توضیح بنیاد ملی نخبگان درباره استقلال این نهاد

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان در خصوص تاکیدات امروز رییس‌جمهور درباره استقلال بنیاد ملی نخبگان، گفت: اینکه ریاست این بنیاد مستقل شود یا همچنان بر عهده ریاست جمهوری باشد، امری است که باید از سوی رئیس‌جمهور تعیین تکلیف شود و قطعا همین طور خواهد بود، ولی به‌طور کلی این دو سازمان در کنار هم به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اهتمام می‌ورزند.

به گزارش ایسنا، دکتر ناصر باقری مقدم امروز در حاشیه اختتامیه دوازدهمین همایش ملی نخبگان که در سالن اجلاس سران برگزار شد، در جمع خبرنگاران، درباره حواشی مربوط به جداسازی بنیاد ملی نخبگان از معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و حفظ استقلال این نهاد، توضیح داد: بنیاد ملی نخبگان از ابتدا یک سازمان مستقل بوده است، اما رئیس این‌نهاد با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مشترک است.

وی تاکید کرد: اعتقاد ما بر این است که دو نهاد معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد ملی نخبگان دو بالی هستند که باعث توسعه اقتصاد دانش‌بنیان می‌شوند.

وی وظیفه بنیاد ملی نخبگان را تامین نیروی انسانی متخصص در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان  و وظیفه معاونت علمی را ایجاد زیست بوم نوآوری و فناوری در کشور دانست و اظهار کرد: تاکید امروز رییس جمهور در این همایش بر این بود که بنیاد ملی نخبگان به عنوان یک سازمان مستقل همانند سابق حفظ شود و درکنار آن معاونت علمی هم به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

باقری مقدم در پاسخ به این سؤال که با توجه به تاکیدات امروز رییس‌جمهور بر استقلال بنیاد ملی نخبگان، آیا ریاست این بنیاد همچنان با معاونت علمی خواهد بود، گفت: این امر باید از سوی رییس جمهور تعیین تکلیف شود و قطعا همین طور خواهد بود، ولی به‌طور کلی این دو سازمان در کنار هم به توسعه اقتصاد دانش‌بنیان اهتمام می‌ورزند.

قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با اشاره به برنامه‌های امروز همایش نخبگان، خاطر نشان کرد: ما امروز در این همایش به صورت نمادین ایجاد کانون‌های تفکر در سه حوزه "اقتصاد"، "علم و فناوری" و "علوم انسانی" را آغاز کردیم و تلاش داریم در این قالب به کمک نخبگان در مورد برنامه‌های آتی دولت برنامه‌ریزی کنیم.

وی اضافه کرد: از این طریق می‌توانیم این برنامه‌های آینده را به واسطه دستگاه‌های اجرایی در اختیار دولت قرار دهیم.

وی گفت: رییس جمهور تاکید کرد و به دستگاه‌ها نیز دستور داد که از نقطه نظرات نخبگان بهره مند شوند. برای این امر سازوکار پیشنهادی ما ایجاد این کانون‌های تفکر است.

باقری مقدم با تاکید بر اینکه ایجاد این کانون‌ها در سند راهبردی نخبگان آمده است، ادامه داد: در این کانون‌ها نخبگان در کنار رؤسای دستگاه‌ها راجع به مسائل دستگاه‌ها تخصصی فکر می‌کنند و به تولید محتوا می‌پردازند.

وی با اشاره به ایجاد شغل‌های جدید برای نخبگان با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی، گفت: این کار دولت سیزدهم با همکاری دو نهاد سازمان امور استخدامی و بنیاد ملی نخبگان است. بنیاد وظیفه شناسایی و معرفی نخبگان را برعهده دارد و سازمان امور استخدامی وظیفه معرفی این نخبگان به دستگاه‌های اجرایی را بر عهده دارد که خوشبختانه از سوی این سازمان اعلام شده هزار شغل برای این نخبگان تا پایان سال ایجاد می‌شود.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۶ مهر ۱۴۰۱ / ۱۶:۱۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 1401072614496
  • خبرنگار : 30057