استفاده از ریل ملی در قطار شهری مشهد/درخواست شهردار از دولت برای اختصاص اعتبار به مترو

شهرداری مشهد برای تولید ریل ملی با ذوب آهن اصفهان قرارداد امضا کرد.

سید عبدالله ارجائی امروز، ۲۲ آبان، در مراسم انعقاد سند همکاری تولید ریل ملی با ذوب‌آهن اصفهان برای متروی مشهد که در شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مسائل مهم در شهرهای بزرگ دنیا از جمله ایران، حمل‌ و نقل عمومی بوده که  اگر به‌ موقع به آن توجه نشود، می‌تواند چالش‌های بزرگی را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت حمل‌ونقل عمومی تصریح کرد: مشهد نیز از این امر مستثنی نیست. هر روز در شهرهای بزرگ شاهد افزایش درخواست سفر با حمل‌ونقل عمومی هستیم. این موضوع در حالی است که اگر زیرساخت‌های لازم جهت توسعه حمل‌ونقل عمومی ایجاد نشود، شهرها به پارکینگ‌های بزرگی تبدیل خواهند شد.

شهردار مشهد با اشاره به وضعیت ناوگان اتوبوسرانی مشهد عنوان کرد: در حال حاضر ۱۴۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی شهرداری مشهد فعال است. این در حالی است که نیاز مشهد بیش از ۲ برابر این تعداد احساس می‌شود که باهمین تعداد، روزانه بیش از ۸۵۰ هزار سفر درون‌شهری انجام می‌شود.

میانگین سن اتوبوس‌های مشهد بالا رفته است

وی در خصوص نیازهای ناوگان اتوبوسرانی مشهد بیان کرد: یکی از نیازهای مشهد تامین ناوگان جدید است. در حال حاضر میانگین سن اتوبوس‌های مشهد بالا رفته و این امر به دلیل اضافه نشدن اتوبوس جدید به ناوگان است؛ یعنی طی چهار سال گذشته تنها حدود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی اضافه‌ شده است.

شهردار مشهد ادامه داد: در دوره مدیریت شهری توجه به نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و توسعه حمل‌ونقل عمومی مورد توجه جدی قرار گرفته و تنها طی یک سال گذشته ۱۴۷ دستگاه اتوبوس و میدل‌باس جدید به ناوگان اضافه شده است.

انعقاد قرارداد خرید ۱۰۰ میدل‌باس و ۱۳۹ دستگاه اتوبوس

ارجائی یادآور شد: همچنین قرارداد خرید ۱۰۰ میدل‌باس و ۱۳۹ دستگاه اتوبوس طی ۱۰روز گذشته با شرکت تولیدکننده داخلی منعقد شده و امیدواریم تفاهم‌نامه خرید ۹۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر نیز با شرکت تولیدکننده داخلی هرچه سریع‌تر به نتیجه رسیده و قرارداد آن منعقد شود.

وی بیان کرد: در کنار نوسازی ناوگان اتوبوسرانی، توسعه خطوط ریلی نیز در اولویت دوره ششم مدیریت شهری قرار دارد. احداث هر کیلومتر مترو بیش از ۱۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. در برخی دوره‌ها به دلیل موضوعات انتخاباتی سرعت ساخت مترو کاهش پیدا کرده اما روحیه و سیاست شورا و مدیریت شهری در این دوره این‌گونه نیست و توسعه خطوط ریلی در اولویت قرار دارد.

شهردار مشهد در خصوص فاز اول خط سه مترو اظهار کرد: بهره‌برداری از فاز اول خط سه مترو به طول ۵.۵ کیلومتر حد فاصل میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) در دستور کار قرار گرفته و دنبال می‌شود. با این اقدام حرم مطهر به پایانه مسافربری امام رضا(ع)، راه‌آهن و فرودگاه متصل خواهد شد.

اعتبار مصوبات سفر رئیس‌جمهور به مشهد برای قطار شهری تخصیص داده نشده است

وی تاکید کرد: تکمیل و بهره‌برداری از فاز یک خط سه حدود ۹۰۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد. رئیس‌جمهور در سفر به مشهد ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای این منظور در نظر گرفت اما تا کنون از این مبلغ ریالی تخصیص داده نشده است.

شهردار مشهد تصریح کرد: با مصوبه و بدون تخصیص اعتبار نمی‌توان مترو احداث کرد؛ لذا با توجه به اینکه هدف از توسعه خطوط ریلی به‌ویژه فاز یک خط سه تسهیل سفر زائران و خدمات‌رسانی به آنان است، از دولت می‌خواهیم به پایتخت معنوی ایران توجه ویژه داشته باشند.

ارجائی با اشاره به روند پیشرفت خط سه مترو عنوان کرد: برای بهره‌برداری از فاز یک خط سه موضوع اول احداث تونل بوده که خوشبختانه این کار انجام‌ شده است. حفاری تونل خط سه در جبهه شمالی تا شهرک ابوذر قبل از پایان سال جاری به اتمام خواهد رسید. سپس دستگاه حفر برای ادامه حفاری تونل خط سخ به امامت ۴۹ منتقل خواهد شد. در بخش احداث ایستگاه نیز بدنه ایستگاه‌ها آماده‌ شده و به مرحله اجرای معماری ایستگاه‌ها رسیده‌ایم. همچنین در راستای تامین ریل نیز خوشبختانه امروز شاهد انعقاد سند خرید ریل ملی با شرکت ذوب‌آهن اصفهان هستیم و این افتخاری برای مدیریت شهری مشهد است.

۵ قطار از  خط سه قطار شهری را در اختیار داریم

شهردار ادامه داد: در بخش تامین واگن نیز اکنون پنج قطار برای استفاده از فاز یک خط سه قطار شهری را در اختیار داریم. در بخش سیگنالینگ نیز با قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) مذاکراتی را انجام داده‌ و امیدواریم سریعا به نتیجه برسیم.  

ارجائی در خصوص تمایل به ادامه همکاری‌ با شرکت ذوب‌آهن اصفهان خاطرنشان کرد: در کنار تامین ریل ملی از شرکت ذوب‌آهن آماده همکاری با این شرکت جهت تولید چرخ ملی برای واگن‌های مترو هستیم. زمانی‌ که ذوب‌آهن اصفهان می‌تواند محصولاتی تولید کند که به بیش از ۲۰ کشور جهان صادر شود، حتما می‌تواند چرخ مورد نیاز مترو را نیز تولید کند. در این راه شهرداری مشهد آمادگی همکاری با ذوب‌آهن اصفهان را دارد و از تولید چرخ ملی حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: امروز سند همکاری و خرید ریل ملی را امضا کردیم اما از ذوب‌آهن اصفهان می‌خواهیم تا زودتر از شهرهای دیگر ریل خطوط ما را تحویل دهند.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۲۲ آبان ۱۴۰۱ / ۱۸:۰۷
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 1401082215443
  • خبرنگار : 50499