به گزارش ایسنا، منطقه دو آزادراه تهران-شمال ۲۲ کیلومتر طول دارد؛ این قطعه دارای ۵۹ رشته تونل و باند اول دارای ۳۱ رشته تونل جمعا به طول ۱۶۵۰۰ متر است. بزرگترین تونل آزادراه و کشور به طول ۶۴۰۰ متردر این منطقه قرار دارد، ۷۵ درصد مسیر ازداخل تونل و ۷ درصد مسیر از روی پل است. تعداد پل در مسیر رفت و برگشت ۲۵ دستگاه، باند اول دارای ۱۵ پل بزرگ و کوچک جمعا به طول یک کیلومتر است.
پرویز فتاح امروز در بازدید حضوری از باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال اظهار کرد: سال گذشته تونل البرز شرقی به طول ۶۴۰۰ کیلومتر افتتاح شد و قول دادیم ادامه منطقه ۲ با سرعت کار شود. بدین ترتیب تا پایان سال، به تعهداتمان عمل میکنیم و باند رفت منطقه دو آزادراه تهران-شمال قابل عبور میشود، اما با توجه به طولانی بودن ترددها، برای عبور ایمن باید مسائل مربوط به تاسیسات را آماده کنیم که شاید این مسیر در بهار سال آینده قابل تردد شود.
وی با بیان اینکه منطقه دو آزادراه تهران-شمال ۲۲ کیلومتر طول دارد که ۱۸ کیلومتر آن تونل و پل است، گفت: این منطقه با فناوری، تجهیزات و پیمانکاران داخلی در حال ساخت است. برای این پروژه تاکنون به قیمت روز ۱۱ هزار میلیارد تومان هزینه شده است و همین اندازه هم برای اتمام باند رفت و برگشت نیاز است. در حال حاضر حدود ۳۰۰۰ نفر بهصورت شبانهروزی در پروژه فعال هستند و برای اجرای این پروژه حدود ۱۵۰۰ دستگاه ماشینآلات مشغول به کار است.
رئیس بنیاد مستضعفان درباره تامین مصالح مورد نیاز این پروژه بیان کرد: بنیاد مستضعفان پیش از این، ۱۰۰ درصد سیمان مورد نیاز را تامین میکرد و از سال گذشته هم تامین میلگرد را برعهده گرفته، همچنین روغن و اقلام مورد نیاز ماشینآلات نیز توسط بنیاد تامین میشود، حقوق کارگران را نیز بهصورت مستقیم پرداخت میکنیم.
فتاح درباره نقش و میزان بدهی دولت در تامین منابع مالی پروژه اظهار کرد: هم دولت قبل و هم دولت فعلی تعهداتی را برای تامین منابع مالی دادهاند و ما در بنیاد مستضعفان شرایط دولت در وضعیت فعلی و تامین اعتبارات را درک میکنیم و کسری تامین اعتبار دولت را انجام میدهیم و نمیگذاریم پروژه بهدلیل منابع مالی دچار وقفه شود؛ البته با توجه به شرایط تورمی هر ماه نسبت به ماه قبل قیمتها در ساخت تغییر میکنند و تورم اثرگذار است.
وی ادامه داد: هر چند که در این شرایط زمین نمیتواند جای تامین اعتبارات را بگیرد اما پیشنهاد ارایه اراضی منطقه ٢٢ و اطراف منطقه یک آزادراه تهران-شمال را دادهاند و بر اساس قانونی که اخیرا در مجلس مصوب شده، دولت میتواند اراضی مورد نظر برای ساخت مسکن را ارایه دهد که بنیاد هم در این اراضی به ساخت مسکن اقدام میکند و دوباره بهطور رایگان به دولت تحویل میدهد.
رئیس بنیاد مستضعفان درباره عوارض آزاداهی منطقه یک و چهار آزادراه تهران-شمال اظهار کرد: ما باید عوارض را بگیریم و آن را خرج پروژه و مناطق محروم کنیم، اما در خصوص لغو افزایش نرخ عوارض آزادراهها دولت صاحب اختیار است.
فتاح در پاسخ به اینکه آیا در این پروژه از قیر رایگان استفاده میشود، گفت: برای ساخت این پروژه از هیچ مصالح یارانهای یا رایگانی استفاده نکردیم و این پروژه یارانهای ساخته نشده است.
وی درباره میزان پیشرفت آزادراه تهران-شمال نیز گفت: باند رفت قطعه دوم آزاد راه تهران شمال به پیشرفت فیزیکی ٨٩ درصدی رسیده و پیشرفت فیزیکی کل این منطقه ۶۵ درصد است و پیشبینی میکنیم با تامین مالی طی سه سال آینده به اتمام برسد. همچنین دولت برای قطعه سوم آزادراه تهران-شمال در حال مذاکره با چینیها برای سرمایهگذاری در این پروژه است.
انتهای پیام