تراکنش‌های گذرگاه خدمات دولت در مرکز ملی تبادل اطلاعات در مسیر رشد

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات ایران، تعداد تراکنش‌های گذرگاه خدمات دولت(GSB) در مهرماه امسال به بیش از 237 میلیون تراکنش رسید.

به گزارش ایسنا، مرکز ملی تبادل اطلاعات یا گذرگاه خدمات دولت از مهم‌ترین اقدامات سازمان فناوری اطلاعات در راستای پیاده‌سازی دولت الکترونیکی است که برای پاسخگویی به تعهدات محوله در برنامه پنجم و آیین‌نامه اجرایی آن و نیز بر اساس ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیکی مصوب شورای عالی فناوری اطلاعات به این کار اقدام کرده است.

یکپارچه‌سازی اطلاعات و خدمات در راستای تحقق نسل جدید توسعه دولت الکترونیک (۲EGOV) نیازمند وجود بستری برای تبادل و به اشتراک‌گذاری داده‌ها، اطلاعات و خدمات است. لازمه تحقق اهداف عالی توسعه دولت الکترونیکی در ایجاد زیرساخت تعامل‌پذیر، پویا و یکپارچه تبادل اطلاعات و خدمات دولت است که در ادبیات این حوزه تحت عناوین مرکز تبادل اطلاعات (NIX) یا گذرگاه خدمات دولت (GSB) شناخته می‌شود.

سازمان فناوری اطلاعات ایران در راستای پاسخگویی به تعهدات محوله در برنامه پنجم توسعه و آیین‌نامه اجرایی آن و نیز بر اساس ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیکی مصوب شورای عالی فناوری اطلاعات در ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات جهت به اشتراک‌گذاری خدمات الکترونیکی بین‌دستگاهی در بستر شبکه ملی اطلاعات اقدام به ایجاد بستر کرد. نتیجه این اقدام انجام تعاملات الکترونیکی بین دستگاهی (G۲G) است که زیرساخت ارائه خدمات دولت به کسب و کارها (C۲G) و ارائه خدمات دولت به شهروندان (B۲G) را فراهم می‌کند.

اهداف مرکز ملی تبادل اطلاعات

از اهداف مرکز ملی تبادل اطلاعات می‌توان به ایجاد بستر تبادل داده، اطلاعات و خدمات بین‌ دستگاه‌های اجرایی، زیرساخت استعلام الکترونیکی اطلاعات بین دستگاه‌های اجرایی، قابلیت توسعه ارتباطات الکترونیکی دستگاه‌های اجرایی فارغ از هر گونه ماهیت درونی سامانه‌ها و مکان فیزیکی واحدهای اجرایی دولت، انتقال اطلاعات امن و سریع بین سامانه‌های مختلف در بستر سازمان‌های دولتی از طریق سرویس و تمرکز تبادل اطلاعات در قالب سرویس‌ها در یک بستر واحد که امکان توسعه در سطح ملی و حتی فراملی را فراهم کند، اشاره کرد.

در همین رابطه سازمان فناوری اطلاعات ایران به تازگی اعلام کرده است در مهرماه سال جاری در گذرگاه خدمات دولت مرکز ملی تبادل اطلاعات که وظیفه‌ی پاسخگویی به استعلامات بین دستگاهی را بر عهده دارد؛ تعداد دستگاه‌های  سرویس‌دهنده از ۷۱ به ۷۳ و دستگاه‌های سرویس‌گیرنده  از ۳۱۱ به  ۳۱۳ دستگاه  و  تعداد سرویس‌ها و متدهای پیاده‌سازی شده به ۱۵۱۶ رسید.

از میان دستگاه‌های سرویس‌دهنده سازمان ثبت احوال کشور، با بیش از ۸۰ میلیون تراکنش(حدود ۳۴ درصد از تراکنش‌ها) طبق روال گذشته در صدر دستگاه‌های سرویس‌دهنده قرار داشت و بعد از آن سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  به ترتیب در رتبه‌های بعدی  قرار داشتند.

از سوی دیگر تا پایان مهرماه، از میان دستگاه متصل به مرکز ملی تبادل اطلاعات به ترتیب وزارت کشور، وزارت وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیشترین استفاده را از خدمات GSB داشته‌اند. همچنین در بین پرکاربردترین خدمات، بیشترین تراکنش‌ها مربوط به استعلام هویتی سازمان ثبت احوال کشور، سرویس شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سرویس استعلام خدمت واکسیناسیون و سرویس استعلام واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  بوده است. در مجموع تعداد تراکنش‌های مبادله شده در هفت ماه گذشته  به بیش از  یک میلیارد و هفتصد میلیون تراکنش رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۸۰ درصد رشد داشته است.

گفتنی است، ﮔﺬرﮔﺎه ﺧﺪﻣﺎت دوﻟﺖ (GSB) ﺑﺎ ﻫﺪف ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪﺳﺎزی ﺧﺪﻣﺎت دﺳﺘﮕﺎهﻫﺎی دوﻟﺘﯽ و اﻣﮑﺎن درﯾﺎﻓﺖ اﺳﺘﻌﻼﻣﺎت ﻣﯿﺎن دﺳﺘﮕﺎﻫﯽ بر روی ﺷﺒﮑﻪ ﻣﻠﯽ اﻃﻼﻋﺎت راه اﻧﺪازی ﺷﺪه اﺳﺖ.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۳۰ آبان ۱۴۰۱ / ۰۷:۳۰
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 1401082920455
  • خبرنگار : 71667