نقش سواد رسانه‌ای در زندگی والدین و فرزندان

رئیس امور تربیتی، مشاوره، و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری گفت: اگر فرزندان استفاده نادرستی از فضای مجازی داشته باشند و یا اینکه آسیبی در این فضا آن‌ها را تهدید کند باید توسط والدین مورد راهنمایی قرار بگیرند اما والدین تنها درصورتی قادر به انجام این راهنمایی خواهند بود که دارای سواد رسانه‌ای باشند.

احمد طاهری‌فرد در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص لزوم وجود سواد رسانه‌ای در والدین و فرزندان، اظهار کرد: یکی از نقش‌های مهم والدین نقش نظارتی آن‌ها است که باید بر عملکرد فرزندان خود به ویژه در سنین کودکی و نوجوانی نظارت داشته باشند که این موضوع بیانگر ضرورت داشتن سواد رسانه‌ای برای والدین است چراکه والدین از این طریق می‌توانند متوجه شوند که فرزندان آن‌ها چه رفتارها و ارتباطاتی دارند همچنین والدین با استفاده از سواد رسانه‌ای خود می‌توانند بر محتواهایی که فرزندان در فضای مجازی به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کنند نظارت داشته باشند.

رئیس امور تربیتی، مشاوره، و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری افزود: والدین با افزایش سواد رسانه‌ای خود می‌توانند به انجام تکالیف مدرسه فرزندان خود کمک کنند و این نیز یکی دیگر از مواردی به شمار می‌آید که داشتن سواد رسانه‌ای برای والدین را ضروری می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت وقت گذراندن والدین و فرزندان با یکدیگر، ادامه داد: والدین باید این توانایی را کسب کنند که در کنار فرزندان خود به انجام فعالیت‌های مشترک مانند قدم زدن، بازی کردن و سایر تفریحات بپردازند، با توجه به این موضوع که در شرایط فعلی یکی از سرگرمی‌های فرزندان استفاده از رسانه و فضای مجازی است والدین باید به سوادرسانه‌ای مجهز باشند که بتوانند در فعالیت‌های مثبت فرزندان خود در این فضا همراه شوند و از این در کنار هم بودن لذت ببرند همچنین رابطه میان خود و فرزندان را نیز گرما ببخشند.

طاهری‌فرد عنوان کرد: سواد رسانه‌ای به والدین کمک می‎‌کند تا در زمان‌هایی که فرزندانشان از آن‌ها فاصله دارند به شکل‌های گوناگون و متنوع تماس و ارتباط خود را با آن‌ها برقرار کنند و درنتیجه والدین می‌توانند با وجود دور بودن از فرزندان ارتباط موثر خود را با آن‌ها همچنان حفظ کنند.

رئیس امور تربیتی، مشاوره، و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری درخصوص اهمیت وجود سواد رسانه‌ای در جوانان و نوجوانان، اضافه کرد: قشر جوان و نوجوان در این صورت می‌توانند از محتواهای مثبت مانند امکانات آموزشی که در فضای مجازی وجود دارد بهره‌مند شوند همچنین قادر خواهند بود دانش و مهارت خود را ارتقا ببخشند و ارتباط مطلوب‌تری نیز با اطرافیان خود برقرار کنند.

وی با بیان اینکه در فضای فعلی بسیاری از جوانان و نوجوانان از سواد رسانه‌ای برخوردار هستند، تصریح کرد: بنابراین داشتن این سواد رسانه‌ای در افراد می‌تواند باعث شود فرد احساس توانمندی داشته باشد و در برابر دیگران احساس سرخوردگی نداشته و مورد تمسخر واقع نشود همچنین قشر جوان و نوجوان با داشتن سواد رسانه‌ای می‌توانند از سرگرمی‌های موجود در فضای مجازی بهره ببرند و بخشی از اوقات فراغت خود را به این صورت پر کنند.

طاهری‌فرد یادآور شد: درصورتی که والدین از سواد رسانه‌ای برخوردار نباشند چالش‌های بسیاری برای آن‌ها ایجاد می‌شود اما مهم‌ترین مورد این است که امکان نظارت بر فرزندان خود را از دست می‌دهند و از نوع ارتباطات فرزندان، محتواهای مورد استفاده و سرگرمی‌های آن‌ها اطلاع پیدا نمی‌کنند همچنین امکان راهنمایی فرزندان خود در شرایط خطر را از دست می‌دهند و درنتیجه فاصله‌ای میان فرزندان و والدین ایجاد می‌شود.

رئیس امور تربیتی، مشاوره، و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری بیان کرد: اگر فرزندان استفاده نادرستی از فضای مجازی داشته باشند و یا اینکه آسیبی در این فضا آن‌ها را تهدید کند باید توسط والدین مورد راهنمایی قرار بگیرند اما والدین تنها درصورتی قادر به انجام این راهنمایی خواهند بود که دارای سواد رسانه‌ای باشند.

وی افزود: اگر فرزندان سواد رسانه‌ای نداشته باشند ممکن است هر محتوایی را در فضای مجازی مورد استفاده قرار دهند و یا اینکه دیگران بتوانند به راحتی آن‌ها را در این فضا فریب دهند و مورد انواع سواستفاده از جمله مالی قرار بگیرند همچنین حرکت به سمت و سوی استفاده از سرگرمی‌های به ظاهر جذاب اما آسیب‌زننده از دیگر صدمات ناشی از نبود سواد رسانه‌ای در قشر جوان و نوجوان است.

طاهری‌فرد خاطرنشان کرد: در مواردی نبود سواد رسانه‌ای در جوانان و نوجوانان موجب می‌شود آن‌ها زمان زیادی را صرف استفاده از فضای مجازی کنند که درنتیجه فرصت و زمان لازم برای پرداختن به فعالیت‌های مثبت مانند تلاش برای پیشرفت تحصیلی، ورزش، تحرک و... را از دست می‌دهند و به ارتباط با رسانه وابستگی پیدا می‌کنند و درصورت نبود این ارتباط احساس سردرگمی پیدا خواهند کرد.

انتهای پیام

  • پنجشنبه/ ۱۹ آبان ۱۴۰۱ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: چهارمحال و بختیاری
  • کد خبر: 1401081913121
  • خبرنگار : 50454