انواع ابزار جراحی

ابزار جراحی دارای انواع مختلفی است که براساس عملکرد به سه نوع طبقه‌بندی می‌شوند.1- ابزارهای جراحی که مخصوص برش شامل قیچی جراحی، چاقوی جراحی و قیچی است. 2- ابزارهای گرفتن شامل هر چیزی برای نگه داشتن چیزی در جای خود استفاده می‌شود. 3- ابزاهای جمع‌کردن برای باز نگه داشتن برش‌ها و یا برای دور نگه داشتن اندام‌ها و بافت‌ها در حین عمل استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از برانکارد، در این متن قصد داریم به بررسی رایج‌ترین‌های "ابزار جراحی" بپردازیم، پس تا پایان ما را همراهی کنید.

انواع ابزار جراحی

مواردی که در زیر اشاره می‌کنیم رایج‌ترین وسایل جراحی هستند:

قیچی جراحی و چاقوی جراحی:

چاقوی‌های جراحی براساس اندازه، شکل و کاربرد متفاوت هستند. به عنوان مثال، جراحان معمولاً از تیغه شماره ۱۰ برای ایجاد برش‌های کوچک‌تر در پوست و بافت استفاده می‌کنند. در حالی که تیغه شماره ۱۵ با انحنای کوچک خود برای ایجاد برش‌های کوتاه و دقیق، مانند برداشتن ضایعه پوستی یا بازکردن عروق استفاده می‌شود.

قیچی جراحی:

قیچی جراحی از مهمترین وسایل جراحی است که برای ایجاد برش‌های دقیق با کمترین آسیب بافتی استفاده می‌شوند.

قیچی جراحی با تیغه‌های خمیده به شما کمک می‌کند تا برش‌های تمیزی را بدون برخورد به بافت زیرین ایجاد کنید.

قیچی‌های کوچکتر که برای کاربردهای ظریف مانند جراحی‌های چشم و جراحی مغز و اعصاب خوب هستند. در نهایت، تیغه‌های کوچک می‌توانند برش‌های دقیقی ایجاد کنند، در حالی که حداقل فشار را اعمال می‌کنند و آن‌ها را برای جراحی میکروسکوپی عالی می‌کنند.

پنست:

پنست یکی از زیرمجموعه‌های ابزار جراحی است که مانند قیچی و چاقوی جراحی، پنست جراحی در طیف وسیعی از سبک‌ها و اندازه‌ها وجود دارد که هر یک برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. پنست می‌تواند نوک مستقیم یا منحنی داشته باشد. نوک‌های مستقیم چسبندگی و دقت بیشتری را فراهم می‌کنند، در حالی که نوک‌های منحنی دید بیشتری را ارائه می‌دهند.

به طور مثال پنس هموستات که شبیه قیچی می‌باشد، با نام قفل‌کننده نیز شناخته می‌شود و جراحان از آن برای ایمن نگه داشتن بافت‌ها در طول عمل‌های ظریف و فشار دادن رگ‌های خونی برای مسدود کردن جریان خون هنگام عمل روی اندام‌ها استفاده می‌شود.

اکارتور یا رترکتور:

در جراحی، اکارتور یا رترکتور می‌تواند زخم یا برش را باز نگه دارد یا اندام یا بافتی را از مسیر خارج کند تا جراح بتواند در زیر آن کار کند.

رترکتورها نقش مهمی در جراحی دارند؛ امروزه آن‌ها در اندازه‌ها، شکل‌ها و طرح‌های مختلفی عرضه می‌شوند. رترکتور دستی، رترکتور خود نگهدارنده و رترکتورهای معمولی از این دست مدل‌ها می‌باشد.

نیدل هولدر یا نگهدارنده سوزن:

نیدل هولدرها یا همان نگهدارنده‌های سوزن معمولاً دارای نوک بافتی برای نگه داشتن ایمن هستند و از کاربردی‌ترین "وسایل جراحی" می‌باشند. اغلب آنها یک جغجغه (یا مکانیسمی برای قفل کردن) دارند. برخی از نیدل هولدرها دارای کاربید در نوک هستند که باعث مقاوم‌تر شدن نوک آن‌ها نسبت به فولاد ضد زنگ شده است و ماندگاری بیشتری دارند و چسبندگی بهتری هم دارند.

برخی از نگهدارنده‌های سوزن دارای قیچی بخیه داخلی هستند و بعضی دیگر از این نیدل هولدرها دارای دسته‌های فنری (فشرده) برای استفاده دو سویه هستند. آن‌ها دارای قفل یا بدون قفل، صاف یا دندانه‌دار و مستقیم یا منحنی عرضه می‌شوند. نیدل هولدرهای سوزنی فک صاف فاقد آج در فک هستند و برای دست زدن به سوزن‌های بخیه بسیار ریز استفاده می‌شود.

پنس جراحی:

پنس ابزار جراحی ویژه‌ای است که وظیفه‌ی اصلی آن گرفتن، جمع کردن یا تثبیت بافت‌ها می‌باشد. انواع مختلف پنس‌های جراحی بر اساس شکل دندانه‌هایشان طبقه‌بندی می‌شوند و در واقع طراحی که با نوع بافت و ابزار برای نگه داشتن و دستکاری در نظر گرفته شده است، مرتبط است.

نوع پنس جراحی مورد استفاده در روش بالینی به طور گسترده‌ای به این بستگی دارد که آیا عمل به ابزاری نیاز دارد که دندانه‌دار باشد و یا اینکه بدون دندانه. هنگام انتخاب یک پنس برای عملکرد آن، طراحی آن را به خاطر بسپارید. پنس حلقه‌ای، پنس گیره‌دار یا پنس قفل‌کننده روش ایده‌آل برای گرفتن بدون دست زیرا می‌تواند روی بافت قفل شود و تنها بماند.

خرید ابزار جراحی

فروشگاه اینترنتی برانکارد با ارائه انواع ابزار جراحی سعی بر این دارد که شما عزیزان بتوانید انتخاب‌های بهتر و هوشمندانه‌تری داشته باشید. پس از مراجعه به فروشگاه اینترنتی برانکارد پس از بررسی اطلاعات انواع ابزار جراحی و قیمت ابزار جراحی، می‌توانید خرید ابزار جراحی را انجام دهید.

علاوه بر این، به دلیل نوساناتی که در بازار وجود دارد بهتر است برای آگاهی از آخرین قیمت ابزار جراحی با شماره تلفن ۶۷۳۰۶-۰۲۱ تماس بگیرید تا علاوه بر آگاهی از قیمت، از مشاوره رایگان برای خرید ابزار جراحی بهره‌مند شوید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • دوشنبه/ ۱۸ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 1401071708556
  • خبرنگار : 30188