مسکو: سیاست‌های اتحادیه اروپا فقط به تعمیق شکاف در اروپا می‌انجامد

وزارت امور خارجه روسیه گفته است که سیاست های اتحادیه اروپا در قبال مسکو که توسط جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی این اتحادیه مطرح می شود، تنها باعث تعمیق اختلافات درون این اتحادیه می شود.

به گزارش ایسنا به نقل از تاس، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا شش نکته را پیشنهاد کرد تا به عنوان دستورالعملی برای دیپلماسی در قبال روسیه در بحبوحه درگیری اوکراین باشد. وی درگیری با روسیه را یک "نبرد ژئوپلیتیکی" توصیف کرد و تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید، از جمله موارد دیگر، روسیه را در سطح بین‌المللی منزوی کند، این کشور را در قبال تخلفات ادعایی‌اش پاسخگو کند و در عین حال با شرکای اتحادیه همکاری کند و از گروه‌های حقوق مدنی حمایت کند.

ماریا زاخارووا،‌ سخنگوی وزارت خارجه روسیه در مورد پیشنهادات بورل گفت که اگرچه «خیلی زود» است درباره آنچه ممکن است به دنبال داشته باشد صحبت کنیم، اما مسکو «هیچ توهم» در مورد تفکر سیاسی بلوک ندارد. متأسفانه، ایده‌هایی که توسط بورل به اعضای اتحادیه اروپا فروخته می‌شوند، حتی یک اشاره به دیدگاه استراتژیک اتحادیه اروپا [در رابطه با روسیه] ندارند.»

سخنگوی وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه اتحادیه اروپا هیچ اقدامی برای حل مشکلات متعدد در روابط دوجانبه پیشنهاد نکرده است، گفت: «آنها فقط برای تعمیق شکاف در اروپا کار می کنند».

زاخارووا گفت: اتحادیه اروپا به طور کامل ایده انزوای روسیه را پذیرفته است و افزود که این"امیدبخش است و تنها هزینه‌هایی را بر کشورهای اتحادیه اروپا و شهروندان آنها تحمیل می‌کند که مجبور به پرداخت از جیب خودشان برای اشتباهات استراتژیک سیاستمدارانشان هستند.»

او گفت: «این نمادی است که بیشتر پایتخت های جهانی آماده پیروی از... بروکسل نیستند، که در منطق قرون وسطایی خود، جهان را به عصر انشقاق، دیوارهای بلند و قلعه های محاصره شده بازمی گرداند.

اظهارات او در حالی بیان می شود که کشورهای اتحادیه اروپا با اعتراض به قیمت بالای انرژی و افزایش هزینه‌های زندگی مواجه هستند که با تحریم روسیه بدتر شده است. در اواخر اکتبر، هزاران شهروند چک در پراگ تظاهرات کردند تا تورم افسارگسیخته را محکوم کنند و از دولت خواستند تا مذاکرات مستقیم با مسکو بر سر واردات گاز را آغاز کند.

مجارستان، کشور عضو اتحادیه اروپا بارها علیه تحریم ها صحبت کرده است. در اوایل ماه جاری، پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه این کشور، ادعا کرد که آنها "شکست خورده‌اند" و به اقتصاد آسیب رسانده‌اند.

پس از آغاز عملیات نظامی مسکو در اوکراین در اواخر فوریه، روابط بین اتحادیه اروپا و روسیه به سرعت بدتر شد زیرا کشورهای غربی تحریم های بی سابقه ای را علیه مسکو اعمال کردند. در ماه ژوئن، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین ادعا کرد که روابط اتحادیه اروپا و روسیه به حدی متلاشی شده است که آسیب رساندن بیشتر به آنها دشوار است. شما می توانید این داستان را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید:

لهستان عذر لاوروف را خواست

ورشو  گفت که به دلیل تحریم اتحادیه‌ اروپا علیه مقامات روسی، از ورود سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به این نشست جلوگیری خواهد شد. وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تصمیم لهستان مبنی بر ممنوعیت ورود وزیر خارجه روسیه به نشست ماه آینده سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) در لودز، "بی‌سابقه و غیرقابل قبول" است.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: «این تصمیم تحریک‌آمیز و بی‌سابقه ورشو که در حال حاضر ریاست سازمان امنیت و همکاری اروپا را برعهده دارد، نه تنها باعث بی‌اعتباری کشورش شده بلکه صدمات غیرقابل جبرانی را به کل این سازمان وارد کرده است. لهستان از طریق ریاستش در این نشست، اساس و بنیان سازمان امنیت و همکاری اروپا را به طور کلی نابود می‌کند و چنین حمله غیرقابل قبولی علیه روسیه بیانگر عملکرد ضد و نقیض لهستان درخصوص ریاستش است.»

این وزارتخانه در ادامه افزود: «ورشو و متحدان غربی با اقدامات خود سازمان امنیت و همکاری اروپا را به سمت پرتگاه و نابودی سوق می‌دهند. ما می‌دانیم که علی‌رغم چنین اتفاقات غیرقابل قبولی، تمامی سیاستمداران عاقل دیدگاه روسیه را به اشتراک می‌گذارند.»

همچنین پیش از نشست سازمان امنیت و همکاری اروپا در ژوئیه در بیرمنگام، انگلیس و مقامات این کشور در راستای تحریم‌های اعمال‌شده علیه مسکو به دلیل حمله‌اش به اوکراین، از صدور ویزا به اعضای هیئت روسی خودداری کرده بودند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۹ آبان ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۲
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401082919858
  • خبرنگار : 71660