در همین راستا تصمیم گرفتیم از فکری درباره علت دعوتش به اپرای مارینسکی سوال کنیم و بپرسیم که دعوت او به این اپرا چقدر وابسته به تواناییهای خودش و البته تا چه اندازه مرهون جایگاه علی رهبری در این ارکستر بوده است؟ همچنین اینکه چقدر ضرورت دارد موسیقیدانهایی که خارج از ایران فعالیت میکنند، هنرمندان موفق کشورمان را جهت معرفی هنر ایران، وارد فضای بینالملل کنند؟
او در پاسخ به سوال اول ایسنا میگوید: قطعا حضور استاد رهبری در اپرای مارینسکی اصلیترین دلیل دعوت من به اپرای مارینسکی بوده است و براساس آنچه که میدانم در آینده از آثار آهنگسازان ایرانی در اپرای مارینسکی استفاده خواهد شد. البته در شغل ما سلسله مراتبی وجود دارد؛ مثلا استاد رهبری توسط آقای گریگف به عنوان رهبر مهمان دائم انتخاب شدهاند و ایشان هم حق دارند سولیستهای خود را با تأیید آقای گریگف انتخاب کنند.
او ادامه میدهد: سالهاست که استاد رهبری فارغ از در نظر گرفتن روابط دوستی و آشنایی و تنها با در نظر گرفتن توانایی افراد از هنرمندان ایرانی دعوت میکنند تا به این وسیله آنها را به جهان بشناسانند و تلاششان بر این است که تا جای ممکن در آثار خود از خوانندهها و نوازندههای ایرانی استفاده کنند و یا آثار خوانندههای ایرانی را ضبط و اجرا کنند؛ یکی مصداقهای این امر قطعهای برای تار و ارکستر است که تار آن را آقای آیدین اولیانسب نواختهاند.
فکری در پاسخ به سوال دوم هم میگوید: قطعا موزیسینهایی که خارج از ایران موفق و دارای جایگاه هستند، میتوانند هنرمندان ایرانی را که توانایی فعالیت در سطح بین الملل را دارند، به جهان بشناسانند. کمک هنرمندان ایرانی به هم موجب میشود که هم جایگاه خود را در جهان پیدا کنند، هم به حفظ آبروی ایران در جهان کمک کنند و اینگونه نام هنر کشورمان بر سر زبانها بیفتد.
رضا فکری هفتم مهرماه ۱۴۰۱ همراه با ارکستر و کر «مارینسکی» به رهبری علی رهبری و در حضور والری گرگیف به روی صحنه میرود.
پوئم سمفونی «چنین گفت زرتشت» در پنج موومان و برای ارکستر سمفونیک بزرگ، گروه کر و سولیست تنور ساخته شده است و برای اولین بار در اسفند ماه ۱۴۰۰ همراه با ارکستر و کر فیلارمونیک زاگرب و با صدای رضا فکری در سالن «لیسینسکی» شهر زاگرب اجرا و برای کمپانی آلمانی ناکسوس ضبط و آماده انتشار جهانی شد.
رضا فکری قبلا هم تجربه همکاری را با علی رهبری داشته است که از جمله مهمترین آنها میتوان به کنسرت «کارمینا بورانا» همراه با ارکستر سمفونیک تهران، ضبط قطعه «مرشد» برای کمپانی ناکسوس، ضبط «نقش خشایارشا» در اپرای «غمنامه ایرانی» و «نقش اسحاق» در اپرای «حضرت ابراهیم» و ضبط «دیوان شرق و غرب گوته» همراه با ارکستر خملنیتسکی اوکراین اشاره کرد.
انتهای پیام