عکس ماه - مهر ۱۴۰۱

عکس، ثبت لحظه‌هاست. این جمله کلیشه‌ای، تعریفی بارها شنیده‌شده از عکس و عکاسی است؛ اما گاه در پس هر کدام از این لحظات، قصه‌ و روایتی نهفته است؛ روایتی که گاه ماجرای عکس را بازگو می‌کند و گاه تکنیک یا انگاره‌های پیدا و پنهان عکس را آشکار می‌سازد. عکاسان ایسنا در یک ماه اخیر، هفت عکس خود را به عنوان عکس‌های منتخب ماه انتخاب کرده‌اند و حالا در اینجا، تجربیات خود در زمان عکاسی را نقل می‌کنند.

حضور سخنگوی دولت در دانشگاه علامه طباطبایی / هادی زند

با کشیده‌شدن دامنه اعتراضات مهرماه ۱۴۰۱ به دانشگاه‌ها و آغاز اعتراض دانشجویان، سخنگوی دولت با حضور در دانشگاه‌های مختلف سعی در آرام کردن فضا دارد. او هفته پایانی مهرماه به دعوت بسیج دانشجویی به دانشگاه علامه طباطبایی رفت و نشست پرسش و پاسخی برگزار کرد.
  هرچند جمعی از دانشجویان با آغاز سخنان بهادری جهرمی محل نشست را ترک و برابر ساختمان دانشکده حقوق و علوم سیاسی تجمعی اعتراضی برپا کردند اما فضای داخلی سالن آرام بود و پس از سخنرانی سخنگوی دولت، نوبت به پرسش و پاسخ با دانشجویان رسید.
پیش از پایان جلسه و تصمیم  سخنگوی دولت برای حضور در میان دانشجویان معترض، وقتی خواستم تصاویری از نحوه اعتراض دانشجویان ثبت کنم حراست دانشگاه مانع شد و تنها با حضور سخنگوی دولت در میان آنان بود که امکان ثبت تصویر از تجمع اعتراض‌آمیز دانشجویان فراهم شد.
 بهادری جهرمی در حالی در جمع دانشجویان معترض حاضر شد که  دانشجویان میزبان جلسه پیرامون سخنگوی دولت را گرفته بودند تا او را به سمت خودرو هدایت کنند، اما وی تصمیم گرفت مسیرش را به سمت دانشجویان معترض تغییر دهد و حرفهایشان را بشنود.
در فضای ملتهب این تجمع برخی دانشجویان معترض شعار می‌دادند و برخی دیگر اعتراضشان را با بهادری جهرمی مطرح می‌کردند و شاید نگرانی‌شان از اینکه انتشار این تصاویر در رسانه‌ها باعث دردسر شود از ثبت آن‌ها ناراضی بودند.
عمل به رسالت عکاسی خبری و وظیفه اخلاقی در شرایط ناآرامی که تمرکز را از عکاسان سلب می‌کرد، ثبت لحظه‌های دیدنی زیر نگاه سنگین دانشجویان را دشوارتر هم می‌ساخت.
شاید تغییر فرهنگ مواجهه مردم و مسئولان با ثبت تصویر از لحظاتی که هرکدام به دلیلی ماندگار خواهند شد، نیازمند تغییر در این دیدگاه است که دوربین اسلحه نیست و کسی را نمی‌کشد.
 

**********

گرامیداشت روز آتش نشان / علیرضا معصومی

پرتره در عکاسی خبری همراه با یک تاریخچه اجتماعی همراه است. پس از سال‌ها آتش‌نشانی به لزوم حضور بانوان در این نیرو اقدام کرد که قدمی بزرگ برای حضور بانوان در فعالیت‌های اجتماعی پرخطر بود. این پرتره حاصل سواد بصری و اجتماعی عکاس خبری است.

