حبیب رحیمپور ازغدی در مراسم نخستین سالگرد درگذشت مرحوم حیدر رحیمپور ازغدی که امروز، ۱۷ شهریور در سالن اجتماعات موسسه فرهنگی هنری قدس برگزار شد، اظهار کرد: اصلیترین ویژگی حیدر رحیمپور که در وجود او یافتم و در بسیاری از کسانی که طی ۲۰ سال اخیر با آنها ارتباط داشتم وجود نداشت، جامعیت شخصیت وی بود.
وی افزود: جامعیت او به گونهای بود که اقتصاد، سیاست، فرهنگ و علم را کنار یکدیگر پیش برد و هر چهار مقوله را پای دین کشاند. در حقیقت چنین جامعیتی را هرکسی نمیتواند داشته باشد، اما معنای وجود او برای من این بود که چگونه میتوانست تمام ابعاد را با یکدیگر پیش ببرد، زیرا این کار بسیار سخت است. همچنین پدرم همیشه با ارتجاع و بیرون افتادگی از زمان مبارزه میکرد و هدف او صرفا خاطره گویی نبود، بلکه اگر به گذشته بازمیگشت دغدغه بازخوانی رسالتها را داشت تا طرحی را برای آینده ایجاد کند و از خلال میان دیروز و فردا، بتواند امروز را بازسازی کند.
فرزند حیدر رحیمپور ازغدی بیان کرد: از جمله دیگر ویژگیهای حیدر رحیمپور اهمیت به سنتها و انتقال آن از نسل گذشته به نسل کنونی است. تعریف او از منظر سنت نقد انقلابی به این دلیل مهم است که در تمام دورانی که دست به قلم بود، از امضایی که پای نوشتههای خود میزد به عنوان برچسب و بازنمایی هویتی خود یاد میکرد و هرگاه نوشتهای را از وی میخواندم این سوال برای من ایجاد میشد که چرا او خود را به عنوان نویسنده منتقد معرفی میکند. به نظر میرسید که اصرار او به این دلیل بود که خود را در مقام تبلیغ و تعلیم سنت نقد انقلابی میدید و از هر فرصتی استفاده میکرد تا نقد را احضار کرده و از این طریق بتواند انقلاب را بازخوانی کند.
مشاور رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه سنت دارای دو مولفه است که در شخصیت حیدر رحیمپور تجلی پیدا کرده بود، گفت: او خود را به عنوان مکتب تفکیکی معرفی میکرد و میراثدار و شاگرد علمای بزرگی از جمله شیخ مجتبی قزوینی بود. آنچه که در مکتب تفکیک بیش از هر خصیصه دیگری عیان میشود نقد الهیات است و مکتب تفکیک بخشی از الهیات را احضار میکند که این الهیات حتما سابقه انتقالی نسبت به الهیات متعارف و مرسوم را داشته است.
رحیمپور ازغدی با اشاره به اینکه مکتب تفکیک همزمان ۲سویه انتقادی معرفتی داشت، عنوان کرد: سویه اول نقد الهیاتی نسبت به معارف و معرفتهای غیرالهیات بود و به نوعی الهیات را نسبت به هر معرفت دیگری افضل میدانست. سویه دوم نیز نقد الهیات مرسوم به الهیات فلسفه عرفانی از حیث الهیات تفکیکی یا الهیات معارفی بود. این سابقه معرفتی در حیدر رحیمپور بسیار پررنگ بود و مدام تلاش میکرد که اسلام شناسی را از اسلام شناسی عرفانی و فلسفی پیراسته کند.
وی اظهار کرد: پدرم همواره در تلاش بود که آموزههای الهیاتی را به کار بگیرد و رابطه انسان با خدا را به رابطه انسان به انسان گسترش دهد. اینجا بود که الهیات نقد عیان میشد و در بسیاری از مقالات سیاسی و اقتصادی مباحثی همانند جبر و اختیار، پرورش و آفرینش، عقاید کلامی شیعه و.... مطالبی را نوشته بود و اتفاقا یکی از ویژگیهای او پیوند این مطالب با یکدیگر بود.
فرزند حیدر رحیمپور ازغدی تصریح کرد: حتما او تجلی ایمان را الا اله الّا اللّه میدید و همواره لازمه ایمان را نیز همزمان نفی و اثبات میکرد. ایمان عملی را واکنش به امر غیر دینی و پذیرش امر دینی میدید و تمامی صحنههای جامعه را از همین منظر ارزیابی و همواره گزارهها و باورهای الهیاتی را تبیین میکرد و معیاری برای نقد امور انسانی میدانست.
مشاور رئیس مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری بیان کرد: در واقع جمع مفهوم به ظاهر متعارف و متضاد منتقد معتقد در باب سنت نقد انقلاب وی وجود داشت که در این میان تقریبا در اینجا با دوگانهسازی جعلی اما فراگیر مواجه هستیم که گویا انقلابی بودن با انتقادی بودن در تعارض است، اما در ذهن حیدر رحیمپور این دو نه تنها در تعارض با یکدیگر نبودند بلکه لازم و ملزوم یکدیگر نیز قرار دارند. یعنی اصلا انقلابی غیرانتقادی به این معنا نداریم و اگر کسی در مقام نقد بر نمیخیزد گویی حق انقلابیگری را به تمام ادا نکرده است.
منزل حیدر رحیمپور پاتوقی برای شکلگیری مبارزات انقلاب بود
علی یعقوبی، مدیرعامل روزنامه قدس نیز در ادامه این مراسم اظهار کرد: امروز موسسه فرهنگی قدس افتخار برگزاری نخستین سالگرد درگذشت استاد فقیه، معلم عدالت و اندیشمند انقلابی مرحوم حاج حیدر رحیمپور ازغدی را دارد. حاج حیدر قبل از هر چیزی حیدری بود و دفاع غیورانه و حیدرگونه او از انقلاب اسلامی، به ویژه در حوزه قسط و عدل یکی از مهمترین ارکان و اصول انقلاب اسلامی از او نماد برجستهای در این حوزه ساخت و شاید بیشتر با این ویژگی او را میشناسند.
وی افزود: حیدر رحیمپور ویژگی بارز دیگری نیز داشت و آن ویژگی این بود که او همواره قبل و بعد از انقلاب کانونی برای همه بود. قبل از انقلاب منزل نوستالژیک و تاریخسازش همیشه پاتوقی برای شکلگیری حرکتهای مبارزان انقلاب اسلامی بود و در منزل او بزرگانی همچون رهبر معظم انقلاب، دکتر شریعتی و سایر بزرگان انقلاب حضور پیدا میکردند. پس از انقلاب اسلامی نیز خانه او همچنان کلاس درس، مرجع، پناه و چراغ روشنی برای انقلابیها بود.
مدیرعامل روزنامه قدس اضافه کرد: تواضع، ساده زیستی و بیآلایشی نسبت به هرگونه رنگ، ریا و آزادگی از ویژگیهای متمایز مرحوم حیدر رحیمپور ازغدی بود.
انتهای پیام