سیدجلال خراسانی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: بلافاصله بعد از واگذاری موزه اداره کل ارشاد خوزستان اعلام ترک تشریفات کرد. منتها در ترک تشریفات نکته مهمی نهفته ماند؛ اینکه فقط طبقه همکف و رستوران یا همان کافهای که قرار بود به اسم موزه هنرهای معاصر افتتاح شود را به بخش خصوصی واگذار کنند ولی آن طور که مشاهده میکردیم کل موزه هنرهای معاصر و حتی طبقه اداری به بخش خصوصی واگذار شده است.
وی ادامه داد: در آن زمان به عنوان هیات مدیره هنرهای تجسمی بارها به اداره ارشاد مراجعه و اعتراض خود را اعلام کردیم و نکته حایز اهمیت و جالبی را متوجه شدیم که مدیر کل ارشاد وقت یعنی آقای همایون قنواتی طرف قرارداد را ندیده و قرارداد به نام علی منوچهری ولی با امضای محمد منوچهری است و اینکه پیمانکار به برادر خود این وکالت را واگذار کرده است.
او با اشاره به اینکه طبق مصوبههایی که مجلس شورای اسلامی به وزارتخانهها و ادارت ابلاغ کرده بود باید مکانهایی به را بخش خصوصی برای اداره بهتر واگذار میکردند تاکید کرد: تعریف موزه هنرهای معاصر این نیست که محل برگزاری جشنواره و نمایشگاه باشد ولی این مصوبه به صورت کلی ایرادی ندارد و تنها زمانی دارای ایراد میشود که وزارت ارشاد و ادارات مربوطه بخش فرهنگ و هنر را به افرادی واگذار کنند که صلاحیت اداره این بخش را نداشته باشند.
خراسانی یادآور شد: با عملکردی که از بخش خصوصی این موزه مشاهده کردیم و صحبتهایی که ایشان میگفتند و میشنیدم، مطمئن شدیم که قرار نیست در این موزه اتفاقات خوبی رخ دهد و متأسفانه کارهای غیرتخصصی از قبیل نمایشگاههای غیرمرتبط و برنامههای ظاهرا درآمدزا در این موزه برگزار میشد.
مدرس هنرهای تجسمی همچنین با اشاره به اثر کوروش شیشهگران و با اظهار اینکه این اثر بدون طی مراحل قانونی از موزه هنرهای معاصر خارج شده است تصریح کرد: در ابتدا اداره کل ارشاد خوزستان هنگام پیگیری این موضوع مهم گفتههای ما را تکذیب کرد اما بعد از ارایه مدرک و اثبات این امر که این اثر روی دیوار یک گالری در تهران به نمایش درآمده است و هنگام تهیه یک گزارش مبنی بر آسیب دیدن آثار برخوردهای تهدیدآمیزی با ما شد و با اینکه در شبکههای خبری و رسانه ملی اعلام شد که کارهای موزه انجام و در اسرع وقت آثار را برمیگردانند در عمل هیچ پیگیری انجام نشد.
وی خاطرنشان کرد: این معضل چندساله آسیبهای بسیاری به جامعه هنرمندان خوزستان و همچنین فرهنگ عمومی وارد کرده و با بیاعتنایی و عدم نتیجهگیری از اعمال و گفتار مدیران، هنرمندان حرکتهای اعتراضی بسیاری را به صورت کاملا مسالمتآمیز و به شیوههای مختلف در مقابل موزه برگزار کردند.
او گوشزد کرد: موزه هنرهای معاصر با هزینه بیتالمال ساخته شده است و آثار گنجینه متعلق به یک شخص یا اداره خاص نیست و نمیشود با امضای یک مدیر کل این امر انجام شود، اما ظاهراً در راس مدیریت این استان علاقهای برای بازگشت موزه به دوره قبل وجود ندارد و حداقل در حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان هزینه لازم است تا این موزه به دوره قبل بازگردد.
خراسانی یادآوری کرد: هنگام چک کردن قرارداد متوجه شدیم که این قرارداد کاملا یکطرفه و به نفع پیمانکار است و این مساله طبق جلسات برگزار شده و بازرسیهایی که با معاون حقوقی وزیر ارشاد از گنجینه موزه هنرهای معاصر داشتیم تایید شد که واگذاری اشتباه و قرارداد کاملا یکطرفه است.
او در خصوص وضعیت موزه هنرهای معاصر اهواز گفت: طبق آخرین بازدیدی که از موزه داشتیم و در پی نبود امکانات ضروری به طور قطع تا به حال گنجینه موزه از بین رفته است و در داخل موزه فقط با یک خانه وحشت مواجه میشوید.
این هنرمند هنرهای تجسمی با اشاره به آسیبها، سرقتها و آتشسوزیهای چند سال اخیر موزه گفت: تاسیسات برق موزه هنرهای معاصر به طور کامل از بین رفته و نبود سیستم تهویه مناسب باعث شده تا خاک روی تمام آثار را بپوشانده و این به معنی نابودی آثار هنرمندان به صورت تدریجی است و قطعا مسبب اصلی این وضعیت تلخ و اسفبار بیتدبیری مدیران آن وقت و پاسخگو نبودن آنها است.
انتهای پیام