**********

تجمع بزرگ امت رسول الله (ص) در تهران / مرتضی زنگنه

با آغاز اجتماع «امت رسول الله (ص)»  که همزمان با سالروز رحلت حضرت رسول اکرم (ص)   و شهادت امام حسن مجتبی (ع) عصر یکشنبه ۳ مهر ۱۴۰۱ در میدان انقلاب برگزار شد، تجمع تعدادی  از مردم روی گنبد سبز و فیروزه‌ای وسط میدان انقلاب یکی از لحظات نمادین این راهپیمایی را شکل داد. این راهپیمایی در پی اعتراض به ناآرامی‌های اخیر کشور برگزار شده بود.  

**********

هفته نهم لیگ برتر فوتبال؛ پرسپولیس و مس رفسنجان  / محمدرضا بلندی

تیم فوتبال پرسپولیس در دیداری از هفته نهم لیگ برتر برابر مس رفسنجان قرار گرفت و این تیم را با یک گل شکست داد. در یکی از صحنه‌های بازی وحید امیری، بازیکن پرسپولیس  از داور مسابقه کارت زرد دریافت کرد. در هفته‌های گذشته حواشی‌ای برای مهدی ترابی و امیری در فضای مجازی ایجاد شده بود.

**********

مراسم افتتاح نهمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام / عمید فراهی

عکاسی خبری غیر از عکاسی و مهارت نیاز به یک سواد سیاسی - اجتماعی هم دارد. عکاس باید از روابط سیاسی افراد و جهت‌گیری‌های سیاسی گذشته و حال حاضر افراد مطلع باشد. با دانستن این سواد رسانه‌ای می‌توان عکس‌های خبری چند لایه در سطح ارتباط فردی سیاسی تولید کرد.

**********

علم‌های عزا / نسیم منصوری

نیمه ی ماه صفر است.در کوچه پس کوچه های شهر قدم می زنم ، شهر هنوز حال و هوای عزای حسینی را دارد.علم های استوار با پارچه های سبز نذری توجهم را جلب می کند.به گره هایش نگاه می کنم و آنها را می شمارم؛ به عدد بیست که می رسم صدایی از دور می آید؛ خانم مسنی ست با لبخندی به پهنای صورت ، رو به من می گوید: “ مال بیست ساله, هر سال قبل محرم پارچه ها رو جدا می کنم ٬ می شورم و پارگی هاشو می دوزم. گره بزن خیلی مراد می ده. آقام ابوالفضل حواسش بهمون هست” . من همچنان در حال شمارش ؛ بیست و یک ، بیست و دو …

**********

مرزداران مرزهای خراسان / محمد آل‌رسول

پاسگاه مرزی دوغارون تایباد یکی از مهم‌ترین مرزبانی‌های خراسان رضوی است و مرزبانان با روحیه ‌و شجاعت کامل به حفظ امنیت مرزهای کشور مشغولند.
هر ساله به مناسبت هفته فراجا مانور مرزبانی در یکی از مرزهای خراسان رضوی برگزار می‌شود. مانور مرزبانی امسال در پاسگاه مرزی دوغارون تایباد که یکی از مهم‌ترین مرزبانی‌های منطقه است برگزار شد.
مانور امسال اما نسبت به سال‌های گذشته به واسطه اتفاقی متفاوت برگزار شد. هنگام برگزاری مانور مینی‌بوسی به طور قاچاق از افغانستان وارد ایران شد و همین مسئله ادامه مانور را به دلیل مراحل شناسایی و ارجاع افراد به اداره مرزبانی به تاخیر انداخت.
گفته می‌شود افرادی که به صورت قاچاق از افغانستان وارد ایران شده‌اند از دست طالبان فرار کرده و مجبور به ترک افغانستان شده‌اند، البته برخی از آن‌ها نیز به این دلیل که خانوادهایشان در کشور ساکن هستند به این کار روی آورده‌اند.

  • شنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۱ / ۲۰:۲۸
  • دسته‌بندی: فتوبلاگ
  • کد خبر: 1401080704742
  • خبرنگار :