروری است و نقش بسزایی در ایجاد احساس نزدیکی، صمیمیت و اعتماد ایفا می‌کند، اضافه کرد: این احساس نه تنها باعث می‌شود اعضا احساس ویژه داشته باشند؛ بلکه به شکل‌گیری فضای گرم و دلسوزانه در خانه نیز کمک می‌کند. احساسات و عواطف زندگی را غنی و پربار ساخته و آن را قابل تحمل می‌کند و از یکنواختی بیرون می‌آورد.

به گفته محمدی قنبرلو،  یادگیری اینکه چطور شنونده خوبی بود، سرمایه بزرگی برای هر رابطه طولانی مدت است و شنونده خوب بودن فقط به مهارت گوش دادن فعال محدود نمی‌شود، بلکه شامل درک نقش افراد در مکالمه نیز خواهد بود.

وی ادامه داد: بهتر است خوب گوش‌کردن را تمرین کرد؛ زیرا گوش‌کردن، تفاوت زیادی با شنیدن دارد و گوش‌کردن یک مهارت است چرا که در گوش‌کردن ما به‌طرف مقابل احترام می‌گذاریم، به سخنان او گوش می‌دهیم و سعی می‌کنیم احساسات او را درک کنیم.

این کارشناس روان‌شناسی تصریح کرد: بهتر است در مدیریت روابط عاطفی از راه دور، از تلفن و اینترنت برای ارتباط برقرار کردن استفاده شود، آداب معاشرت تایپی یاد شود و بی‌اطلاعی از همدیگر بیشتر از چند ساعت نباشد بنابراین می‌توان از تماس تصویری استفاده کرده و ابراز محبت کلامی همواره معمول شود و شوخ‌طبعی به‌عنوان یک ضرورت ارتباطی مدنظر باشد.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ آبان ۱۴۰۱ / ۰۹:۰۸
  • دسته‌بندی: اردبیل
  • کد خبر: 1401083020633
  • خبرنگار : 50428