آغاز توزیع کتب درسی در مدارس/ اعمال ۲۰۰ تغییر در کتاب‌ها

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره چاپ و توزیع کتب درسی در سال تحصیلی پیش رو گفت: برای امسال و تا کنون ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب درسی سفارش چاپ داده بودیم که چاپ شده و آماده است و توزیع از مناطق به مدارس از ۱۰ شهریور آغاز شده است. همیشه درصدی را بیش از برآورد جمعیت تولید می‌کنیم تا مطمئن شویم کتاب به دست همه دانش آموزان می رسد. 

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی لطیفی در نشستی خبری با بیان اینکه یک سیاست ما ارتقای تعاملات درون بخشی با معاونت‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه وزارتخانه است گفت: سیاست دوم ما توجه جدی‌تر به تحولات فرهنگی و اجتماعی معاصر جامعه است. انتظار مردم مبنی بر روزآمد کردن محتوای آموزشی با اقتضائات روز، انتظار به حقی است. 

وی افزود: یکی از ابعاد این مسئله دوره کرونا و دیگری تغییر و تحولات فناورانه است. ما هم در زمینه روش ها و هم شیوه‌های ارائه محتوا و هم صلاحیت ها و شایستگی ها و توانمندی‌هایی که دانش آموزان برای زندگی در شرایط جدید نیاز دارند، باید به سمت تغییر و اصلاح حرکت کنیم. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه سازمان برای مواجهه با زیست بوم جدید پساکرونا و آموزش‌های ترکیبی برنامه ریزی کرده است اظهار کرد: یکی دیگر از سیاست‌های ما استفاده از ظرفیت‌های بیرونی اعم از معلمان باتجربه و پیشکسوت است. حمایت و همچنین اشاعه برنامه درسی از سیاست های دیگر ماست. رویکرد جدی ما توجه به اقتضائات درون مدرسه است. 


لطیفی ادامه داد: توجه به اسناد تحولی مصوب و پیگیری اجرایی سازی اسناد تا سطح مدرسه در راس سیاست های ما قرار دارد. 


وی با اشاره به اینکه تمرکز اساسی سازمان توجه به مطالبات اسناد بالادستی در دوره های تحصیلی مختلف است اظهار کرد: تدوین راهنماهای درسی حوزه تربیت و یادگیری از دوره ریاست "ملکی" آغاز شده است و در حال تکمیل قطعات پازلی هستیم که به واسطه آن بازنگری در کتب درسی صورت می‌گیرد. تقویت سرمایه انسانی در سازمان نیز مدنظر است، بخشی از نیروها در آستانه بازنشستگی قرار دارند و باید نیروی تازه نفس وارد سازمان شوند. 


رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه برای چاپ کتب درسی سالانه ۴۵ تا ۴۷ هزار تن کاغذ و ۴۲۰۰ تا ۴۵۰۰ تن مقوا نیاز داریم که این حجم از مقوا از خارج وارد می‌شد گفت: امسال تفاهم نامه برای تولید صد درصدی مقوای جلد کتب درسی منعقد شد. از ۴۵ هزار تن کاغذ مورد نیاز نیز حداکثر ۷۰۰۰ تن تولید داخل بود که امسال تفاهم نامه تولید ۳۰ هزار تن کاغذ داخلی منعقد شده است که اتفاق بزرگی در زمینه حرکت به سمت خودکفایی بود. 


لطیفی درباره چاپ و توزیع کتب درسی در سال تحصیلی پیش رو اظهار کرد: برای امسال و تا کنون ۱۴۹ میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب درسی سفارش چاپ داده بودیم که چاپ شده و آماده است و توزیع از مناطق به مدارس از ۱۰ شهریور آغاز شده است. همیشه درصدی را بیش از برآورد جمعیت تولید می‌کنیم تا مطمئن شویم کتاب به دست همه دانش آموزان می‌رسد. 

ثبت سفارش کتب درسی توسط ۹۲ درصد دانش آموزان؛ باقی‌مانده‌ها سریعتر اقدام کنند

اعمال ۲۰۰ تغییر در کتب درسی از اصلاحات جزئی تا کلیات 


وی افزود: تا کنون ۹۲ درصد دانش آموزان ثبت سفارش انجام داده‌اند. از خانواده‌ها درخواست می‌کنم سریعتر اقدام کنند تا کتاب راحت‌تر به دست فرزندانشان برسد. 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه نزدیک به ۹۷۰ عنوان کتاب درسی داریم که برای سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۲۰۰ عنوان تغییراتی داشته‌اند؛ از اصلاح جزئی گرفته تا کتب نونگاشت گفت: تعداد خیلی کمی کتب نونگاشت یا با تغییرکلی بوده اند. تعدادی کتب نونگاشت در حوزه کاردانش و حدود ۱۳ تغییر کلی کتب درسی داشته ایم و مابقی اصلاحات جزئی بوده است. 

