حسین محمدصالحی در گفت وگو با ایسنا درباره آلودگی هوا، بیان کرد: در شهرهای بسیار آلوده در کنار افزایش تردد خودروها، کارخانجات نیز به طور مستمر شکل می گیرند و متاسفانه اصلا آمایش صنعت در کشور ما معنا و مفهوم ندارد. سند آمایش و چشمانداز ۲۰ ساله می نویسیم اما در اجرای آن ضعیف هستیم.
نگاه ما به توسعه یک کارخانه نباید صرفا اشتغالزایی باشد
وی در ادامه اظهار کرد: زمانی که یک شعبه ای از یک کارخانه گسترش می یابد صرفا نگوییم که ۱۰۰ کارگر مشغول به کار شدند بلکه این ۱۰۰ کارگر منزل مسکونی، آب شرب، فضای سبز و خودرو می خواهند. همه این عوامل آلودگی زیست محیطی را ایجاد خواهد کرد. متاسفانه آنچه که در قانون برای جلوگیری از مهاجرت پیش بینی شده اتفاق نیفتاده و امروز شهرهای بزرگ همچنان برای مهاجر پذیری جاذبه داشته و تراکم جمعیت در این شهرها یک عامل بزرگ برای آلودگی هوا است و متاسفانه نتوانستیم در این حوزه برنامه ریزی انجام دهیم.
نماینده مردم فریدن و فریدونشهر در مجلس، تصریح کرد: از سوی دیگر هر ساله بر تعداد خودروها در شهرهای بزرگ افزوده می شود در حالی که خیابان ها و هوای شهر ما گنجایش آنها را ندارد. چگونه انتظار داریم با این وضعیت آلودگی هوا تشدید نشود؟
این عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شوراها گفت: اگر تهران یک شهر آلوده است شهرداری تهران با کدام مجوز طرح ترافیک می فروشد تا تردد خودروها شهر را آلوده تر کند؟
شهرداری تهران آلودگی هوا را می فروشد
محمدصالحی تاکید کرد: خودرو وارد طرح ترافیک می شود و صرفا یک جریمه می پردازد اما با پرداخت جریمه که آلایندگی آن از بین نمی رود. شهرداری تهران از طریق فروش طرح آلودگی هوا کسب درآمد می کند که باید جلوی آن گرفته شود.
وی گفت: اگر یک کاسه خالی به یک مدیر داده شود و آن را پرکند فرد موثری است اما اگر یک کاسه پر بدهیم به دست مدیر و بگوییم آن را توزیع کند که هنر نیست. امروز ما از ظرفیت های خوب خود به درستی استفاده نمی کنیم اما از آنچه که مخل آسایش و سلامت مردم در شهرها هستند حداکثر سوء استفاده را داریم. متاسفانه مادامی که این رویه مدیریت تغییر نکند مشکلات زیست محیطی از جمله مشکل آلودگی هوا مرتفع نمیشود.
انتهای پیام