به گزارش ایسنا و به نقل از دیلی میل، بازوی رباتیک شرکت "آمازون"(Amazon) که "اسپارو"(Sparrow) نام دارد، از ترکیبی شامل هوش مصنوعی، بینایی رایانهای و مکنده نیرو میگیرد. اسپارو میتواند اقلامی را که از نظر شکل، اندازه و بافت متفاوت هستند، به شکل ماهرانهای بردارد و جابهجا کند. این یک نقطه عطف بزرگ برای غول تجارت الکترونیک به شمار میرود و نشانهای از این است که شاید روزی بتواند جایگزین تعداد زیادی از کارگران انسان انبار آن شود.
اگرچه این شرکت مدتهاست که طیف وسیعی از سیستمهای خودکارسازی مختلف را در مراکز خود ارائه میکند اما اسپارو نخستین ربات آمازون است که میتواند اقلام زیادی را تشخیص دهد و به همین دلیل ممکن است بسیاری از کارگران انبار را در آینده بیکار کند.
کارمندان آمازون سال گذشته با کمک دستگاههای خودکار، تقریبا پنج میلیارد بسته یا بیش از ۱۳ میلیون بسته در روز را انتخاب، انبار یا بستهبندی کردند. این شرکت در مصاحبه با "سیانبیسی"(CNBC) گفت: بازوی رباتیک میتواند حدود ۶۵ درصد از کل موجودی آمازون را شناسایی کند. پیش از این اختراع، فقط کارگران انسان میتوانستند این نوع شناسایی دقیقتر را در مورد محصولات ارائه دهند.
این شرکت خاطرنشان کرد که فناوری رباتیک به نیروی کار امکان میدهد تا هوشمندانهتر کار کنند، نه سختتر و همچنین، به طور کارآمد و ایمن کار کنند.
آمازون در یک پست وبلاگی نوشت: اسپارو به واسطه همکاری کردن با کارمندان، وظایف تکراری را بر عهده خواهد گرفت و کارمندان ما را قادر خواهد ساخت تا زمان و انرژی خود را روی چیزهای دیگری متمرکز کنند و در عین حال، ایمنی را نیز ارتقا دهند. در عین حال، اسپارو با خودکار کردن بخش مهمی از فرآیند تحقق کار به ما کمک میکند تا کارآیی را بالا ببریم و بتوانیم ارائه خدمات به مشتریان را ادامه دهیم.
هنوز مشخص نیست که اسپارو با چه سرعتی در انبارهای آمازون به کار گرفته خواهد شد. همان طور که "بلومبرگ"(Bloomberg) اشاره میکند، بسیاری از محصولات این شرکت در قفسههای مشبک قرار میگیرند که ممکن است با این نوع بازوی رباتیک سازگار نباشند.
آمازون خاطرنشان کرد که ایجاد و استقرار فناوریهای رباتیک موجود و این فناوری جدید، بیش از ۷۰۰ دسته شغل جدید را در این شرکت ایجاد کرده است.
این شرکت مستقر در سیاتل، در یک پست وبلاگی نوشت: این نقشهای جدید که دهها هزار نفر را در سراسر آمازون به کار میگیرند، به نشان دادن تأثیر مثبت فناوری رباتیک بر کارمندان و محل کار ما کمک میکنند. حمایت از کارمندان و کمک به آنها برای پیشرفت شغلی به سمت نقشهایی که با فناوری ما کار میکنند، بخش مهمی از چگونگی ادامه نوآوری ما است.
همچنین، آمازون دارای پیشنهادات داخلی برای کارمندانی است که میخواهند درک خود را در مورد فناوری رباتیک ارتقا دهند؛ از جمله ۲۰۰۰ ساعت آموزش در حین کار و ارائه گواهینامههای شناختهشده از طریق یک برنامه ۱۲ هفتهای کارآموزی که توسط شرکت پوشش داده میشود. به گفته این شرکت، پس از تکمیل برنامه، دستمزد کارکنان شرکتکننده حدود ۴۰ درصد افزایش مییابد.