احمد دیناری با حضور در دفتر تحریریه ایسنا در خصوص میزان پروژههای نیمهتمام گردشگری در خراسان رضوی اظهار کرد: اکثر پروژههای نیمهتمام گردشگری که به نام پروژههای زیرساختی معرفی میشود، در حال تکمیل است. در مجموع ۱۵ درصد پروژههای گردشگری خراسان رضوی باقی مانده که از محل تامین اعتبارات سالهای جاری و آتی تکمیل خواهد شد. به عنوان مثال پایگاه اطلاعرسانی گردشگری شاندیز پس از چند سال تامین اعتبار، چند ماه گذشته افتتاح شد که حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیان تومان اعتبار برای آن در نظر گرفته شد که پایگاه را در میدان اصلی شاندیز راهاندازی کردیم.
توقف ۳۰ درصد پروژههای بخش خصوصی به دلیل کمبود اعتبار
وی افزود: پروژهای که در بخش دولتی شاخص و باقی مانده باشد، نداریم. در حوزه میراث فرهنگی نیز همینگونه است و پروژهها به نسبت اعتباری که تخصیص میدهند، به سرانجام میرسند اما در بخش خصوصی قضیه کاملا متفاوت است. حدود ۳۰ درصد پروژههای خصوصی به دلایل مالی متوقف شدهاند. البته از کانالهای مختلف پیگیریهایی داشتهایم که به دنبال حل مشکلات آن هستیم.
معاون سرمایهگذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در خصوص اولویتهای اداره کل استان در حوزه سرمایهگذاری خاطرنشان کرد: ۲۳۱ پروژه با حجم سرمایهگذاری ۱۰۱ هزار میلیارد تومان در خراسان رضوی نشان از یک حرکت توسعهای در حوزه گردشگری استان است. این حجم از سرمایهگذاری را در هیچ جای کشور نداریم. بخش زیادی از سرمایهگذاریهای ما در چهار رینگ اطراف حرم رضوی که قیمت زمین و تجهیزات در آن منطقه بالاست، انجام میشود.
دیناری ادامه داد: حجم سرمایهگذاری پروژههای گردشگری در هفته دولت که قرار بود به بهرهبرداری برسد، ۷۳۰۰ میلیارد تومان بوده که سهم خراسان رضوی از این میزان ۳۸۵۰ میلیارد تومان است. یعنی بیش از نیمی از حجم سرمایهگذاریهای گردشگری کشور در خراسان رضوی اتفاق میافتاد.
سرمایهگذاران گردشگری در اداره کل میراث فرهنگی هدایت میشوند
وی در خصوص رویکرد سرمایهگذاران در خراسان رضوی تصریح کرد: به جای اینکه خودمان را معاون سرمایهگذاری بدانیم، یک مشاور و راهنمای سرمایهگذاری میدانیم. به عنوان مثال اگر کسی برای سرمایهگذاری جلو میآید، او را راهنمایی کرده و با توجه به اطلاعات، آمار و اشباع شدن وضعیت واحدهای اقامتی به او مشاوره میدهیم که بهتر است یک تمپارک یا مرکز تفریحی و گردشگری ایجاد کند یا بهتر است به سمت حاشیه شهر مشهد حرکت کنند. بسیاری از سرمایهگذاران به وسیله همین مشاورهها هدایت میشوند. بسیاری از سرمایهها را به سمت شهرستانها بردهایم. در تربت حیدریه و خواف هتل و در بسیاری از شهرستانها فاقد یک زیرساخت اقامتی بودیم که برای آن سرمایهگذار جذب کردیم.
دیناری در خصوص اینکه چرا سرمایهگذاریهای حوزه گردشگری احساس نمیشود، گفت: ممکن است برخی از سرمایهگذاریها در اقدامات زیرساختی گردشگری احساس نشود اما به عنوان یک دستگاه فرابخشی به سایر دستگاهها کمک میکنیم. ما متولی گردشگری هستیم اما در توسعه گردشگری به شهرداری کمک میکنیم. پارکی که در ورودی زائران قرار دارد، برای آن اعتبار عمرانی مصوب کرده، پیمانکار جذب میکنیم و با هماهنگی شهرداری مبلمان پارک را تغییر داده و محوطهسازی کرده و در اختیار شهرداری قرار میدهیم. در پایان نیز هیچ اسمی از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان برده نمیشود.
وی اضافه کرد: ما فقط متولی یک هتل و آژانس نیستیم که به آنها مجوز دهیم. اداره کل میراث فرهنگی بودجه جذب کرده و به سایر دستگاهها نیز کمک میکند. بخشی از مسیر دسترسی در منطقه نمونه گردشگری ارتکند، هفتحوض و چالیدره از محل اعتبارات اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی هزینه شده است. با هماهنگی فرماندار مشهد بخشی از اعتباری که به گردشگری مشهد اختصاص داده شده را به سمت ارتکند بردیم تا مسیر دسترسی به آن آسفالت شود. این هزینه در بخش راهداری هزینه میشود اما وقتی مسیر آن احداث شود و گردشگران از آن منطقه بازدید داشته باشند، حتی فکر این را هم نمیکنند که اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی برای این مسیر هزینه کرده باشد.
معاون سرمایهگذاری و تامین منابع ادارهکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی عنوان کرد: پروژههای هفته دولت در حوزه گردشگری خراسان رضوی برای ۷۵۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرد که در طول دوره ساخت آن پروژه سه برابر این میزان نیز اشتغال ایجاد کرده است. فرمانداران شهرستانها و بخشداران با اقامتگاههای بومگری و حوزه صنایع دستی پز میدهند که نقش موثری در مهاجرت معکوس داشتهاند.
دیناری در خصوص اینکه آیا احداث واحدهای اقامتی در مشهد اشباع شده یا خیر گفت: وضعیت مشهد با بسیاری از شهرها متفاوت است. بر اساس طرح تفصیلی بافت پیرامونی اطراف حرم بسیاری از کاربریها گردشگری و اقامتی دیده شده است. با توجه به قیمت بالای این زمینها هیچ بهرهبرداری دیگری به غیر از واحدهای اقامتی در آن منطقه توجیهپذیر نیست. پروژههایی که در حال حاضر به بهرهبرداری میرسند نیز پروژههای ۱۰ سال گذشته هستند.
وی ادامه داد: سرمایهگذار هوشمند است. کسی که تصمیم میگیرد در چهار رینگ اطراف حرم سرمایهگذاری کند، قطعا ارزش افزوده آن را بررسی کرده است. اگر احداث واحدهای اقامتی اشباع شده و توجیه نداشت، چطور یک واحد اقامتی که سالها در حال فعالیت است و با بازار آشنایی دارد، درخواست توسعه میدهد؟ واحدهای اقامتی اگر در فضای رقابتی خوب کار کنند و مخاطبان خارجی و داخلی خوبی داشته باشند، همیشه میتوانند درصد اشغال خود را بالا ببرند.
انتهای پیام