اولین جشنواره ملی زرشک خراسان جنوبی/ ۱۵

افتتاح مرکز توسعه و ترویج فناوری‌های زرشک و عناب در خراسان جنوبی

فرماندار قاین گفت: همزمان با جشنواره ملی زرشک در ۲۲ مهرماه جاری، برای نخستین بار در استان مرکز توسعه و ترویج فناوری‌های زرشک و عناب به منظور ارتباط بیشتر بین فناوری‌های جدید و کشاورزی افتتاح خواهد شد.

محمد محمدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: ۶۵۰۰ هکتار از باغات این شهرستان زیر کشت زرشک بوده و سالانه هفت هزار تن زرشک از این مزارع و باغات برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد زرشک استان در شهرستان قاین تولید می‌شود، افزود: ۱۲ هزار و ۵۰۰ خانوار از این محصول بهره بردار وجود دارد.

فرماندار قاین با تاکید بر برداشت و بسته بندی براساس استانداردهای بین‌المللی، افزود: مهم‌ترین مشکل بحث صادرات زرشک است و نیاز به بارگاه زرشک و فرآوری بیشتر از جمله پیشنهادات است.

محمدی با بیان اینکه ۲۵۰ بارگاه زرشک مجوزدار در قاین فعالیت دارند و ۱۴ واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی زرشک در شهرشتان قاین راه اندازی شده است، تصریح کرد: در خصوص زرشک به دنبال المان‌سازی در شهرستان قاینات هستیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه وجود دلالان در تمام بخش‌های کشاورزی از جمله مهم ترین مشکلات است، افزود: در پیگیری این حوزه ضعف داریم و باید تلاش بیشتری انجام دهیم.

فرماندار قاین با اشاره به برگزاری جشنواره ملی زرشک، تصریح کرد: اگر براساس اهدافی که برای این جشنواره گذاشته شده پیش رویم اثرات مفیدی خواهد داشت چراکه محصول زررشک معرفی شده و از طرفی کشاورزان با فناوری‌های جدید آشنا می‌شوند.

پر کردن گسست عمیق بین کشاورزان و فناوری‌های روز

محمدی با اشاره به فرصت حضور سرمایه‌گذاران و مسئولانی از مناطق دیگر کشور، ادامه داد: با برگزاری این گونه جشنواره‌ها، ارتباط کشاورزان با صادرکنندگان استانی و ملی و کشورهای حاشیه دریای خزر افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به جلسه مشترک استاندار خراسان جنوبی با سفرای کشورهای حوزه قفقاز، افزود: اگر زمینه فراهم شود که سفرای کشورهای اروپایی در منطقه حضور یابند، محصولات معرفی شده و صادرات رونق می‌گیرد.

فرماندار قاین با اشاره به اینکه آموزش کشاورزان و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های روز برای بهره‌وری بیشتر از دیگر مزایاست، تصریح کرد: اکنون شرکت‌های دانش بنیانی در شهرستان فعال هستند که در بحث فرآوری زرشک فعالیت دارند و با برگزاری جشنواره ملی زرشک بیشتر شناخته می‌شوند.

محمدی با بیان اینکه امیدواریم ارتباط خوبی بین حوزه فناوری و کشاورزان ایجاد شود؛ موضوعی که در سال‌های اخیر گسست زیادی داشته است، افزود: با راه‌اندازی مرکز توسعه و ترویج فناوری‌های زرشک و عناب حضور مستمر پژوهشگران در منطقه افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه این مرکز در طی سال‌های آینده با بهره‌گیری از فناوری‌های روز و حضور پژوهشگران موجبات تولید زرشک را براساس استانداردهای بین الملی فراهم خواهد آورد، یادآور شد: امیدواریم با وجود این مرکز، مطالعات خوبی در حوزه زرشک انجام شود.

جشنواره ملی زرشک از ۲۱ تا ۲۷ مهرماه در ۵ شهرستان استان برگزار می‌شود تا بازاریابی، معرفی و فروش این محصول دوباره رونق گیرد.

انتهای پیام  

  • دوشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 1401071105036
  • خبرنگار :