خصوصیات منحصر به فرد پیامبر اکرم (ص) - بخش دوم؛

حضرت محمد(ص) تنها پیامبری که رحمه للعالمین است

یک کارشناس مسائل دینی گفت: در زمان تمام پیامبران الهی اگر عموم مردم گناهی را مرتکب می‌شدند، خداوند عذاب عمومی نازل می‌کرد و گاهی کل قوم و گاها تمام قوم و اهل شهر را نابود می‌کرد، اما تنها پیامبری که خدا به خاطر وجود ایشان عذاب عمومی را از عالم برداشت و حساب‌ها را برای آخرت موکول کرد، رسول مکرم اسلام حضرت محمد(ص) است، لذا خداوند وجود آن حضرت را با عنوان رحمة للعالمین معرفی می‌کند «و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین» (انبیاء/۱۰۷).

حجت‌الاسلام تاتلاری -کارشناس مسائل دینی- در گفت‌وگویی با ایسنا درباره برخی از خصوصیات منحصر به فرد پیامبر اکرم(ص) گفت: یکی از ویژگی‌های پیامبر اکرم(ص) این است که نسل ایشان از دخترشان حضرت فاطمه زهرا(ص) ادامه پیدا کرد، کوثر، هدیه خداوند به پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) بود، قرآن می‌فرماید «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ» (کوثر/۱)، نگفته:  «آتیناه» با الف و ت. قرآن می‌گوید «وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانی‌ وَ الْقُرْآنَ الْعَظیمَ» (حجر/۸۷)  نسبت به قرآن  «آتینا»  می‌گوید. اما نسبت به حضرت زهرا می‌گوید: «اعطینا».

وی با طرح این سوال که فرق بین  «آتینا»  و  «اعطینا»  چیست، ادامه داد: «آتینا»  به چیزی می‌گویند، که می‌شود پس گرفت اما «اعطینا»  یعنی چیزی که می‌دهیم و دیگر هم پس نمی‌گیریم.   «إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ».
 
نزدیک‌ترین شخصیت در عالم به خالق متعال است

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان کرد: این تعبیر برای هیچ پیغمبری بیان نشده است.  «دَنا فَتَدَلَّی»،  اختصاصی پیغمبر عظیم‌الشان است. در مقام قرب معنوی (نه جسمانی) هیچ موجودی به خداوند متعال مانند رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نزدیک نیست، نزدیک‌ترین وجود در عالم امکان از اول تا آخر عالم به خداوند متعال رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است لذا برای تقریب به ذهن این نزدیک بودن را به فاصله بین دو طرف کمان تشبیه کرده است «فکان قاب قوسین او ادنی» (نجم).
 
 فقط دین پیامبر خاتم عالم‌گیر می‌شود

حجت‌الاسلام تاتلاری بیان کرد: در قرآن سه مرتبه عالم‌گیر بودن دین اسلام تکرار شده است. «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّه» (توبه/۳۳)، این کلمه در قرآن سه بار تکرار شده است. بسوزید، بمیرید، دشمنان دین. قرآن قول داده اسلام کره‌ی زمین را خواهد گرفت.   «وَعَدَ اللَّهُ الَّذینَ آمَنُوا» (مائده/۹) خدا وعده داده است. خدا وعده‌هایش را عمل می‌کند. «وَ مَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ قیلاً» (نساء/۱۲۲) چه کسی صادق‌تر از قرآن. «وَ لَنْ یُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَه» (حج/۴۷) خدا قول داده است.
 
معراج به عالم بالا

وی افزود: معراج به اوج آسمان‌ها و دیدن تمام عالم و ملکوت فقط مخصوص رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است،  «أَسْری‌ بِعَبْدِه» (اسرا/۱)  سیر داد عبدش را. دو پیامبر فقط به آسمانها صعود کردند آنهم فقط تا آسمان چهارم، نه بالاتر. یکی عیسی ابن مریم علیه السلام است که قرآن می‌فرماید: «و ما قتلوه و صلبوه ... بل رفعه الله» (نساء ۱۵۷) نه او را توانستند بکشند نه به دار بیاویزند، بلکه خدا او را بالا برد. و یکی  هم در مورد ادریس علیه السلام است که می‌فرماید «ورفعناه مکانا علیا» (مریم ۵۷) او در آسمان چهارم است. اما قرآن در مورد رسول مکرم اسلام (ص) می‌فرماید او را بالا بردیم تا سدرة المنتهی که دبیرخانه وحی است و مرکز مدیریت عالم امکان است، «عند سدرة المنتهی» (نجم ۱۴).
 
