به گزارش ایسنا، جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران چندی پیش بر لزوم ارائه طرح جامع ترافیک تهران و مطالعات احداث خطوط جدید مترو تأکید کرده و گفته بود: احداث و طراحی خطوط جدید مترو شامل خطوط ۸ تا ۱۱ باید مطالعاتش تا سال ۱۴۰۰ انجام و اجرای آن تا ۱۴۱۰ به پایان میرسید و در این مصوبه دو شرط برای شهرداری گذاشته شده بود که قرار بود کلیات احداث چهار خط جدید تصویب شود و شهرداری باید جزئیات مطالعات را به تصویب شورای هماهنگی ترافیک کشور برساند. همچنین در مصوبه تاکید شده بود که طرح جامع ترافیک تهران باید مورد بازنگری قرار گرفته و مطالعات ریلی منوط به تصویب طرح جامع ترافیک شود؛ در حالی که هیچکدام از این دو شرط اجرایی نشده است.
عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه تا مادامی که شروط شورای ترافیک انجام نشده شهرداری مجاز به اجرای پروژههای جدید نیست، عنوان کرده بود که شهرداری از احداث خطوط جدید و توسعه خطوط قبلی باید امتناع کند هر چند که شهرداری اعلام کرده برای آنکه طرح جامع ترافیک را ارائه کند به ۹ ماه زمان احتیاج دارد؛ اما این در حالیست که شورای شهر هنوز نظراتش را در مورد این طرح ارائه نکرده است.
تشکری هاشمی اعلام کرده بود که در جلسه شورای هماهنگی کشور، سازمان بازرسی کل کشور تاکید کرده که شهرداری تا زمانی که طرح جامع حمل و نقلش را بازنگری نکند و مصوبه شورای هماهنگی ترافیک اخذ نشود، اجازه ساخت خطوط جدید مترو و توسعه خطوط قدیمی را ندارد.
سخنان تشکری هاشمی و ایجاد ابهام در نداشتن مطالعات در خطوط جدید مترو در حالی مطرح شده که مدیر مطالعات خطوط جدید شبکه متروی تهران اعلام کرده مطالعات برای اخذ مصوبه شورای عالی ترافیک کشور در خرداد ماه سال جاری به وزارت کشور ارسال شده است.
آرش خدابخش در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه استناد این سخنان به نشریه شماره ۷۷۷ سازمان برنامه و بودجه (شرح خدمات مطالعات تفصیلی حمل و نقل همگانی و امکان سنجی حمل و نقل ریلی شهری و حومه) است، گفت: لازم به توضیح است که این نشریه شامل دو بخش است که در بخش اول در حوزه شرح خدمات مطالعات تفصیلی حمل و نقل همگانی و در بخش دوم بر شرح خدمات مطالعات امکان سنجی حمل و نقل ریلی شهری و حومه تاکید شده است که مطابق با تبصره یک مصوبه شماره ۱۵۶ شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور که در ۳۰ بهمن ماه سال ۹۸ به تصویب رسیده شرکت راهآهن شهری تهران موظف به انجام مطالعات و طراحی مراحل بعدی خطوط مصوب مترو بر اساس شرح خدمات بخش دوم بوده و در این مصوبه اشاره ای به انجام بخش اول نشریه ۷۷۷ نشده است.
وی افزود: در اینجا تاکید شده که صرفا در صورت تغییر ضروری در کریدور، مراتب میبایست مجددا در شورای عالی ترافیک کشور مطرح شود.
مدیر مطالعات خطوط جدید شبکه متروی تهران بیان کرد: مطالعات بخش دوم نشریه یعنی شرح خدمات مطالعات امکان سنجی برای خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ متروی تهران طی فرآیند مناقصهای به مشاور ابلاغ و با توجه به اینکه مطالعات باید برای ۱۶۸ کیلومتر و ۱۳۰ ایستگاه انجام شود، لازم بود که هماهنگی با شهرداران مناطق، سازمان محیط زیست، سازمان پدافند غیرعامل، سازمان میراث فرهنگی و ... انجام شود، فرآیند انجام مطالعات تا خرداد سال ۱۴۰۱ به طول انجامید که در نتیجه مطالعات انجام شده توسط مشاور برای ارسال به وزارت کشور در خرداد ماه امسال به سازمان حمل و نقل ترافیک و وزارت کشور ارسال شده است.
خدابخش افزود: با توجه به اینکه مطالعات جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهران به موازات مطالعات خطوط جدید در دست انجام بوده است، مطالعات برای خطوط جدید مترو در هماهنگی کامل با آخرین نسخه مطالعات طرح جامع حمل و نقل تهران بوده و کلیه تغییرات مندرج در آن در خطوط جدید اعمال و به تایید سازمان حمل و نقل ترافیک رسیده است.
به گفته مدیر مطالعات خطوط جدید شبکه متروی تهران، در هیچ یک از بندهای مصوبه ۱۵۶ شورای عالی ترافیک اشارهای به اتمام مطالعات در سال ۱۴۰۰ نشده است پس با توجه به اینکه وفق مصوبه مذکور اجرای خطوط چهارگانه به طول ۱۶۸ کیلومتر میبایست تا سال ۱۴۱۰ به اتمام برسد پس تسریع در اخذ مصوبات قانونی و اجرای خطوط جدید از اولویتهای شهرداری تهران است و بر همین اساس مطالعات برای اخذ مصوبه شورای عالی ترافیک کشور در خرداد ماه سال جاری به وزارت کشور ارسال شده است.
خدابخش افزود: با توجه به بودجه محدود شهرداری تهران در اجرای خطوط مترو و با توجه به تاثیر احداث خطوط جدید بر کاهش ترافیک خطوط موجود شهر تهران بر اساس مطالعات انجام شده توسط مشاور، اجرای خطوط جدید و توسعه و تکمیل خطوط موجود بر اساس اولویتبندیهای فنی و اقتصادی انجام شده و مبنای آن جذب مسافر بیشتر با کمترین هزینه اجرا و زودترین زمان بهرهبرداری است، به عنوان مثال اولویت اول اجرا و بهرهبرداری در خطوط جدید مربوط به خط ۱۰ مترو حدفاصل وردآورد تا کوهسار است که علاوه بر کاهش ترافیک خط ۲ و ۵ مترو، جمعیت قابل ملاحظهای از ساکنان مناطق ۵ و ۲۲ را نیز به عنوان تقاضای جدید به شبکه متروی تهران جذب خواهد کرد.
به گفته وی، به عبارت دیگر در مطالعات اولویت بندی انجام شده توسط مشاور مبنای ما صرفا تکمیل یک خط یا صرفا احداث خط جدید دیگر نیست؛ بلکه هر اقدامی که منجر به جذب مسافر جدید بیشتر در ازای هزینه کمتر شود؛ اولویت اجرای طرح جامع ریلی خواهد بود.
انتهای پیام