کارشناسان بارها گفتهاند که اگر عزمی راسخ برای پیگیری این مطالبه دیرینه مردم بوشهر نباشد، با این روند ۱۰۰ سال برای تکمیل پروژه راهآهن بوشهر باید انتظار کشید.
راهآهن شیراز - بوشهر با ۴۵۰ کیلومتر طول در ۱۱ قطعه تعریف شده است؛ از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل میشود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر ۵.۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی را دارد. این قطعه از پروژه، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.
مشکل پروژه به صورت ریشهای حل شود
احمد محمدیزاده، استاندار بوشهر بهمن ۱۴۰۰ گفته بود که این پروژه فقط ۸.۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با این روند تکمیل نمیشود و باید با تخصیص اعتبارات مورد نیاز مشکل پروژه به صورت ریشهای حل شود.
وی در مورد وضعیت راهآهن بوشهر - شیراز عنوان کرده بود که دو پیمانکار در استان بوشهر و استان فارس مشغول به کار هستند. پیمانکار بخش راهآهن در استان بوشهر طلبکار است و کار خود را محدود کرده است. باید اقداماتی صورت بگیرد که پروژه از وضعیت فعلی خارج شود.
استاندار بوشهر همچنین گفته بود که در استان بوشهر ۲۰۰ میلیون دلار و در استان فارس نیز ۲۰۰ میلیون دلار تهاتر نفت در نظر گرفته شده است که ساز و کار طولانی دارد و تلاش داریم که پروژه از وضعیت فعلی خارج شود.
برداشت از صندوق توسعه ملی
در طول سالهای اخیر کارشناسان بر اولویتدهی به پروژههای عمرانی تاکید کردهاند؛ در همین راستا رهبر انقلاب نیز بارها نسبت به سرعتدهی ساخت و تکمیل خطوط ریلی کشور تاکید کردهاند. آخرین تاکید ایشان در سخنرانی ۱۱ آبان سال جاری ایشان بود، که فرمودند: «کشور ما، هم از لحاظ نیروی انسانی امتیاز دارد، هم از لحاظ نیروهای طبیعی امتیاز دارد، هم از لحاظ موقعیّت جغرافیایی؛ ما چهارراه ارتباطات شرق و غرب و شمال و جنوبیم. شما روی نقشه نگاه کنید، نقشهی دنیا را بگذارید نگاه کنید؛ ما در یک نقطهی حسّاس هستیم. شرق و غرب از ما میتوانند عبور کنند؛ شمال و جنوب هم از ما میتوانند عبور کنند. ما یک معبرِ ترانزیتِ بسیار پیشرفته و خوبی میتوانیم در دنیا باشیم.
البتّه احتیاج دارد به خطوط راهآهن، خطوط ریلی؛ با جادّه نمیشود که من راجع به این خطوط ریلی هم باز ــ این درددلها را با شما جوانها باید بکنیم ــ مکرّر در دولتهای مختلف راجع به خطوط ریلی من تأکید کردهام؛ متاسفانه کوتاهی شده. البتّه در آن اوایلِ بعد از رحلت امام چرا، یک مقداری کارهای ریلی خوبی انجام شد اما بعدش دیگر کار درستی انجام نشده و حالا انشاءالله بنا دارند کارهای خوبی را انجام بدهند. ما بایستی انشاءالله در این زمینهی رفتوآمدها و حمل و نقل بتوانیم جایگاه خودمان را پیدا کنیم.»
آیتالله غلامعلی صفایی بوشهر امروز ۱۱ شهریور سال جاری در خطبه های نماز جمعه از دستور مقام معظم رهبری دستور برای برداشت از صندوق توسعه ملی، برای تامین مالی خط ریلی بوشهر خبر داد و قرار شد که بودجه یک میلیارد دلاری برای اتصال بوشهر به خط ریلی از منابع صندوق اعتبار ملی تخصیص پیدا کند.
استاندار بوشهر، ۱۲ آبان سال جاری در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایهگذاری استان بوشهر با حضور معاون اقتصادی رئیس جمهور، اظهار کرد: خط ریلی بوشهر به شیراز یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان است که بودجه آن به دستور مقام معظم رهبری از محل صندوق توسعه ملی تامین شده است و ساز و کار تحقق و اجرایی شدن دستور مقام معظم رهبری در مصوبات تهاتر نفت برای خط ریلی راه آهن شیراز، عسلویه ، بوشهر تدوین شود.
راهآهن بوشهر همچنان لنگ اعتبار
در حالی که در سفر سال گذشته رئیس جمهور به استان بوشهر این پروژه در دستور کار قرار گرفت و از محل تهاتر نفت، ۲۰۰ میلیون دلار برای آن مصوب شد اما همپنان عزمی برای جذب اعتبارات وجود ندارد تا جایی که محمدهادی رستمیان، معاون امور عمرانی استاندار بوشهر ۱۹ آبان گفت: با توجه به انتخاب پیمانکار اجرای ۲ قطعه از راهآهن بوشهر - شیراز، این پروژه منتظر تامین اعتبار است.
وی طول این پروژه را ۴۳۷ کیلومتر عنوان کرد و ادامه داد: ۱۲۵ کیلومتر آن در استان بوشهر و بقیه در استان فارس ساخته میشود.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر برآورد اعتبار مورد نیاز برای اجرای این قطعهها را ۹۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: این طرح شامل ۱۰ قطعه است که از این شمار اکنون ۲ قطعه فعال و پیمانکار ۲ قطعه ۲۱ و ۹ کیلومتری در مسیر اهرم به فراشبند اکنون مشخص شده است.
وی افزود: ۲ قطعه دیگر نیز در مرحله مناقصه قرار دارد که از سوی شرکت زیرساخت و توسعه راهها انجام میشود.
راهآهن در اولویت مسئولان بوشهر نیست!
طرح راهآهن بوشهر-شیراز برای تکمیل نیازمند بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است و اگر چه این پروژه، بوشهر و عسلویه را به خط ریلی سراسری متصل میکند و توجیه اقتصادی دارد اما گویا این پروژه در اولویت مسئولان نیست!
انتهای پیام