۵ قدم مهم در اجرای شبکه‌های کامپیوتری

برای راه‌اندازی و اجرای شبکه‌های کامپیوتری نیازمند دستیابی به اطلاعات کافی درباره شبکه‌های اکتیو و پسیو هستیم. برای اینکه در مسیر راه‌اندازی شبکه‌ها موفق شوید باید اول تعداد کارمندان خود را تعیین کنید و بدانید آیا تمام کارمندان شما از شبکه استفاده می‌کنند. پس از آن محل قرارگیری هر یک از کارمندان را تعیین کنید. مطمئن شوید چه نرم‌افزاری برای شما و کارمندانتان در اولویت است.

به گزارش ایسنا به نقل از شرکت ویرا شبکه کاسپین، اگر استفاده از لوازم جانبی مانند چاپگر و پرینتر برای شما مهم است حتماً به این مورد نیز توجه کنید. پس از اینکه تمام این موارد را تعیین کنید مسیر برای راه‌اندازی یک شبکه قدرتمند کامپیوتری هموار خواهد شد.

مراحل اساسی برای راه‌اندازی شبکه

برای اینکه بتوانید از یک شبکه قدرتمند برای مدیریت کسب و کار خود استفاده کنید، رعایت تمام مراحل زیر الزامی است.

مرحله اول: تعیین نقشه کلی

برای استفاده از یک شبکه قبل از انجام هر اقدام دیگر باید نقشه کلی مسیر را تعیین کنید. در این مرحله تعیین محل قرارگیری تجهیزات، تعداد کارمندان، اتاق‌ها، لوازم جانبی و دوره‌های پشتیبانی باید دقیقاً مشخص شود. به شما توصیه می‌کنیم پس از تعیین تمام موارد فوق در هر یک از اتاق‌ها از چند نود اضافی نیز استفاده کنید. این روش به شما اجازه می‌دهید به راحتی تعداد کارمندان هر بخش را افزایش دهید.

مرحله دوم: تعیین سرعت شبکه

برای اینکه در مسیر راه‌اندازی شبکه با هیچ مشکلی مواجه نشوید باید قبل از شروع حتماً انتظارات واقعی خود را تعیین کنید. امنیت شبکه و سرعت آن دو عامل اصلی در طراحی و راه‌اندازی شبکه‌ها هستند. اگر شرکت یا سازمان شما برای انجام فعالیت‌های خود تنها به استفاده از آفیس وابسته است، هنگام خرید تجهیزات آزادی عمل بیشتری دارید و نیاز به صرف هزینه بالا نخواهد بود. در اغلب موارد استفاده از اینترنت ADSL و کابل‌های UDP بهترین گزینه است.

مرحله سوم: تعیین میزان هزینه

برخی مدیران شرکت‌ها تصور می‌کنند خرید تجهیزات گران قیمت به معنی تضمین عملکرد شبکه است. اما در مسیر اجرای شبکه‌های کامپیوتری فراموش نکنید که انتخاب تجهیزات گران بدون کانفیگ نمی‌تواند شما را به سرعت دلخواه یا اهداف اصلی طراحی شبکه برساد. ابتدا بودجه خود را تعیین کنید در مرحله بعد بررسی کنید آیا با این مبلغ شرایط برای خرید تجهیزات باکیفیت‌تر فراهم است یا خیر. اگر می‌خواهید در هزینه صرفه‌جویی کنید حتی با خرید دستگاه‌های استوک یا دست دوم نیز می‌توانید به هدف خود برسید. کافی است در این مورد با کارشناسان مجرب مشورت کنید.

مرحله چهارم: خرید تجهیزات موردنیاز

گام اصلی برای استفاده بهینه از هر شبکه کامپیوتری دسترسی به اینترنت است. برای بهره‌مندی از اینترنت نیازمند استفاده از قطعات سخت‌افزاری هستیم. فراموش نکنید انتخاب مورد یا روتر باید بر اساس نوع اینترنت شما انجام شود. برای مثال، اگر از اینترنت ADSL استفاده می‌کنید خرید یک مودم ساده برای تسهیل دسترسی شما به اینترنت کافی است. اما اگر برای انجام فعالیت‌های کاری خود به اینترنت دارای پهنای باند بالا نیاز دارید، خرید آنتن‌های میکروتیک را در اولویت قرار دهید. برای راه‌اندازی شبکه باید در مقصد و مبدا روتر مناسب نصب کنید.

مرحله پنجم: کابل‌کشی

برای اینکه در استفاده از شبکه با مشکل مواجه نشوید، باید تمام استانداردهای لازم در مرحله کابل‌کشی را رعایت کنید. خرید کابل شبکه یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در این مرحله خواهد بود. انتخاب کابل مناسب فرصت لازم برای توسعه و تغییر شبکه در آینده را فراهم می‌کند. اغلب مهندسان فعال در شبکه توصیه می‌کنند برای تقویت سیستم کابل‌کشی بر کابل شبکه لگراند متمرکز شوید. کیفیت بالای این کابل در افزایش سرعت اینترنت نقش کلیدی دارد.

سایر بخش‌های مهم در راه‌اندازی و نصب شبکه‌های کامپیوتری

با انجام ۵ مرحله فوق توانسته‌اید گام اساسی در نصب یک شبکه کامپیوتری پرقدرت بردارید. اما این موارد تنها نکات مهم در نصب شبکه‌ها نیستند. برای اینکه با راه‌اندازی یک شبکه بتوانید راندمان تجاری کسب و کار خود را افزایش دهید، باید بر نکات دیگری نیز متمرکز شوید. با اطمینان می‌توان گفت نکاتی که بهره‌وری شبکه کامپیوتری را تضمین می‌کند عبارتند از:

تست شبکه

پس از کانفیگ باید تمام تجهیزات موجود در شبکه‌های پسیو مانند سوئیچ‌ها، کابل‌ها، روتر و غیره را تست کنید. اگر قطعی یا مورد مشابهی در کابل‌ها دیدید، باید اقدامات لازم برای اصلاح آن‌ها را انجام دهید. برای بررسی قطعی‌های احتمالی و اصلاح آن‌ها بررسی تمام سوکت‌ها و مسیرهای کابل‌کشی بعد از نصب شبکه الزامی است.

عوامل موثر در طراحی و اجرای شبکه‌های کامپیوتری

برای اینکه بتوان یک شبکه کامپیوتری را راه‌اندازی کرد به مجموعه‌ای از عوامل نیازمند خواهیم بود. این موارد عبارتند از:

  • بررسی کامل شرایط و نیازهای سازمان
  • میزان امنیت موردنیاز برای راه‌اندازی شبکه
  • تعیین فعالیت‌های کلیدی سازمان
  • بررسی سطح مدیریت شبکه
  • تعیین میزان ترافیک سازمان
  • بودجه
  • پشتیبانی شبکه

سخن پایانی

اجرای شبکه‌های کامپیوتری مرحله‌ای کلیدی برای موفقیت تجاری هر کسب و کار است. اگر عملکرد مطلوبی در اجرای این شبکه داشته باشیم برای مدیریت کارمندان و بخش‌های مختلف شرکت با هیچ مشکلی مواجه نخواهید شد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • شنبه/ ۷ آبان ۱۴۰۱ / ۱۰:۰۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401080704194
  • خبرنگار : 30188

برچسب‌ها