خدا و ملائکه به حضرت محمد(ص) صلوات می‌فرستند

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: در قرآن کریم خداوند متعال به پیامبران فقط سلام می‌کند، سلام علی ابراهیم (صافات)، سلام علی نوح فی العالمین (صافات)، سلام علی موسی و هارون (صافات)، سلام علی المرسلین (صافات)، اما می‌دانید پیغمبر ما چه کسی است؟ پیغمبری است که خدا  هم بر او سلام می‌کند و هم بر او صلوات می‌فرستد. «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّون» (احزاب/۵۶) خدا، ملائکه خدا،   «یُصَلُّون»  فعل مضارع است، برای استمرار است.   «یُصَلُّون»  یعنی دائماً خدا و فرشته‌ها بر او صلوات می‌فرستند.  

حجت‌الاسلام تاتلاری ابراز کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّون‌ عَلَی النَّبِی» بعد بخشنامه می‌کند که «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا»، «صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً» (احزاب/۵۶) این خودش یک درس است برای مسؤولین مملکتی، که اگر می‌خواهید بخشنامه کنید، رییس جمهوری، وکیلی، وزیری، سفیری، مدیر کلی، اگر می‌خواهد بخشنامه کند، اول خودش به بخشنامه‌اش عمل کند. خدا می‌خواهد بگوید: مردم به پیغمبر صلوات بفرستید نمی‌گوید:  «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا...» شما «صَلُّوا» اول می‌گوید: ببین من که خدا هستم، صلوات می‌فرستم، فرشته‌هایی که از شما بهتر هستند، صلوات می‌فرستند،   «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّون»  بعد بخشنامه می‌کند.

وی تاکید کرد: اگر رییس در صف اول نماز جماعت آمد، معاونانش و باقی مردم هم می‌آیند. اگر رئیس در اتاق خواند، معاونین در اتاقشان نماز می‌خوانند، بخشنامه که می‌کند نماز بروید، در نمازخانه اداره می‌بینی، دانه درشت‌ها نمی‌آیند. اگر می‌خواهی مردم نماز بیایند خودت باید صف اول باشی. خدا می‌گوید: من می‌خواهم بگویم: صلوات بفرست، اول می‌گوید:  «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّون»  بعد بخشنامه می‌کند که شما هم  «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیماً»  این آداب بخشنامه و دستور دادن است.

تنها پیامبری که همه جا بزرگ‌ها و باعظمت‌ها را خدا به او داده است

این کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: خداوند سه بار در قرآن این بزرگی را بیان می‌کند، اول خلق عظیم: انک لعلی خلق عظیم(قلم /۴)، دوم فضل عظیم: «کانَ فَضْلُ اللَّهِ عَلَیْکَ عَظیماً» (نساء/۱۱۳) و سوم کتاب عظیم: ولقد آتیناک سبعا من المثانی و القران العظیم(حجر/۸۷)..
 
خدا ده‌ها بار خود را با واژه رب کنار پیامبر اکرم می‌گذارد

حجت‌الاسلام تاتلاری افزود: کل هستی یک «رَبّ» خرجش شده است. قرآن می‌گوید «رَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِب» (معارج/۴۰) چون هر لحظه یک گوشه مشرق است و یک گوشه مغرب. تمام مشارق و مغارب را خدا یک رب خرجش کرده است. یک آیه دیگر،  «رَبُّ الْمَشْرِقَیْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَیْنِ» (الرحمن/۱۷)، آیه‌ی دیگر داریم  «رَبُّ کُلِّ شَیْ‌ءٍ» (انعام/۱۶۴)، در برخی دو بار رب داریم، در برخی چهار بار رب و بالاترینش یکی از «رب» ‌ها است که خدا شانزده بار گفته است.

