یوسف شعبانی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: با نهادینه کردن فرهنگ کار در جامعه، کار به عنوان یک ارزش تلقی شده و همه افراد جامعه در سطوح مختلف، کار کردن را مسیر توسعه موزون جامعه دانسته و از طریق درست کار کردن به توسعه اقتصادی کمک می کنند.
وی با بیان اینکه فرهنگ کار را باید مقولهای پویا دانست که در جریان صنعتی شدن روند تکاملی خود را طی میکند، یادآور شد: عصاره فرهنگ کار چگونگی تولیدات ملی و میزان آن است که خود بر رفاه اجتماعی اثر میگذارد و تولید به نوبه خود بر فرهنگ کار و روابط اجتماعی اثر شایانی دارد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه بدون شک برای تجزیه و تحلیل و ارتقاء فرهنگ کار در هر سطحی شناخت عوامل مؤثر بر ارتقاء فرهنگ کار امری حیاتی است، ادامه داد: روابط متقابل میان کار، سرمایه و محیط اجتماعی سازمان به شکلی است که آنها در یک مجموعه کاملی متوازن و هماهنگ کردن حائز اهمیت است.
وی بهبود فرهنگ کار را وابسته به این دانست که ما چگونه عوامل اصلی سیستم اجتماعی- تولیدی را مشخص میکنیم و به کار میبریم و افزود: اصولاً ارتقاء فرهنگ کار تحت تأثیر عوامل متعددی است که در یک طرف آن فرهنگ، ساختار اجتماعی، سیاسی، فنی، مدیریتی جامعه و در طرف دیگر آن ساختار طبیعی و اقلیمی وجود دارد.
شعبانی یکی از موضوعاتی که همیشه مورد تأکید دین اسلام قرار گرفته است را بحث کار و کوشش و پرهیز از بطالت دانست و گفت: ارزش وجود کار برای شکوفایی استعدادهای انسان و تربیت او همواره در اسلام مبنا قرار گرفته شده و این امر هم در قرآن و هم در سنت قابل مشاهده است.
وی افزود: برای حرکت به سوی شکوفایی اقتصادی، حمایت از فرهنگ کار مطلوب و مثبت مورد نیاز است بنابراین وضعیت فرهنگ کار باید از طریق دخالت در عوامل شناخته شده فرهنگ کار متحول شود و گرایشها، بینشها و دانش لازم نسبت به کار در جامعه و سازمانها ایجاد شود.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه برای جا انداختن فرهنگ کار مطلوب در کشور باید در میان اقشار مختلف مردم، به صورت ریشهای فرهنگسازی صورت گیرد، گفت: به ویژه در سنین آغازین ورود کودکان به مدرسه که نخستین حضور اجتماعی آنها محسوب میشود، عشق به وطن، فرهنگ، کار و تولید، فلسفه زندگی، وجدان کاری، دلیل وجودی کار، تلاش برای تولید و مزایای که تولید میتواند برای زندگی شخصی و اجتماعی آنها به ارمغان آورد، با زبان زیبای کودکانه در کتابهای درسی وارد شود تا به بهترین نحو ممکن در فکر آنها ضرورتهای غیرقابل انکار مسئله فرهنگ و کار و تولید شکل بگیرد و رفتارشان نهادینه شود و در طول سالهای آموزش تکمیلی هر یک از این موضوعات به صورت تخصصی شکافته شده و به بحث گذارده شود تا در سنین جوانی همان کودکان، به صورت نیروی کاری متعهد به توسعه ملی روانه اداره کشور شوند.
انتهای پیام