یونان: چنانچه اقدامات تحریک‌آمیز ترکیه پایان یابد، آماده مذاکره‌ایم

وزیر امور خارجه یونان تاکید کرد، آتن می‌خواهد با ترکیه گفت‌وگویی "سازنده" بر مبنای قوانین بین‌المللی داشته باشد اما آنکارا باید ابتدا اقدامات "تحریک‌آمیز شدید و بی‌سابقه" خود را متوقف کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، یونان و ترکیه که هر دو جز متحدان ناتو هستند اما دشمنان تاریخی یکدیگر نیز محسوب می‌شوند، دهه‌ها بر سر طیفی از مسائل از جمله نقطه شروع و پایان فلات قاره‌شان، پروازها بر فراز دریای اژه و قبرس با یکدیگر اختلاف داشته‌اند.

نیکوس دندیاس، وزیر امور خارجه یونان در مصاحبه‌ای با روزنامه "پروتو تما" گفت: این به ترکیه بستگی دارد که برقراری چنین گفت‌وگویی را انتخاب کند یا خیر اما اساس چنین مذاکره‌ای باید یک تنش‌زدایی باشد.

اتحادیه اروپا ماه گذشته نسبت به اظهارات رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه که در آن یونان، یکی از اعضای این بلوک را به اشغال جزایر غیرنظامی شده در دریای اژه متهم می‌کرد و تاکید داشت که ترکیه زمانش که برسد برای انجام تمامی اقدامات لازم آماده است، ابراز نگرانی کرد.

دندیاس گفت: کسی که مسئول تنش‌زدایی است، همان طرفی است که باعث تنش شده است و این کسی نیست جز ترکیه.

وی آنکارا را به خاطر لفاظی‌هایش درباره ادعاهای نادرست و از نظر قانونی بی‌اساس، "حتی توهین‌های شخصی" مقصر اقدامات تحریک‌آمیز روزافزون دانست.

دندیاس تصریح کرد: ترکیه شدیدا نقض حریم هوایی یونان و پرواز بر فراز آن را افزایش داده است. به نظر می‌رسد که رفتار ترکیه در راستای یک "روایت تجدیدنظرطلبانه" است که دائما آن را ترویج می‌دهد.

وی گفت: ادعاهای ترکیه دال بر اینکه یونان نمی‌تواند از نظر دیپلماتیکی، سیاسی و نظامی یک طرف صحبت برابر باشد، نقض قانون اساسی روابط خارجی و اصل برابری در بین کشورهاست.

دندیاس افزود: این یک رویکرد توهین‌آمیز است که کشورهای مختلف را کم و بیش برابر می‌داند.

انتهای پیام

  • دوشنبه/ ۱۱ مهر ۱۴۰۱ / ۱۰:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401071104978
  • خبرنگار : 71477