هشدار معاون استاندار؛

زمینه‌های فساد از نظام مهندسی ساختمان قزوین جمع شود

معاون عمرانی استاندار قزوین طی نامه‌ای خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی استان خواستار مقابله با بسترهای فسادخیز در نظام مهندسی ساختمان قزوین شد.

مهدی رجحانی طی ارسال نامه‌ای سرگشاده خطاب به مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با انتقاد از رویه‌های غیرمعمول و مبهم در ارجاع پروژه‌ها در سازمان نظام مهندسی، بر اصلاح روندها و تغییر رویکردهای فساد خیز به نفع آحاد مردم خواستار مقابله با بسترهای فسادخیز در نظام مهندسی ساختمان قزوین شد. در این نامه سرگشاده بر ضرورت تغییرات اساسی در رویکردهای سازمان نظام مهندسی در راستای ایجاد شفافیت بر مدار عدالت تأکید شده است.

وی در بخشی از این نامه آورده است:

سالیان طولانی نظام مهندسی ساختمان استان بر مداری اداره شده است که محصول آن مبتنی بر گزارش‌های مکرر دریافتی و ارزیابی میدانی، ناامیدی جامعه مهندسی ساختمان استان از امکان اصلاح و توزیع عادلانه فرصت‌ها، تبدیل شدن سازمان به کانون پنهانی و خلوت عده‌ای خاص و بی‌انضباطی‌های فرایندی پرشمار است.

انتخابات اخیر تا حدودی بارقه‌ای امید برای جامعه مهندسی استان ایجاد کرد، که می‌تواند سازمان مطابق وظیفه اصلی خود حافظ منافع عموم مهندسان باشد. لیکن با گذشت چندین ماه، مجدداً نگرانی‌هایی بروز کرده است که گویا ریشه‌دار شدن جریانات خاص و افراد فرصت‌طلب، فرصت و امید بازگشت سازمان به صاحبان اصلی آن و عموم مهندسان شریف استان را تحت تأثیر قرار داده است و بیم آن وجود دارد که با اعمال فشار و ایجاد جریان های مزاحم، افرادی که برای استقرار نظام عادلانه توزیع منافع در سازمان کمر همت بسته اند نیز به گونه‌ای حذف یا جذب جریان‌های فاسد گردند.

با عنایت به وجود رویه‌های غیر معمول و مبهم از گذشته در ارجاع پروژه در سازمان نظام مهندسی که با هدف ایجاد منافع برای افرادی خاص انجام می‌شده است و همواره مورد اعتراض عمومی مهندسان شریف استان بوده است، لازم است اقدامات اساسی جهت رفع رویه‌ها و رویکردهای فساد خیز مورد توجه جدی قرار گیرد. در راستای توزیع و ارجاع عادلانه پروژه‌ها، برچیده شدن زمینه‌های فساد و نیز ارتقاء جایگاه جامعه مهندسی استان با پاکسازی از افراد، فرایندها و جریان‌های ناسالم و در راستای پیاده‌سازی دقیق آیین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، موارد مشروحه ذیل جهت اجرا با نظارت دقیق جنابعالی و ایفای نقش تاریخی توسط اعضای نظام (مدیران در نقش مجری و اعضا در نقش ناظر و مطالبه‌گر) ابلاغ می‌گردد.

بدون‌شک تحقق چشم‌انداز مورد درخواست عموم جامعه مهندسی استان مبنی بر شفافیت محض فرایندی و توزیع عادلانه منافع برای همه اعضا، بدون مطالبه‌گری و نظارت یکایک اعضا پرتلاش و پاکدست نظام مهندسی مقدور نخواهد شد. امید است با تلاش هماهنگ و مستمر همه اعضای شریف سازمان نظام مهندسی ساختمان در کوتاه مدت، دغدغه وجود دست‌های ناپاک در نظام مهندسی استان برای همیشه از خاطر اعضا محو گردد و هیچ مهندس عزیزی تردید نداشته باشد که سازمان طبق وظایف قانونی به طور کامل حافظ منافع آن‌هاست.

به گزارش ایسنا، ممنوعیت ارجاع پروژه‌ها از هر نوع و گروه و در کلیه رشته‌ها حتی آزمایشگاه خارج از سیستم ارجاع، استفاده از نظام ارجاع برای ارجاع پروژه‌های دولتی و صنعتی نیز جز در مواردی که مشمول نظام فنی و اجرایی کشور است، در دسترس قرار دادن فهرست کامل پروژه‌ها و پروانه‌های صادره و مهندسین مسئول آنها به صورت کاملاً شفاف و به صورت دوره‌ای حداکثر سه ماهه، در دسترس همه اعضا از جمله موارد تأکید شده در نامه رجحانی است.

بنا بر این خبر رونوشت این نامه از سوی معاون عمرانی استاندار قزوین به دادستان عمومی و انقلاب قزوین، بازرس قضایی و بازرس کل قزوین، رئیس نظام مهندسی ساختمان قزوین، مدیرکل امور حقوقی استانداری، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، مدیرکل حراست و مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین نیز ارسال شده است.

انتهای پیام

  • سه‌شنبه/ ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 1401062921235
  • خبرنگار :