یک مسئول در محیط زیست فارس:

قره آغاج را مدیریت ناکارآمد منابع آب و کشاورزی ناپایدار خشک کرد

رئیس حفاظت محیط زیست قیر و کارزین تاکید کرد که علت خشکیدن رود قره آقاج، مدیریت ناکارآمد منابع آب و کشاورزی ناپایدار بوده است.

جهانپور در مورد به فیلمی از پایین دست سدسلمان شهرستان قیروکارزین و رودخانه قره آغاج در شبکه های اجتماعی گفت: مجموعه عواملی از جمله خشکسالی های اخیر و مدیریت ناکارآمد منابع آب و کشاورزی های ناپایدار  در شهرستان قیر و کارزین مثل سایر نقاط استان و ایران، موجب از بین رفتن منابع آب و خشکی سرزمین و رودخانه ها شده است. 

به نقل از محیط زیست فارس، جهانپور افزود: رودخانه قره آغاج به دلیل  عواملی همچون برداشت بی رویه از آبهای زیر زمینی، افزایش چاه های غیر مجاز ، افزایش پمپ های آب در مسیر رودخانه (بیش از ۱۶۰ دستگاه پمپ آب فقط در حوزه شهرستان قیر و کارزین) و رعایت نشدن الگوی کشت در حوضه آبخیز آن توسط کشاورزان و زارعین ، و سایر عوامل به خشکی گراییده است. 
رئیس شهرستان قیروکارزین اضافه کرد: حق آبه پیش بینی شده برای رودخانه توسط وزارت نیرو در طراحی و اجرای سد سلمان فارسی ۴۰ میلیون متر مکعب بوده که با پیگیری های این اداره و همکاری مدیریت  منابع آب شهرستان تا ۱۵ شهریور در حدود ۳۵ میلیون متر مکعب آن در ماه های خرداد، تیر و مرداد به همراه حقابه کشاورزان رهاسازی شده که بخشی از آبهای رها شده در زمین نفوذ کرده، مقداری تبخیر شده و باقیمانده آن هم توسط پمپ های کشاورزان و زارعین پایین دست سد سلمان که غالبا هم غیرمجاز است از رودخانه قره آغاج برداشت و مانع رسیدن آب به پایین دست شده است. 

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: این سلسله اتفاقات، مشکلات عدیده محیط زیستی را ایجاد کرده و در صورت ادامه این روند شاهد عواقب ناخوشایندی در رابطه با منابع آب خواهیم بود. 

وی تاکید کرد: با شرایط موجود برداشت آب از بستر رودخانه، اگر حقابه محیط زیست و همچنین حقابه کشاورزان پایین دست سد سلمان به چندین برابر هم افزایش پیدا کند ، باز آب به تمام طول مسیر رودخانه قره آغاج نخواهد رسید.

 جهانپور از کشاورزان درخواست کرد که با رعایت الگوی کشت و صرفه جویی در مصرف آب و استفاده از روشهای نوین آبیاری در شهرستان به سازگاری با تغییر اقلیم و تاب آوری اکوسیستم ها کمک کنند. 

او همچنین از مسئولان شهرستان خواست به منظور انجام وظایف قانونی خود از برداشتهای غیرمجاز آب در حوضه آبخیز رودخانه و مسیر آن جلوگیری کنند تا از تخریب غیرقابل جبران محیط زیست جلوگیری و در مدیریت پایدار منابع آب مشارکت لازم را داشته باشند.

انتهای پیام

  • شنبه/ ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ / ۰۸:۵۹
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 1401061914125
  • خبرنگار :