در گفت‌وگو با ایسنا اعلام شد

تجهیز معادن زیر زمینی به لودرهای هوشمند ضد انفجار

گروهی از مهندسان یک شرکت دانش‌بنیان، لودرهای هوشمند بدون باتری را برای تونل‌های زیر زمینی طراحی کردند که می‌تواند با راندمان بالا فرآیند تخلیه و بارگیری مواد را از سه جهت انجام دهد؛ به گفته آنها این محصول از نظر کیفیت با نمونه آلمانی و از نظر قیمت با نمونه چینی قابل رقابت است.

مهندس شاهد شیرین، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: ما پیرو رسالت شرکت که طراحی و ساخت تجهیزات مکانیزاسیون معادن زیر زمینی است، بعد از آنکه دستگاه‌های روتتر را برای حفاری تونل‌های کوچک و متوسط مقطع برای صنعت تونل‌سازی شهری و برون‌شهری و هم در صنعت معدنکاری زیر زمینی تولید کردیم، برای کامل کردن این نوع مکانیزاسیون، موفق شدیم دستگاه‌های کوچک لودرهای معدنی را در ایران طراحی و بومی‌سازی کنیم.

وی کاربرد این لودرها را برای ایجاد تونل‌های زیر زمینی و معدنکاری دانست و افزود: با طراحی ایرانی این ماشین‌آلات توانستیم این محصول را به سبد تولیدات این شرکت بیفزاییم.

مهندس شیرین با بیان اینکه تست‌های گرم این دستگاه ‌در داخل تونل انجام شده و آماده کاربرد در معادن است، یادآور شد: تفاوت لودرهای ساخته شده با نمونه‌های موجود این است که ابعاد و اندازه آن متفاوت از سایر نمونه‌ها است و به گونه‌ای طراحی شده که می‌توان از آن در معادن کوچک با قابلیت باربری بسیار بالا استفاده کرد.

وی بارگیری از جلو و تخلیه از سه جهت را از دیگر مزایای این محصول نام برد و ادامه داد: این لودر به گونه‌ای طراحی شده که فرآیند تخلیه از جلو و چپ و راست آن صورت می‌گیرد. این قابلیت این امکان را به کاربر می‌دهد که اگر مقطع تونل معدن کوچک بود و خواستند از واگن‌ها و یا نوار نقاله‌های انتقال مواد استفاده کنند، این لودرهای کوچک در کنار ریل واگن و یا نوار نقاله، امکان تخلیه از جوانب را فراهم کند.

مهندس شیرین با تاکید بر اینکه این قابلیت موجب شده که در تونل‌های کوچک بدون چرخیدن،‌ عملیات تخلیه مواد انجام شود، ادامه داد: در دنیا به این ماشین‌آلات "ساید لودر" می‌گویند و می‌توان از جلو، با فشاری که ماشین می‌آورد باکت آنها را پر کرد و به جای آنکه مواد را از جلو تخلیه کند، می‌تواند بر اساس حرکت جک‌های هیدرولیکی، مواد را از سمت چپ یا راست تخلیه کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان خاطر نشان کرد: معمولا در معادن زیر زمینی این مشکل وجود دارد که برای بارگیری واگن یا از روش‌های دستی و سنتی استفاده می‌شود و یا بارگیری واگکن با استفاده از لودرهای کوچک (اُوِر هِد لودر یا لودرهای خاک‌برسر) انجام می‌شود که این امر موجب شده راندمان بارگیری مواد بسیار پایین باشد.

وی تاکید کرد: با طراحی این لودرهای کوچک این قابلیت ایجاد شده است که با هر بار پر و تخلیه باکت لودر، بتوان به میزان ۶۰۰ تا ۸۰۰ لیتر واگن را پر کرد و این میزان به معنای پر کردن کل یک واگن است.

مهندس شیرین اظهار کرد: این پیوستگی انتقال امکان پیوستگی حفاری را به دنبال دارد که عاملی برای افزایش دو برابری راندمان در معدنکاری خواهد شد.

این محقق، لودرهای ساخته شده را برقی دانست و گفت: این ماشین‌آلات از آنجایی که در تونل‌های زیر زمینی کاربرد دارند، نباید آلایندگی داشته باشند؛ از این رو نمی‌توان این نوع ماشین‌آلات را با سوخت دیزل طراحی کرد.

به گفته مجری طرح، این لودر فاقد باتری است، ولی طراحی و ساخت باتری برای این ماشین در دستور کار بخش تحقیق و توسعه این شرکت قرار دارد.

مهندس شیرین، تکنولوژی باتری دار کردن این لودرها را "های‌تک" عنوان  و خاطر نشان کرد: جذب این دانش زمان‌ بر است و امیدواریم در سال ۱۴۰۲ بتوانیم دستگاه‌های باتری‌دار این لودر را به بازار عرضه کنیم.

وی، ضد انفجار بودن را از دیگر مزایای این لودر دانست و اظهار کرد: ما در این طرح لودرهای ضد انفجار برای معادن زغال سنگ و سایر معادن را با گواهینامه ضد انفجار "اتکس" داریم و در حال حاضر دو دستگاه لودر را به صورت کاملا ضد انفجار در خط تولید داریم که آماده تحویل به مشتریان برای معادن زغال سنگ هستند.

مجری طرح با بیان اینکه این لودر نمونه خارجی دارد و کشور آلمان در این زمینه جزو کشورهای پیشرو به شمار می‌رود، خاطر نشان کرد: محصول ما از نظر کیفیت قابل رقابت با نمونه خارجی است و از نظر قیمتی نیز با نمونه‌های چینی قابل رقابت هستیم.

وی هوشمند بودن، کنترل بسیار نرم و قدرت بالا را از دیگر ویژگی‌های این دستگاه دانست و گفت: این لودر می‌تواند در شیب‌های ۱۵ درجه به راحتی عمل کند. با توجه به این مزایا می‌توانیم بازار داخلی و منطقه را پوشش دهیم.

مهندس شیرین با اشاره به کاربرد این لودرها، گفت: از این ماشین می‌توان برای پروژه‌های متروهای شهری، آب و برق و فاضلاب و ساخت سازه‌های زیر زمینی شهری استفاده کرد، ضمن آنکه این دستگاه برای پروژه زیر زمینی معدنی نیز جزو گلوگاه‌های این صنعت است و این دستگاه می‌تواند به صورت مکانیزه، فرآیند تخلیه و بارگیری را انجام دهد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان از تجاری‌سازی این دستگاه خبر داد.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۴ آبان ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۳
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401082416601
  • خبرنگار : 30057