آغاز بهسازی کتابهای درسی با اصلاح تکالیف، غنی‌سازی محتوا و زیباشناختی 

لطیفی افزود: برای سال ۱۴۰۲ هنوز عدد و رقمی از اصلاحات و تغییرات اعلام نشده و پروژه بهسازی کتب درسی را آغاز کرده ایم که بر سه زمینه متمرکز است. محور نخست اصلاح فعالیت های یادگیری و به عبارتی تمارین و تکالیف کتب درسی است. محور دوم غنی سازی برخی کتب در برخی حوزه‌های محتواییِ مورد تاکید مانند سواد رسانه‌ای است. محور سوم نیز ارتقای ابعاد زیبایی شناختی برخی کتب درسی است که به صورت آزمایشی است. 

وی درباره الزامات تغییر کتب درسی گفت: از تالیف و نگارش برخی کتب درسی ما حدود ۱۰ سال و برخی بیش از ۱۰ سال گذشته است. از سوی دیگر عدم تناسب میان حجم محتوا و زمان آموزش احساس می‌شود. مسئله اساسی که در فرمایشات رهبری نیز بدان اشاره شده بود این است که  شایستگی‌ها، مهارتها و توانمندی‌هایی که دانش آموز به آن نیاز دارند را مورد توجه قرار دهیم که ناظر بر به روز آوری و بهسازی کتب درسی است. 

لطیفی ادامه داد: در گام اول نیازسنجی را آغاز کردیم. بالغ بر ۱۰۰ مطالعه و پژوهش جمع آوری شده و در حال بازبینی و فراتحلیل این مطالعات هستیم. دوم مطالعات آینده نگرانه است که به آنها نیز توجه داریم تا بتوانیم نیازهای آتی دانش آموزان را نیز پوشش دهیم. نیازها به طور مستمر رصد می‌شوند. 

انتشار راهنمای آموزش ترکیبی پساکرونا تا مهرماه جهت بهره‌مندی معلمان از فناوریها و امکانات جدید 

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با بیان اینکه بخشی از  پروژه‌های ما در قالب برنامه بهسازی کتب درسی به صورت برون سپاری و با مشارکت نهادها و افراد بیرونی انجام می‌شود و از کمک دیگر بخش‌ها استقبال می‌کنیم، درباره راهنمای آموزش ترکیبی دوران پساکرونا گفت: یک رویکرد و اقدام ما تهیه راهنمای آموزش ترکیبی است که تا ابتدای مهر منتشر خواهد شد که یک متن راهنما و بسته آموزشی برای معلم است که می‌گوید معلم چگونه از ابزارهای موجود در راستای ارتقای عملکردش بهره مند شود. آموزش حضوری است اما در دوره جدید معلم از ابزارها و امکانات جدید فناورانه برخوردار است که می‌تواند از آنها استفاده کند. 


لطیفی ادامه داد: محور دوم اقدامات ما تقویت حوزه هایی چون سواد رسانه‌ای و سواد دیجیتال است که دانش آموزان باید در آن توانمند شوند. 


وی درباره جاری سازی علم نافع در محتوا نیز گفت: بعد از فرمایش رهبری، کارگروه‌هایی را فعال کردیم تا به جمع بندی برسیم که چه اقداماتی باید انجام دهیم که پروژه بهسازی کتب در همین زمینه طراحی و آغاز شده است. 


رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: یک اقدام دیگر اصلاحاتی است که در چارچوب فعلی کتب امکان پذیر نیست، به عبارت دیگر تغییر محتوا در برخی دوره‌ها و کتب به صورت اصلاحی امکان پذیر نیست زیرا کاری از جنس تغییر وصله پینه‌ای و نچسب می‌شود. بخشی از تغییرات مبتنی بر تحول در بخشی از کتابهاست که ما به دنبال آن هستیم تا تغییراتی در ساختارها ایجاد شود. دسته سومِ اقدامات به نظام آموزشی کمک می‌کند که نافع سازی محتوا را نه تنها در کتب بلکه در فرامتن رقم بزند. برخی از اشکالات به نحوه اجرا برمی‌گردد. توانمند کردن معلم از سازوکارهایی است که می‌تواند به ما کمک کند تا تحول رقم بخورد. اگر معلم نقشه کار را در اختیار داشته باشد تمرکزش را بر آن بخشی از محتوا می‌گذارد که مهم تر و اثربخش تر هستند. 


لطیفی درباره تولید محتوای دوره پیش از دبستان گفت: تعامل خوبی با سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک داریم و تفاهم نامه مشترکی در جهت تعاملات دو سازمان منعقد شده است. سازمان پژوهش متصدی ساماندهی محتوای پیش دبستانی است و از سوی دیگر این امر در اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک به این سازمان سپرده شده است. 


وی افزود: توافق کردیم فرایند بررسی و تایید بسته‌ها به صورت مشترک توسط دو سازمان انجام شود. سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برگزار کننده فرایند است و در فرایندهای کارشناسی، کارشناسان سازمان پژوهش به کمک می روند و اعتباربخشی به صورت مشترک انجام می‌شود، اما مدیریت با سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک است و نتیجه را آنها اعلام می‌کنند.

ادامه دارد

  • دوشنبه/ ۲۱ شهریور ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۱
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 1401062115887
  • خبرنگار : 71424