برگزاری چهارمین انتخابات پارلمان در عرض ۱۸ ماه در بلغارستان

رای‌دهندگان بلغارستانی امروز (یکشنبه) با هدف شرکت در چهارمین انتخابات پارلمانی برگزار شده در ۱۸ ماه اخیر در این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند.

به گزارش ایسنا، به نوشته خبرگزاری پرس اسوسیشن، این انتخابات تحت الشعاع بی‌ثباتی سیاسی، تداوم جنگ اوکراین در همسایگی بلغارستان و مشکلات اقتصادی در این  فقیرترین عضو اتحادیه اروپا قرار دارد.

حوزه‌های رای‌گیری از ساعت هفت صبح امروز یکشنبه به وقت محلی در بلغارستان گشایش یافته‌اند و انتظار می‌رود نتایج اولین نظرسنجی‌های اخذ شده حین خروج رای دهندگان بعد از  بسته شدن حوزه‌های رای گیری در ساعت هشت شب به وقت محلی اعلام شده و فردا دوشنبه نیز نتایج مقدماتی رسمی اعلام شوند.

جدیدترین نظرسنجی‌های قبل از انتخابات نشان دادند، بالغ بر هشت حزب می‌توانند در این انتخابات با رد کردن آستانه رای چهار درصدی وارد پارلمان بلغارستان شوند و گروه‌های حامی روسیه و پوپولیست نیز می‌توانند تعداد نمایندگانش را در این پارلمان افزایش دهند.

بر اساس این گزارش انتظار می‌رود سطح شرکت رای‌دهندگان واجد شرایط در این انتخابات به دلیل انزجار و سرخوردگی آنها از سیاستمداران کشورشان و ناتوانی این سیاستمداران در ۱۸ ماه اخیر در تشکیل یک ائتلاف حاکم معتبر، پایین باشد.

پیش از برگزاری این انتخابات زودهنگام جدید، یک ائتلاف شکننده تحت رهبری کریل پتکوف، نخست وزیر غربگرای بلغارستان در یک رای عدم اعتماد پارلمان به او در ماه ژوئن شکست خورد. او بعد از این رخداد ادعاد کرد، مسکو از تاکتیک‌های "جنگ ترکیبی" برای سرنگون کردن دولتش به بهانه خودداری این دولت از پرداخت صورتحسابهای گاز روسیه با واحد پول روبل و دستور او به اخراج گسترده دیپلماتهای روسیه از بلغارستان استفاده کرده است.

شرکت کم رای‌دهندگان در این انتخابات پارلمانی می‌تواند به نفع حزب حاکم GERB، متعلق به بویکو بوریسوف، چهره‌ای که سابقا سه دوره نخست وزیر بلغارستان بوده، به رغم افت حمایت از این حزب و به دلیل تقویت بلوک رای‌دهندگان وفادار به آن تمام شود.

با وجود اینکه طبق نظرسنجی‌ها حزب بوریسوف احتمالا در جایگاه اول قرار خواهد گرفت، طبق درصدهای پیش‌بینی شده او نخواهد توانست یک دولت تک حزبی را تشکیل دهد و حزب GERB شانس کمی برای تشکیل ائتلافی تحت رهبری خودش به دلیل متهم شدن به فساد خواهد داشت.

جدیدترین نظرسنجی شرکت گالوپ نشان داد، حزب GERB با کسب ۲۵.۸ درصد آرای این انتخابات در جایگاه اول قرار گرفته و بعد از آن حزب متعلق به پتکوف تحت عنوان "تغییر را ادامه می‌دهیم" با کسب ۱۶.۶ درصد در جایگاه دوم خواهد بود.

انتهای پیام

  • یکشنبه/ ۱۰ مهر ۱۴۰۱ / ۱۱:۵۵
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 1401071004392
  • خبرنگار : 71415