وی ادامه داد: اما خدا وقتی به شخص پیغمبر رسیده ۲۴۸ بار می‌گوید: «ربک». یعنی کل مشرق و مغرب یک «رَبّ» خرجش شده است. مشرقین و مغربین یک رَب، «رَبُّ کُلِّ شَیْ‌ءٍ» یک رَبّ،  اما به شخص پیغمبر که می‌رسد، بیش از ۲۴۰ بار می‌گوید: «رَبُّک» من پروردگار تو هستم. این خیلی مهم است.
 

اعضاء جسمانی رسول اکرم(ص) در قرآن نام برده شده است

این کارشناس مسائل مذهبی یادآور شد: هیچ پیغمبری ذکر عضوش در قرآن نیامده است. پیغمبر ما عضو، عضوش در قرآن آمده است. «أَقِمْ وَجْهَکَ» (یونس/۱۰۵)   «وجه» یعنی صورت، «لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْک» (حجر/۸۸)  عَینَین، یعنی چشم، «بِلِسانِک» (مریم/۹۷)   یعنی زبان تو، «عُنُقِک» (اسراء/۲۹)،  یعنی گردن تو، «یَدَک»،  یعنی دست تو، «صَدْرَکَ» (شرح/۱)،  یعنی سینه تو، «الَّذِی أَنقَضَ ظَهْرَکَ» (شرح/۳)، «ثِیابَک» (مدثر/۴)  لباس، «قَرْیَتِک» (محمد/۱۳)، «نساءکَ»، «بَناتِک» (احزاب/۵۹).

حجت‌الاسلام تاتلاری گفت: گاهی یک نفر می‌گوید: قربان شما، یک‌وقت می‌گوید: قربان چشم‌هایت. قربان زبانت، قربان دستت، قربان پایت، قربان کفشت، یکوقت می‌گوید: سلام علیکم. یک‌وقت می‌گویم: سلام علیکم، سلام علیکم، سلام علیکم! اینکه دانه دانه سلام می‌کنیم، بیانگر توجه است. خداوند در کنار نام پیامبر(ص) ۲۴۰ بار می‌گوید:  «رَبُّکَ».
 
 
خدا در قرآن پیغمبر را با اسم صدا نزده است

وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال تمام پیامبران را با اسم صدا و خطاب فرموده است، وقتی می‌خواهد صدا بزند، با اسم چنین صدا می‌زند:  «یا موسی»،   «یا آدم»،   «یا نوح» و «یا عیسی»، اما «یا احمد»، «یا محمد» در قرآن نیست. پیغمبر ما را خدا با اسم صدا نزده است و این از اختصاصات رسول اکرم(ص) است. خداوند متعال هرجا می‌خواهد رسول اکرم(ص) را صدا بزند، با اسم صدا نمی‌زند، با عظمت و با ابهت و با القاب خاص همچون یا ایها الرسول و یا ایها النبی صدا می‌زند.

 
تنها پیامبری که رحمت للعالمین است

این کارشناس مسائل مذهبی در پایان گفت: در زمان تمام پیامبران الهی اگر عموم مردم گناهی را مرتکب می‌شدند، خداوند عذاب عمومی نازل می‌کرد و گاهی کل قوم و گاها تمام قوم و اهل شهر را نابود می‌کرد، اما تنها پیامبری که خدا به خاطر وجود او عذاب عمومی را از عالم برداشت و حساب‌ها را برای آخرت موکول کرد رسول مکرم اسلام حضرت محمد(ص) است، لذا خداوند وجود او را با عنوان رحمة للعالمین معرفی می‌کند «و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین» (انبیاء/۱۰۷).

انتهای ‌پیام

  • جمعه/ ۲۲ مهر ۱۴۰۱ / ۰۹:۳۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 1401072211434
  • خبرنگار : 71461