پرویز خواجه احراری در گفتوگو با ایسنا افزود: از اسفند ۱۳۹۸ کرونا با شیوع ویروس کرونا خسارتهای جبرانناپذیر و هزینههای هنگفتی را متحمل شدیم.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه بر اساس آمار از اسفند ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۴۰۱ حدود ۱۰۳ نفر به دلیل ویروس کرونا در خواف جان باختند اما آمار جانباختگان سوانح جادهای شهرستان در همین بازه زمانی نزدیک به ۲۰۷ نفر یعنی ۲ برابر کرونا بوده است.
رئیس شورای اسلامی شهرستان خواف گفت: متاسفانه جادههای مواصلاتی شهرستان خواف از کمترین امنیت برخوردار بوده و فاقد استانداردهای لازم است.
وی با ابراز تاسف از اینکه هر روز، هر هفته و هر ماه شاهد تصادفهای بسیار شدیدی در جادههای مواصلاتی این شهرستان هستیم، بیان کرد: فقط در یک تصادف، هفت نفر از هموطنان که چهار نفرشان از همشهریانمان بودند، کشته شدند.
خواجهاحراری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه روزانه ۲۰۰۰ تریلی به دلیل معادن سنگ آهن سنگان در جادههای مواصلاتی شهرستان رفت و آمد دارند، بارها تذکر دادهایم که محورهای این منطقه فاقد استاندارد بوده و از زیرساختهای لازم برخوردار نیست.
وی با تاکید بر لزوم فراهم شدن زیرساختهای لازم برای تردد ایمن رانندگان در این محور یادآور شد؛ با توجه به اینکه از ۱۰ سال قبل موضوع طرح چهار بانده شدن برخی جادههای شهرستان کلید زده شد اما هنوز حتی حداقلها را هم نتوانستند فراهم کنند.
رئیس شورای شهرستان خواف با انتقاد از اینکه تاکنون نتوانستهاند ۱۰ کیلومتر قطعه جدید را به بهرهبرداری برسانند، گفت: از وزارت راه و شهرسازی انتظار داریم پای کار آمده و بودجه لازم را در این خصوص به این شهرستان تخصیص دهد.
وی خاطرنشان کرد: جادههای خواف نسبت به جادههای شهرستانهای همجوار بسیار بدتر است و مردم که از جادههای شهرستانهای همجوار وارد شهرستان میشوند، این تفاوت و تمایز را به خوبی لمس کرده و میبینند.
خواجه احراری تاکید کرد: اگرچه به لحاظ وجود معادن غنی سنگ آهن سنگان و تردد زیاد خودروهای سنگین و سبک جادههای این شهرستان باید امنتر، عریضتر و استانداردتر باشد اما در حال حاضر وضعیت جاده اینگونه نیست. از مسئولان میخواهیم این مساله را پیگیری کنند.
وی تصریح کرد: بر اساس بند ه تبصره ۱۱ بودجه باید ۲ درصد از مالیات معادن برای خرابی زیرساختهای جادهای و به شهرستانها اختصاص یابد تا بتوانیم حداقلها را برای مردم فراهم کنیم.
رئیس شورای اسلامی شهرستان خواف افزود: طبق تبصره ۶ ماده ۱۴ قانون معادن نیز لازم است ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن در شهرستان و در راستای تامین زیرساختها هزینه شود اما یک ریال به این شهرستان تعلق نگرفته و همینطور که شاهد هستیم تردد تریلرها سبب شده استانداردهای لازم جادههای شهرستان از بین برود و جادهها کاملا ناامن باشد.
خواجه احراری با مقایسه آمار جانباختگان کرونا و سوانح جادهای در خواف گفت: متاسفانه برخی از مسئولان نسبت به شهرستان خواف کملطفی میکنند. به رغم تردد بیش از ۲۰۰۰ تریلر در این منطقه اما پروژه چهار بانده شدن محور مواصلاتی سنگان به خواف، رشتخوار و تربت حیدریه لاکپشتی به پیش میرود.
خواف حدود ۹۰۰ کیلومتر راه مواصلاتی روستایی، شهری و مرزی دارد که این شهرستان را به گناباد، تایباد، رشتخوار، تربت حیدریه و شهرستان قائن در خراسان جنوبی متصل میکند.
انتهای پیام